Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Niin ärsyttävää: pullataikina ei kohoa!

Vierailija
07.01.2016 |

Mikä on?

Sekoitin tuorehiivan kädenlämpöiseen maitoon ( ei ollut ainakaan liian kuuma!) ja sen jälkeen muut ainekset.

Nyt on 0,5 h ollut kelmun sekä liinan alla ja taikinakulho lilluu lämpimässä vedessä. Ei ole kohonnut yhtään!

Mikä tässä aina menee mönkään? Teen ohjeiden mukaan, mutta taikina ei kohoa. Raivostuttavaa!

Voiko olla, ettei ole tarpeeksi jauhoja? Luon jostain, ettei saa laittaa liikaa jauhoja, mutta onko nyt liian vähän? Taikina on vähän kostean näköistä, mutta kiinteää..

Kiitos, jos joku auttaa!!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, please!

Vierailija
2/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiva voi olla vanhaa tai sitten se lämmin vesi, johon kulhon laitoit on liian kuumaa. Tai sitten sulla on liian viileä vesi, jos ei liian kuuma. Epäilen, että vesi ei ollut tarpeeksi lämmintä. Kädenlämpöinen on yllättävän lämmin, +37 astetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko enää mitenkään onnistua pullan vaikka taikina ei kohonnut?

Vierailija
4/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivasitko tarpeeksi taikinaa?

Vierailija
5/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että maito oli liian viileä. Miten kokeilit lämpötilan?

Vierailija
6/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lavuaariin kuumaa vettä ja taikinakulho sinne veteen. Josko se hiiva heräis lämpösessä henkiin.

Vierailija
7/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi onnistua vielä, mielestäni tärkeintä on se vaivaaminen. Tulee muuten kovia pullia. Tai tee vaikka siitä piirakka? Ehkä vähän parempi niin jos taikina "kovaa"

Vierailija
8/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis olla reilusti kädenlämpöinen, olisko +42

Vierailija
9/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka lämpimässä vedessä se kulho on? Mahdollisia mieleen tulevia ongelmia on lähinnä liian kuuma neste, liian vähän hiivaa tai liikaa jauhoja.

Odota nyt kuitenkin vielä vähän aikaa, sillä etenkin jos neste on ollut haaleaa, taikina voi kohota melko hitaasti. Jos tunnissa ei tapahdu mitään, sitten on varmaan mennyt joku pieleen.

Vierailija
10/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita lavuaariin kuumaa vettä ja taikinakulho sinne veteen. Josko se hiiva heräis lämpösessä henkiin.

Tein tämän jo yli puoli tuntia sitten. Olen niin surkea kun en saa edes pullataikinaa tehtyä :(

Vierailija
11/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää sokeria, hiiva tykkää.

Vierailija
12/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhoja ei ole liikaa, ehkäielumminkin liian vähän.

Ap

Vierailija
13/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kohoa koska kämppä on liian kylmä näillä pakkasilla (noin 17 astetta).

Vierailija
14/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taikia ei nouse, leivo kuitenki pullat ja koeta kohottaa niitä lämpimässä liinan alla pitkään, josko kohoaisivat edes hieman. Oliko hiivaa varmasti tarpeeksi? Pullataikinaanhan saa laittaa aika reilusti kuivahiivaa. Itse käytän mieluummin tuorehiivaa, ja reilusti kädenlämpöistä saa olla neste.

Vierailija
15/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa taikinan kohottamista mikrossa! Esilämmitä mikroa noin minuutin verran (älä siis laita mikroa päälle kun taikina on siellä!!!) ja sitten kulho liinalla peitettynä sinne mikroon kohoamaan. Tämä perustuu siihen, että mikro on täysin vedoton tila, kun kansi on kiinni. Mulla tämä on toiminut hyvin ja taikina kohoaa joka kerta!

Vierailija
16/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se taikina kohoaa vaikka tekisi kylmään nesteeseen. Silloin vaan vaatii pidemmän kohotusajan.

Liian kyuma taa tappaa hiivan joten älä ainakaan liian kuumaan veteen kippoa laita.

Sinuna leipoisin taikinan nyt pulliksi. Sitten pellillä kohoamaan. Laita muovia päälle!

Minulla ei ole kotona mitään sopivaa muovia (kelmu tarttuu kiinni) joten laita leuvinliinan ja sitten kokooellin kauppakassiin tasi siis sellaiseen muovipussiin. Ja saunaan kohoamaan. Sauna ei siis ole päällä, mutta ainakin meillä siellä on aina hiukan lämpimämpi ilma kuin muualla huoneistossa.

Vierailija
17/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkasin ja oli alkanut kohoamaan!!! Jeeee!! Oon niin happy

Vierailija
18/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sulla on varmaan ongelmana se, että maito on liian kylmää. Kädenlämpöinen on huomattavasti alle 37 astetta. Itse olen ratkaissut ongelman mittaamalla maidon lämpötilan aina kuumemittarilla. 😊 Saa aina tarkat lukemat. Taikinakulho tosiaankin kuumaan veteen tiskialtaaseen, jos ei meinaa kohota.

Vierailija
19/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian haalea neste ei tuhoa hiivaa, kuten liian kuuma, mutta se aktivoituu paljon hitaammin ja kohoaminen kestää. On myös leivonnaisia, joissa hiiva laitetaan kylmään veteen. En tosin tiedä, miten kylmä maito nesteenä toimii hiivan kanssa, mutta ainakaan se ei tuhoa hiivaa.

Vierailija
20/31 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin liian kärsimätön. Oon niin monesti epäonnistunut toSsa ja odotin pahinta. Nyt, 40min jälkeen, onkin alkanut kohoamaan 😊