Kiusaaja pyysi anteeksi
Olen 30- vuotias mies, joka oli yläasteella pahasti koulukiusattu. Minuun käytettiin niin henkistä kuin fyysistä väkivaltaa henkeäni uhattiin, jos kertoisin kenellekkään. Tänään se niin sanottu kiusaajien pomo tuli pyytämään minulta anteeksi, mutta en voi millään uskoa, että hän katuisi, kun silloin hän nautti pahanmielen tuottamisesta. Mitä mieltä olette pitäisikö antaa anteeksi, kostaisinko vai antaisinko asian vain olla. Mielestäni olisin aika tekopyhää jos antaisin asian vain olla.
Kommentit (24)
Anna anteeksi. Ei sun tarvitse hänen kanssa ystävystyä tai muuten lähentyä, mutta tuo ilmi, kuinka paljon se kokemus on suhun ja elämääsi vaikuttanut. Hän aikuisena varmasti katuu tekojansa ja ymmärtää niiden vakavuuden, eli sen takia sulla ei ole mitään syytä olla antamatta anteeksi. Nuorena kun ajattelu ei ole vielä kehittynyt ja on itsekeskeinen sitä ei vaan tule mietittyä, kuinka paljon henkinen ja fyysinen väkivalta satuttaa ja millaiset seuraukset sillä voi olla (tai ei vaan välitetä).
Olette molemmat nyt aikuisia ihmisiä ja osaatte käsitellä asioita ja tunteita eri tavalla kuin lapsina. Kostamalla et saavuta yhtään mitään, alennut vain sen murrosikäisen kiusaajan tasolle. Älä nyt enää kolmekymppisenä käyttäydy kuin yläasteikäinen koululainen ja ala pommittamaan toista samalla mitalla takaisin.
Sovin kiusaajani kanssa tänään huomiseksi tapaamisen aijon kertoa hänelle kuinka kiusaaminen vaikutti elämääni. Kiusaaminen vaikutti elämääni suurimmaksi osaksi huonoilla tavoilla, mutta se on myös tehnyt minusta vahvemman ihmisen kuin mitä olisin ollut ilman sitä. Kiusaamisen aiheuttamat asiat tulevat aina olemaan osa minua. Olen päättänyt etten aijo kostaa.
alottaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko olleet tekemisissä enemmänkin, vai näitkö kiusaajasi nyt ensimmäistä kertaa aikoihin?
Emme ole nähneet peruskoulun päättymisen jälkeen kun muutin toiselle paikkakunnalla
miten se tuli pyytää sulta anteeksi jos asutte eri paikoissa ettekä ole olleet tekemisissä?
Jos et ole jo aiemmin antanut anteeksi, et tietenkään anna. Hänhän haluaa myös omaan oloonsa helpotuksen. Jos vielä kärsit asiasta, asia on selkeä, et anna.