Köyhän kaverin kanssa tekeminen?
Tutustuin noin vuosi kilttiin, mukavaan ja toiset huomioonottavaan ihmiseen. Hän on kuitenkin erittäin köyhä, ja opiskelijakin vielä joten tuo tilanne ei ihan heti tule muuttumaan. Itse olen hyvätuloisesta perheestä, ja päässyt ns. helpolla näissä asioissa. Olen antanut hänelle paljon omia ylimääräisiä vaatteita, kenkiä jne. ja aika pian ystävyytemme alkuaikoina tajunnut ettei hän ole se henkilö jonka kanssa lähdetään matkoille, shoppailemaan tai harrastamaan. Eikä tässä vielä mitään, mutta hänen kanssaan ei tuosta vähävaraisuudesta johtuen voi tehdä oikein mitään muutakaan kuten käydä ravintolassa, kokeilla uutta harrastusta tai konsertti/elokuva. Ainoa mitä jää yhteiseksi tekemiseksi johon hänellä on varaa on lenkit tai kahvit jomman kumman luona.. Tähän asti se on ollut ihan ok, ja joskus olen hänelle myös tarjonnut yllämainittuja juttuja mutta hän ei halua enää noita tehdä koska tietää että minä joudun ne maksamaan. Minua ei sinäänsä edes haittaisi tarjota ravintolassa tms muuta pientä, mutta kaverilleni tämä on ongelma. Senkin ymmärrän ettei se ole kivaa jos toinen joutuu aina maksamaan omat menot.
Puheenaiheet ovat myöskin aika rajalliset hänen kanssaan, en kehtaa vapaasti kertoa asioista joihin tarvitaan rahaa ja joihin kaverillani ei tule olemaan pitkään aikaan varaa. Minua ärsyttää ja surettaa tämä, että joudun miettimään rahaa aina kun mietin mitä voisin tehdä/puhua kaverini kanssa.
Kommentit (14)
Missä asutte? Esim Helsingissä tapahtuu koko ajan kaikenlaista ilmaista. Seuratkaa tapahtumailmoittelua. Ilmaisia konsertteja ym. on koko ajan. Kirjastoissa on jatkuvasti kaikenlaisia tapahtumia jos kirjat kiinnostaa. Taidegalleriat ovat ilmaisia. Itse olen esim tehnyt sellaista, että olen käynyt bussilla aina jossain paikassa missä en ole ennen käynyt, kävellyt siellä ympäriinsä ja leikkinyt turistia, ottanut leikkimielisiä turistikuvia ym. Olen myös käynyt kävelemässä läpi erilaisia luontopolkuja (niitäkin riittää Helsingissä vaikka kuinka ja kirjastosta löytyy kirjoja joissa niitä on lueteltu), jos metsäretkistä tykkää niin se on ilmaista ja kivaa. Eväät mukaan ja ulos! Fallkullaan pääsee ilmaiseksi katsomaan eläimiä, samoin Haltialaan, se on aikuisellekin piristävää. Muissakin kaupungeissa on varmasti kaikenlaista vastaavaa. Jos hänellä on luistimet, sukset niin talviurheilu on ilmaista. Käyttäkää luovuutta!
Ilmaiskohteet on jo käyty, siis ne jotka kiinnostavat. Hiihtämisestä ei varmasti kumpikaan olla innostuneita.. Lähinnä minua häiritsee tässä se, etten voi elää itselleni tyypillistä elämää hänen kanssaan elikä tehdä asioita kuten toisien kavereideni kanssa. En kuitenkaan haluaisi lopettaa yhteydenpitoa, koska tyyppi on täydellinen ystävä.
Eri ihmisten kanssa harrastetaan eri juttuja. Niin se vaan menee. Kutsu hänet luoksesi syömään, laita itse ruokaa, ulkoilkaa, vuokratkaa leffa (sähän voit vuokrata ennakkoon ja maksaa), käykää kirpparilla, niin ei ole kallista. Eikö ystävyydessä se yhdessäolo ole tärkeämpää kuin rahan käyttö. Mene jonkun muun kanssa kalliiseen ravintolaan illalliselle ja shoppailemaan.
Kyllä mun mielestä voi puhua rahasta vaikka kaveri onkin köyhä. Mulla oli opiskeluaikana muutama kaveri jotka olivat todella varakkaista perheistä. Esimerkiksi yhdelle oli säästetty käyttörahaksi useita kymmeniä tuhansia tilille johon sai kortin ja tunnukset kun pääsi yliopistoon. Varallisuus ei vaikuta opintotukeen eli nämä olivat siis tukien päälle.
Näillä kavereilla oli viimeisen päälle vaatteet, asunto, kalliit harrastukset ja hieno sisustus, itsellä perinteisempää opiskelijaelämää. En silti koskaan pahastunut kun he puhuivat matkoistaan, ja shoppailemassakin käytiin niin että ensin mentiin Stockmannille ja katsottiin heille vaatteita, sitten kirpparille ja ostettiin minulle vaatteet. Kyse on enemmän siitä persoonasta, itsetunnosta ja arvoista - minä en ole koskaan hävennyt sitä ettei rahaa ole ollut, joten ei ole haitannut että muilla on.
Ehkä voit ottaa sen haasteena / rikkautena, että pääset näkemään toisenlaistakin elämää ystäväsi kanssa. Voi olla avartavaa sinulle tarkastella elämää vähän toisesta näkökulmasta kuin oma hyvätuloisen ihmisen elämäsi. Jos elämäsi ja kaikki mitä teet vaikuttaa perustuvan rahankäyttöön, kuluttamiseen, shoppailuun, niin on ihan terveellistä joutua pohtimaan, mitä muuta on, mistä muusta voi saada sisältöä elämään ja kivaa tekemistä. Olisi ihan älytön syy lopettaa yhteydenpito sen perusteella, että hänellä ei ole varaa tehdä kaikkea sitä mitä sinä voit. Kyllä ihmiset muutenkin tekevät eri ystävien kanssa eri asioita sen mukaan, miten kiinnostuksenkohteet ja rahatilanne ym. menevät yksiin.
Mun on kyllä todella vaikea samaistua tilanteeseen, jossa on vaikea keksiä puheenaiheita jotka eivät liity jotenkin kuluttamiseen ja rahankäyttöön. Joten ehkä olen huono ehdottamaan mitään. Maailmassa on niin paljon muutakin kuin shoppailu.
Itse olen työ köyhä opiskelija ystävä eikä itseäni haittaa pätkääkään että toinen kertoo omista rahaa vaativista tekemisistään. Jos se on sinulle suuri ongelma ymmärrän kyllä mutta luultavasti ei ystäväsi niin paljon pahastuisi tai loukkaisi mieltään että niistä puhuisit.
Mietippäs millaista on olla ystävä rikkaan, mutta äärimmäisen pihin ihmisen kanssa? Se ei lähtenyt edes teelle kahvilaan, kun se maksaa euron pari. No tämä ystävyys sitten loppuikin.
Mikä estää teitä vierailemasta toistenne luona, keitätte kahvit ja sä tuot pullat. Voitte katsoa telkkaria, pelata pelejä tai ihan vaan jutella. Tämmöisiä on suurin osa mun ystävyyssuhteista.
Missä asutte ja millaisesta tekemisestä olette kiinnostuneita? Minkä ikäisiä olette? Vaikea antaa vinkkejä kun ei tiedä. Talvella tietty mahdollisuudet on vähän rajatummat, mutta kesällähän tapahtuu koko ajan vaikka ja mitä ilmaista.
Ei kai nyt rahan puutteen takia kannata ystävyydestä luopua. Eikö ihan vain hengailu ja juttelu riitä, yhdessäolo lienee kuitenkin se pääpointti? Ja tuskin sitä tarvitsee hirveästi stressata, että voitko kertoa hänelle vapaasti omasta elämästään, ellei hän ole itse ilmaissut ettei halua kuulla juttuja asioista joihin olet käyttänyt rahaa…
Vierailija kirjoitti:
Eri ihmisten kanssa harrastetaan eri juttuja. Niin se vaan menee. Kutsu hänet luoksesi syömään, laita itse ruokaa, ulkoilkaa, vuokratkaa leffa (sähän voit vuokrata ennakkoon ja maksaa), käykää kirpparilla, niin ei ole kallista. Eikö ystävyydessä se yhdessäolo ole tärkeämpää kuin rahan käyttö. Mene jonkun muun kanssa kalliiseen ravintolaan illalliselle ja shoppailemaan.
Leffoja saa myös kirjastosta ilmaiseksi, varaaminenkin on nykyään ilmaista. Ja ilmaisia leffanäytöksiäkin on vähän väliä, jos vain pitää silmällä mitä kaikkea kaupungissa tapahtuu.
Taitaa teillä olla melko erilaiset arvotkin, veikkaan.
Ehkä hän muettii myös ettei kehtaa seurassasi kertoa sieniretkestä ja kuinka monta litraa kuivatti mustatorvisieniä, tuunausprojektista, jossa jatkaa resorilla lyhyitä housunlahkeita ja saa näin itselleen toimivat käyttöhousut puoli-ilmaiseksi ja vieläpä ekologisesti.
Mäkin kahvi taitaa maksaa euron, hamppari euron ja jätski 1,50.
Leffa päivällä on halvempi.
Kuka muka menee jatkuvasti kaverin kanssa konsertteihin ja matkoille? Minä en ole käynyt kertaakaan, vaikka varaa olisi.
Huono provo.
Puheenaiheita on aivan turha vältellä. Ystäväsi on kelpuuttanut sinut ystäväkseen varallisuuserostanne huolimatta ja ystäville voi kertoa omasta elämästään ja siinä tapahtuneista asioista, vaikka ystävän elämä olisikin erilaista. Mulla on samanlainen tilanne yhden ystäväni kanssa enkä mieti, voinko kertoa kesälomasuunnitelmistani tms hänelle. Tottakai voin aivan kuten hänkin kertoo elämästään minulle.
Menkää käymään bussilla jossain ilmaisessa nähtävyydessä. Tai sitten vielä parempaa, menkää pilkille, jos vain jäät kestävät.