Etä käski 5-vuotiasta laihduttamaan
Lapsi oli loppiaisen etällä ja kotiintullessa kertoi että hänen pitää rajoittaa ruokahaluaan kun on niin lihava. Jos tää etä edes jotain vastuuta kantaisi niin voisi ehkä tuohon puuttua, mutta silloinkin aikuisten kesken. Että voi olla täysi kusipää...
Ja lapsi normikokoinen.
Kommentit (14)
Yhärihän se on oikea henkilö kertomaan, mitä normi tarkoittaa... Tupakkaa, viinaa ja paljaalla jakamista, kyllä niillä itse sutjakkana kestää. Penikalle lähikaupan halvimmat einekset, joilla ehkä löysälihainen pallero kestää normaalipainoisena, mutta painossakin voisi miettiä joskus enemmän laatua kuin määrää. Oikein haistan sinut ja penikkasi, kaikki te roskaväki olette samasta muotista valettuja.
Vierailija kirjoitti:
Yhärihän se on oikea henkilö kertomaan, mitä normi tarkoittaa... Tupakkaa, viinaa ja paljaalla jakamista, kyllä niillä itse sutjakkana kestää. Penikalle lähikaupan halvimmat einekset, joilla ehkä löysälihainen pallero kestää normaalipainoisena, mutta painossakin voisi miettiä joskus enemmän laatua kuin määrää. Oikein haistan sinut ja penikkasi, kaikki te roskaväki olette samasta muotista valettuja.
En polta, juo, käy baareissa. Olen akateeminen työssäkäyvä normaalivartaloinen. Liikumme päivittäin ja ruuat teen itse alusta asti. Tänäänkin lapsi söi iltapalaksi mustikoita, huomen aamulla ruispuuroa. Vapaa-ajan vietämme lapsen kanssa yhdessä tavaten ystäviä. Haistan sinut katkeran ihmissaastan ja toivon ettei sinulla ole lapsia.
Ei jaksaisi että eksä kehittelee vielä syömishäiriötkin tälle lapselle... Ap
Koululääkärimme mukaan edes murrosikäisen kanssa ei puhuta laihduttamisesta, vaan tavoitteeseen pyritään pääsemään muuta kautta, jutellaan liikunnasta, ruokailutottumuksista jne. Laihduttamiskehotuksilla voi olla hyvin vaaralliset seuraukset. Viisivuotiaan ei pitäisi tietää tästä aiheesta mitään, vaan hänen huoltajansa ovat vastuussa tuon ikäisen ruokailusta ja liikunnasta. Ollaan siinä rajoilla, että tuollaiset puheet ovat henkistä väkivaltaa pienelle lapselle, joka ei voi valita, mitä ruokaa vanhemmat hänelle antavat. Olen itse kärsinyt tuollaisista vanhemmista koko ikäni, mutta vanhemman polven ymmärrykseen ei mene, ettei asioita enää hoideta noin.
Vierailija kirjoitti:
Koululääkärimme mukaan edes murrosikäisen kanssa ei puhuta laihduttamisesta, vaan tavoitteeseen pyritään pääsemään muuta kautta, jutellaan liikunnasta, ruokailutottumuksista jne. Laihduttamiskehotuksilla voi olla hyvin vaaralliset seuraukset. Viisivuotiaan ei pitäisi tietää tästä aiheesta mitään, vaan hänen huoltajansa ovat vastuussa tuon ikäisen ruokailusta ja liikunnasta. Ollaan siinä rajoilla, että tuollaiset puheet ovat henkistä väkivaltaa pienelle lapselle, joka ei voi valita, mitä ruokaa vanhemmat hänelle antavat. Olen itse kärsinyt tuollaisista vanhemmista koko ikäni, mutta vanhemman polven ymmärrykseen ei mene, ettei asioita enää hoideta noin.
näin minäkin oon asian ymmärtänyt. Aina voin miettiä ulkoillaanko me tarpeeks tai herkutellaanko liikaa mutten näitä lapselle puhu. Oon myös tietosesti välttänyt puhumasta itsestänikään negatiiviseen sävyyn. Eksä osaa todellakin henkisen väkivallan ja nyt se siirtyy lapseen. Vittu kun olen voimaton tän edessä. Tää episodi ei siis todellakaan ainoa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen lapsi on?
Oisko 113 ja 22. Mahaa on hieman, sitä olen itsekin katsonut, mutten ikinä sanoisi siitä lapselle! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen lapsi on?
Oisko 113 ja 22. Mahaa on hieman, sitä olen itsekin katsonut, mutten ikinä sanoisi siitä lapselle! Ap
On selkeästi liian lihava. Meidän 7v poikamme on 131,5cm ja 24kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen lapsi on?
Ok. Pidän heti tänään lapselle pitkän puhuttelun, että alkaa laihduttamaan ja huolehtii kunnostaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen lapsi on?
Ok. Pidän heti tänään lapselle pitkän puhuttelun, että alkaa laihduttamaan ja huolehtii kunnostaan. Ap
Ei tarvitse saarnaa pitää mutta liikuntaa voisi lisätä.
Etäisäni sanoi 7-vuotiaana, että minun pitää syödä hitaammin. Selkeästi ymmärsin, että sillä sitten laihtuisin. Myöhemmin olen löytänyt sen aikaisia piirroksiani missä oli laihdutusohjeita merkattu, porkkanaa, kurkkua... Hänen luonaan ei koskaan kuitenkaan ollut iltapalaa, vain keksejä. En ymmärrä mitä hänen päässään liikkui. Syömishäiriöni on bed, vaikka syön todella hitaasti edelleen. En sitten tiedä onko noilla kommenteilla osuutta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen lapsi on?
Ap:n lapsi on BMIltään normaali, saa lihota vielä pari kiloa ja on silti. Sinun lapsesi taas on kilolla normipainon puolella, ei yhtään parempi taikka huonompi sekään. Älä silti ikinä puutu lasten painoin kun olet noin hakuteillä, oliko omasi kenties alipainoinen 20 cm lyhyempänä?
Onko teistä ihan normaalia? Lapsi selvästi hämillään että mitäs nyt kuuluu tehdä. Ja syödä.