Maidon lopetus pilleri, onko sellaisia oikeesti?
Itselläni kaksi epäonnistunutta imetystä johtuen liiallisesta maidontulosta (joka todellakin oli runsasta eikä tasoittunut ollenkaan). Vauva ajat siis ovat menneet tämän asian takia aivan pilalle. Nyt odotan kolmatta ja asia todella huolestuttaa jo nyt koska nuorimman ja vanhimman ikäeroksi tulee vajaa kolme vuotta ja siinä välissä vielä yksi. Haluaisin kuitenkin kokeilla imetystä ja jos onnistuu niin hyvä. Olisin kuitenkin erittäin helpottunut jos kaapissa olisi pilleri valmiina odottamassa joka lopettaisi maidontulon kertaheitolla jos imetys ei onnistu. Jos tälläistä mahdollisuutta ei ole, luulen että en imettäisi ollenkaan ja asia saattaisi jäädä siinä tapauksessa vaivaamaan. En todellakaan kuitenkaan halua pilata tätä todennäköisesti viimeisen vauvan vauva-aikaa liiallisella maidontulolla ja jatkuvalla pumppaamisella. Aikaisemmat lapset ovat joutuneet pullosta juomaan lypsettyä äidinmaitoa tämän asian takia kun rinnasta ei saa otetta kun maitoa tulee ja tulee vaikka olisi pumpannut juuri. Onko teillä tietoa tälläisestä pilleristä? Joskus olen jotain kuullut. Millasia perusteluja tarvii olla että tälläisen saa?? Auttakaa, olen todella kiinnostunut tietämään asiasta. Kiitos kaikille vastannaille jo etukäteen.
Kommentit (17)
Enkelivauvamme syntymän jälkeen sain piikin, joka lopetti maidonnousun, vain parin päivän ajan rinnat oli arat ja täynnä, mutta sitten loppui. Lääkkeen nimeä en tiedä.
Minä en imettänyt esikoista enkä aio imettää nytkään. Neuvolantäti sanoi että sairaalassa kun sanoo asiasta heti, antavat siellä lääkkeen maidontuloa vastaan. Ei siis silloin tarvitse pumppailla maitoa pois, kun imiää ei ole. Tai meidän tapauksessa on... Mutta tarkoitin että kun maitoa ei imetä pois niin joutuisi pumpaamaan...
-Santtu 37+6
Laakkeen nimi on bromocriptine (kauppanimi ainakin taalla ulkomailla Paroldel), kaytetaan parkinsonintaudin hoitoon paa-asiassa mutta voidaan kayttaa myos maidontuotannon lopetukseen kun maito on jo noussut (koko maidonnousu voidaan myos ehkaista etukateen annettavalla piikilla). Ei toimi ihan siten etta yksi pilleri lopettaa vaan pitaa syoda muistaakseni parisen viikkoa etta hiljalleen loppuu.
En kuitenkaan suosittele ko. laaketta, soin sita itse esikoisen kanssa noin viikon verran taydellisen epatoivoisessa tilanteessa jossa oltiin kayty lapi kaikki mahdolliset imetysongelmat (ja jopa imetysmyonteinen katiloni oli sita mielta etta parempi lopettaa suosiolla...); mulle tuli siita kuitenkin erittain pahat, jopa hengenvaaralliset, sivuvaikutukset eli pulssini laski alle 50:nen ja sydameeni tuli sydanfilmissa nahtava " blokki" . Sain sitten ohjeen lopettaa laake (ja oireet loppuivat siihen), ja koska maidontulo ei ollut kokonaan loppunut ajattelin etta ehka jaksan viela kerran yrittaa (lahipiirini kauhistellessa vieressa...) ja jostain kumman syysta homma onnistuikin ja lopulta imetin lahes kaksi vuotta... Nama sivuvaikutukset joita mulle tuli ovat harvinaisia mutteivat ennenkuulumattomia, muitakin vaikeita sivuoireita voi tulla koska laakitys vaikuttaa keskushermostoon.
tietysti hiipi tuohon edelliseen eli kauppanimi on Parlodel.
Ensinnäkin maidon tuloon pätee kysynnän ja tarjonnan laki: maitomäärä mukautuu vauvan tarpeisiin ja kun vauva syö tiheään ja paljon, maitoa myös tulee paljon. Kuitenkin, jos lisäksi pumppaat maitoa isoja määriä, kasvatat ja pidät yllä sitä " liian" runsasta maidontuloa. Kannattaa siis pumpata vain ne pahimmat paineet pois ennen syöttöä, ihan vain sen verran, että vauva saa hyvän otteen rinnasta ja mahdollinen maidon suihkuaminen ehkä vähän vähenee.
En tiedä, saiko tuosta mitään tolkkua mutta lue lisäksi: http://www.imetystukilista.net/faq/newman_koliikki.php#liianrunsas
Maitoa on tullut AIVAN liikaa aikasemmissä imetyksissä. Siis kun vauva ensimmäisen kerran parahtaa nälkäänsä niin siinä vaiheessa jo paidat on aivan märät (ei auta liivinsuojat eikä maidonkerääjät). Rinnat ovat aivan täynnä maitoa ja vauva ei saa otetta. Lypsämisellä tulee maitoa helposti muutamissa minuutissa reilusti yli 100ml ja tuolla määrällä ei saa rinnan oloa helpotettua yhtään, siis edelleen ovat liian täynnä vauvan imemiselle ja omalle ololle. Yöllä joutui heräämään kolmesta neljään kertaan lypsämään maitoa vaikka vauva olisi nukkunut, sitten aina pestiin rintapumput että ovat parin tunnin päästä taas käyttövalmiit yöllä, siihen päälle sitten vauvan yösyötöt ja yölliset lakananvaihdot jotka joka kerta maidonalkaessa herumaan menivät pykkiin. Päivät eivät olleet sen helpompia... Olen kuullut kommenteja riittämiin täysimetyksen kannattajilta ja sellaisia kommenteja en enää kaipaa. Päivääkään en ole katunut että imetyksen lopetin, ainoa mitä olen katunut on se että se olisi pitänyt tehdä paljon aikaisemmin kummallakin kerralla. Itse ajattelen asian näin, että jos äiti ei voi hyvin perheessä, niin sillon ei voi kukaan mukaan :) Imetys on hieno asia sillon kun se onnistuu, mutta minulla ei ole asiasta ensimmäistäkään positiivista muistikuvaa ja negatiivisia muistoja en enempää haluaisi. Siksi siis haluan ennakkoon tietoa miten imetyksen lopettaminen onnistuu kivuttomasti ja helposti jos ei lähde sujumaan.
en tieda onnistuuko suomessa (ja kuten sanottu mainitsemani laake saattaa aiheuttaa pahojakin sivuvaikutuksia, joten sen ottamista kannattaa miettia kauan ja hartaasti vaikka sita maarattaisiinkin) mutta muistelen etta katilo sanoi minulle silloin esikoisen kanssa etta tata kuvaamaani laaketta annetaan myos joillekin aideille pienempina annoksina maidontuotannon tasaamiseen juuri kuvaamasi kaltaisissa tilanteissa. paradoksaalista kylla laake ei erity aidinmaitoon, joten sen kanssa voi imettaa (tosin ei ole mitaan jarkea imettaa jos haluaa etta maidontuotanto loppuu kokonaan). toivottavasti kaikki menee kohdaltasi hyvin, tavalla tai toisella, ja saat mahdollisimman positiivisen kokemuksen taman vauvan kanssa.
Itsellä ja kaverilla kokemuksia Palodelista useampana jaksona, eikä aiheutunut mitään sen vaarallisempaa. 2 viikon kuuri sitä otetaan 2 kertaa päivässä. Sitähän käytetään myös prolaktiinin liikatuotannosta kärsiville, joten ei se nyt perusterveellä ihmisellä mikään huippuvaarallinen ole.
...mutta itsekin olin ihan perusterve silloin kun sita sain ja tuo reaktio tuli yllatyksena vaikka paketissa lukikin etta tallainenkin oire saattaa tulla. Polilla ihmettelivat etta sydanfilmini on kuin vanhuksen. Ainakin minulle olisi tarkeaa jos viela joutuisin tata laaketta syomaan etta laakari joka maaraa laakkeen tarkkailee tilannetta, verenpaine mitataan (kuulemma yksi yleisimmista sivuoireista on hyvin alhainen verenpaine) ja pulssiakin katsellaan; itse en olisi koko ongelmaa huomannut jos en olisi mennyt mittaamaan verenpainetta sahkoisella mittarilla jossa nakyy myos pulssi, oireita kun en tuntenut mitenkaan.
maidon tulon.Ystäväni sai tälläisen pillerin ja maito ei noussut ollenkaan.Hänelle on tehty pienennysleikkaus rintoihin ja tälläinen äiti ei voi imettää ollenkaan. Kerro sairaalassa asiasta niin saat kyllä lääkkeet. Lääkeet otettiin kerta annoksena.
lettis
Ja saisiko sairaalasta reseptin mukaan kotiin jos kuitenkin alkuun kokeilee imetystä ja jos ei suju niin sitten ottaa sen pillerin. áikaisemmin maito noussut kunnolla vasta kotona ja vaikeudet alkaneet sillon.
ota pillerit mukaan kotiin..tai en tiedä pitääkö ne ottaa jo siinä vaiheessa kun maito on nousemassa.
lettis
Kauppanimellä Cabaser. Pitäisi ottaa heti, teho ei ole yhtä hyvä enää sitten kun maito on jo noussut.
Mitään sellaista ihmelääkettä ei ole ikävä kyllä olemassa joka kuvaamasi maitotulvan lopettaisi kerta-iskulla.
Muista lääkkeistä en tiedä.
Tuli ihan yksi ajatus mieleen, että onko teidän kaupungissa millainen systeemi tuon äidinmaidonluovutuksen kanssa? Useimmissa kaupungeissa lähetti hakee maidot ja tuo uudet pullot tilalle. Siitä saa kuitenkin ihan kohtuullisesti rahaa, 17e/litra. Jos sinulla maitoa tulee liiankin kanssa, niin siitä olisi monelle keskoselle erittäin suuri hyöty.
Itse ainakin ajattelin toimia luovuttajana jos maitoa vaan tulee tarpeeksi. Olen ollut töissä keskolassa sekä synnytysvuodeosastolla ja siellä on aina pulaa luovutusmaidosta. Esimerkiksi joensuussa synnytysvuodeosastolla käytetään korviketta, koska luovutusmaidot säästetään keksosille.
Tytteli-83 rv 22+6
Kun sitä maitoa monella tuppaa tulemaan huonommin, jos juo vähän liian vähän, syö kehnommin etc. ja itsekin opastan muita vastaavassa tilanteessa lisäämään sitä nesteen saantia ja syömisiä.. - niin luulisi tuon toimivan toiseenkin suuntaan?! Eli jos tulee liikaa - katselepa mitä syöt ja juot ja kuinka paljon. Ja kuten muut ovat jo kertoneet, pillereitä löytyy.
Mutta kannattaisko kuitenkin ihan odottaa tulevaa - ne raskaudet, synnytykset, imetykset.. voivat olla samalla äidillä hyvinkin yksilöllisiä. Joten kenties nyt toisin, jos kahdella muksulla jo samantyyppistä maidontuotantoa?!
Itse kärsin ensin siitä, että sitä hitsin maitoa ei sitten tullut, ei niin millään. Ja sitten tuli liikaa. Rasittava ongelma tosiaan ja lapselle hankala kanssa. Jos vain tilanne olisi sallinut, niin olisin luovuttanut maitoa (meillä oli muutto menossa tosi pian muksun syntymän jälkeen toisen huushollin pienine remoitoimisineen), joten olin jo " liian pitkään" toiminut maitoautomaattina, kun olisin ehtinyt luovuttamaan - maitoni ei siis kelvannut! (Naurettavaa muuten, kun ajattelee, että omaa lastani täysimetin 9kk ja näille päiville lapsen kohta täyttäessä 3v. se on ollut hänen ainut maitonsa ja kalsiumin lähteensä ja useimmiten se pääruokalähdekin.. ja muka sokerilitkua?)
Mutta jos tuo 100ml muutamassa minuutissa pitää tosiaan paikkansa niin luulisi sinun pärjäävän - kuten myös muksun jos on terve - sen imetyksen kanssa. Kyllähän se viitseliäisyyttä tosin vaatii - mutta mikäs ei lasten kanssa?! Eli itse tunnustan, että kun sitä maitoa rupesi satamaan, niin sitä tuli (niin ennen muksun syömistä kuin jälkeen) ja tuli. Huutelin miestä tuomaan sitä toista lasia ylimääräistä maitoa varten.. ja joskus kolmattakin (ja nyt puhutaan tavallisista 2dl laseista), kun eivät tissistä nännistä puristelut auttaneet lopettamaan ja maitoa tuli yli lasin reunasta sänkyyn, tai missä sitten olinkaan. Eli se yksi lasi täyttyi kyllä reippaasti alle minuutin siitä yhdestä tissistä (toisen ruiskutessa vieressä paksuun froteepyyhkeeseen). Luonnollista siis, että tissiliivit suojineen (monta päällekkäin, kankaiset muuten imevät paremmin) olivat märät. Puhumattakaan siitä sängystä, lukuisine pyyhkeineen (ja yöpuvusta)nukkuessani lapsi kainalossa ilman liivejä. KYllä siihen kosteuteen tottuu ; ). Pahin märkyys kesti ehkä (koittaa väkisin muistaa) puoli vuotta?! Eikä se kuivuneenmaidonkaan haju sängyssä nyt NIIN kamala ole, kun siihen tottuu (mitä suotta siis koko ajan petivaatteita vaihtamaan).Ja sitten lapsikin oli jo sen verran iso (meillä kävelikin), että vähän paremmin pärjäsi siinä tissillä.
Tällä pitkällä stoorilla kannustaisin sinua kuitenkin tarkistamaan mikä se tilanne on siinä vaiheessa OIKEASTI kun se muksu on jo masusta tullut ulos ja vähän kasvanutkin. Ja imetysasennot ja noi ohjeet ovat imetystuessa ovat hyödyllisiä. Selinmakuulla ollessa jo painovoimakin pitää huolen ettei niistä tisseistä voi ihan tolkuttoman korkeata suihkua kovin pitkää aikaa ruiskuta täydellä volyymillä ; ) sen kun vaan olis itse aiemmin tajunnut tai älynnyt soittaa tuonne imetystukeen aiemmin, niin olisi se pahin ruiskukausi sujunut minulla ja vauvalla helpommin : ). Eli oletkos selimakuultasi imetellyt?!
Tsemppiä, anyway, mitä sitten teetkään nyt ja tuolloin!
- Tiina -
Tai sillä että imetys ei tunnu hyvältä? Miten käytännössä hoidan vauvan, 1v7kk ikäisen ja kolmevuotiaan jos jatkuvasti pesen maitopyykkiä ja rintapumppuja ja ajatus imetyksessä, tissit ihan täynnä? Ja kyllä minulle ainakin tuo reilu 100ml oli todella iso määrä yösin pumpattavaksi ihan ensimmäisenkin lapsen kanssa jo, ja nytten olisi muitakin lapsia kun pelkkä vauva. Itse en henkiläkohtaisesti halua nukkua maitoisilla lakanoilla, mikähän määrä niissä on kaikennäköisiä bakteereita??? Imetys ei ole ikinä sujunut mitenkään istuvilteen (vauva ei saa edes hetkeksi otetta näin), joten ainoat imetyskokemukset ovat makuuasennossa ja ei todellakaan ole helpottanut maidon herumista. Painan alle 50kg ja en ole mikään isoruokainen, eli tuskin syömiseni aiheuttaa runsasta maidontulea, päin vastoin en juurikaan ole näihin aikoihin edes kerinnyt/jaksanut keskittyä syömiseen. Paras kommentti tuli kuopuksen ollessa vauva kun mietin imetyksen onnistumista juuri runsaan maidon tulon takia, että ota vaan 1v3kk ikäinen esikoinen aina imetyksen ajaksi viereen lukemaan kirjaa ja sitten yhessä menette kaikki pesemään pyykkiä sen jälkeen :) Just juu, hyvinhän sen ikäinen jaksaa istua paikallaan ja katsella äidin epätoivoisia imetysyrityksiä.
Maidon luovuttaminen olisi ihana idea ja toteuttaisinkin sen aivan varmansti, mutta nyt on minun omasta jaksamisesta kiinni ja runsaan maidon tuloa en jaksa kolmen pienen lapsen kanssa siitä olen aivan varma.
sinipii:
## Itse asiassa äidin syömän ravinnon tai juoman nesteen määrä ei täällä länsimaissa ole ollenkaan ratkaisevassa asemassa maidonerityksen suhteen. Ainoastaan silloin, jos äiti on kovin nälkiintynyt, rinnat mieluummin lopettavat maidonerityksen kuin erittäisivät " huonoa" maitoa.
## Lääkkeistä täällä onkin jo kerrottu. Lisään vielä, että eräs flunssalääke kauppanimeltään Duact sisältää pseudoefedriiniä, jolla on todettu olevan pysyvä vaikutus maidonerityksen vähenemiseen. Lääkeaineiden lisäksi yrteistä salvia, piparminttu ja persilja ovat kaikki sellaisia, että ne vähentävät maidoneritystä. Salvia erityisesti. Siitä saa haudutettua teetä, joka kuulemma hunajalla maustettuna on ihan juotavaa :)