Miten toimitte lasten lahjaksi saamien rahojen kanssa?
Meillä lapset sai joulupukilta rahaa aika paljon ja myös synttäreinä saavat rahaa aina. Pitäisikö osa rahoista vanhempien ottaa ja laittaa lasten vaatteisiin ja tarvikkeisiin ja osa antaa lapsille? Miten toimitte? Vai annatteko kaikki lapsille.
Kommentit (20)
Riippuu vähän siitä mitä rahan antaja on sanonut käyttötarkoitukseksi. Meillä tulee sekä minun että miehen vanhemmilta ja isovanhemmilta rahaa sellaisilla terveisillä, että ostakaa jotain tarpeellista, niin sitten osa laitetaan tarpeelliseen. Tai jos sanotaan, että ostakaa joku mieleinen lahja, niin sitten lapsi saa itse valita mitä haluaa. Ja osa pistetään tietysti lapsen tilille odottamaan jotain isompia hankintoja.
Ne on lapsen rahoja, niiden ottaminen vanhempien käyttöön on kavallus. Vanhempien tulee taata lapselle elatus, lahjarahat on tarkoitettu lapsen omiin ylimääräisiin hankintoihin tyyliin fillari ja lumilauta. Tai karkit. Meillä rahat on lasten tileillä ja pari kertaa vuodessa mietitään sijoituskohteita yhdessä. Kummallakin on oma osakesalkkunsa.
Riippuu lasten iästä ja siitä paljonko on tuo "aika paljon " ja onko teillä tarvetta käyttää rahat tai osa niistä lasten päivittäiseen elämiseen esim.vaatteisiin tai harrastuksiin.
Jos ei niin rahat kannattaisi sijoittaa. 10-15 vuoden aikana jo vähän pienemmätkin summat kasvavat mukavasti . Täysi-ikäisenä hyvä pohja opiskeluun , asuntoon tai vaikka Goan matkaan.
Minusta ko. rahoilla ei ole sopivaa ostaa normaaleja vaatteita ja tarvikkeita, ellei perhe ole todella rahapulassa tai lahjan antaja ole nimenomaan antanut ohjeeksi käyttää rahat johonkin tarpeelliseen. Mutta sen sijaan niistä voi hyvin panna osan säästöön ja ostaa sillä jotain ekstraa, esimerkiksi lapselle hänen toivomansa kännykkä, perustasoa parempi polkupyörä tai jotain muuta isompaa lapsen itsensä toivomaa.
Meillä lasten saamat lahjarahat ovat aina olleet korkeintaan luokkaa muutamia kymppejä / juhlapäivä, joten lapset ovat saaneet käyttää ne haluamallaan tavalla.
Tähän asti olen laittanut pankkitilille, samoin lahjaksi saaduista vaunuista myyntitulot. Lapsi saa ne käyttöönsä sitten kun alkaa kulkea itsenäisesti, siihen mennessä pitäisi opettaa järkevää taloudenpitoa ettei kaikki mene karkkiin.
Nyt tokaluokkalaisena on ostanut lahjarahoillaan joskus jonkun lelun ja maksanut koulun discot. Saa yleensä parikymppiä papalta muutaman kerran vuodessa ja minulta ja isältään pikkuhilut.
Ajokortti- ja opiskelurahat on rahastoissa erikseen karttumassa.
Mulla tulee mieleen tätä palstaa lukiessani et moni vanhempi ostaa tätä kuuluisaa kannabista?
Jos lapsille tulee itselleen rahaa jouluna esimerkiksi kirjekuoressa isovanhemmilta tai sediltä ja tädeiltä, niin en nyt missään tapauksessa mene sitä pois ottamaan. Tuohan on mielestäni suorastaan törkeää sitä lasta kohtaan, joka sen rahan on itselleen saanut ja voin vain kuvitella miten naama venähtäisi pettymyksestä ainakin meidän lapsilla jos noin menisin tekemään. Oikein mielissään oli meidänkin 11v. nytkin jouluna kun sai kerrankin satasen setelin lompakkoonsa, kun isoäidiltään sellainen tuli.
Anteeksi vaan, mutta miten joku edes kehtaa ehdottaa jotain tällaista?
Laitan piiloon ja sieltä saa, jos on jotain isompaa turhaa ostamassa. (Polkupyörän, vaatteet yms saa tietysti muuten)
Tätä asiaa minäkin olen miettinyt. Yksivuotias sai jostain syystä rahaa syntyä ei lahjaksi (15€) ja mietin että mitä sillä rahalla tehdään. Vaatteet hankin lapselle jo normaalisti, leluja sai ihan liikaa jo lahjaksikin, eikä viitsisi ostaa enempääkään tähän pieneen asuntoon.
Säästötiliä ei olla vielä tehty lapselle kun keväällä vaihdetaan pankkia asuntolainan oton takia. Taidan laittaa rahasummat ylös ja siirtää säästötilille sen verran sitten kun tili on.
Isommalle lapselle antaisin rahan käytettäväksi vaikka lelukauppaan tai mitä sillä nyt haluaisikaan, mutta ei 1v ymmärrä asiasta mitään...
Meillä on lapset jo aikuisia, mutta näin tehtiin: Omaan lompsaan pikkurahat, omalle tilille isommat rahat. Kun niitä alkoi kertyä, pistettiin lasten kanssa sijoitukseen ja ajokorttiin käytettiin osa, heidän omalla suostumuksellaan. Emme olisi pystyneet maksamaan ajokorttia kokonaan, mutta sponsoroimme omalta osaltamme osana 18-vuotislahjaa.
No siis ollaan annettu lasten itse käyttää rahat miten haluaa. On mennyt rahaa mäkkäriin, leluihin, karkkeihin ym.
Ja ei lapset ei saaneet mitään tonneja lahjaksi vaan ihan satasia. Olen vain miettinyt että toimitaanko oikein kun annetaan lasten itse ostaa mitä haluavat niillä. Miten muut toimii jne..mutta vahvistui ajatus nyt että annetaan siis tästä eteenpäinkin itse ostaa mitä haluavat.
ap
Meillä ei siis ole erikseen viikkorahaa. Saavat joskus siivoamisesta taskurahaa.
ap
Meillä otetaan perheen ruokakassaan. Tässä taloustilanteessa jokaisen on kannettava kortensa kekoon. Ilman lapsien joululahjarahoja olisi melko köyhä uusivuosi tullut vietettyä
Lasten lahjoiksi satasia? Mun mielestä 50€ on jo liikaa. Milloin muka aikaisemminkaan saatiin/annettiin yli 300 mk lahjaksi lapselle. Teini ja ripari on sitten jo eri asia...
Vierailija kirjoitti:
Minusta ko. rahoilla ei ole sopivaa ostaa normaaleja vaatteita ja tarvikkeita, ellei perhe ole todella rahapulassa tai lahjan antaja ole nimenomaan antanut ohjeeksi käyttää rahat johonkin tarpeelliseen. Mutta sen sijaan niistä voi hyvin panna osan säästöön ja ostaa sillä jotain ekstraa, esimerkiksi lapselle hänen toivomansa kännykkä, perustasoa parempi polkupyörä tai jotain muuta isompaa lapsen itsensä toivomaa.
Meillä lasten saamat lahjarahat ovat aina olleet korkeintaan luokkaa muutamia kymppejä / juhlapäivä, joten lapset ovat saaneet käyttää ne haluamallaan tavalla.
Onko lapsi saanut rahan jos raha annetaan vanhemmalle kouraan sanoilla, osta jotain tarpeellista, vaikka kiva haalari. Minusta raha on minun sitten, antaja toivoo että ostan lapselle jotain. Jos tallettaa rahan sitten lapsen tilille, raha on lapsen.
Lahja kuuluu saajalle. Jos lapsi on pieni, eikä hän tietenkään osaa rahaa tallettaa tai säilöä, vanhempi huolehtii lahjarahan tallettamisesta lapsen tilille. Tai ostaa lapselle lahjarahalla lapselle tarvittavan tavaran, lapsen toivoman lelun tms. jos talous tiukilla. Vanhemman alaikäisen lapsen saamat lahjarahat lapsi laittaa itse säästöön tai käyttää.
Tätä voisi verrata toiseen päähän, kun vanhemmat kalkkeutuvat. Silloinkaan ei heidän rahoihinsa kosketa, eikä niitä siirrellä omalla tilille, oteta omaan käyttöön jne.
Miksi joku kysyy tällaista, vanhemmuus hukassa?
Vien lapset niillä aina Mäkkiin tai pitsalle kun pyytävät!
Raha menee tilille. Saa sitten vanhempana käyttää ns. viihdetarkoitukseen. Rahaa on yli 2000 euroa, lapsi 7-vuotias.
Meidän lapset saa niin vähän ja harvoin rahaa lahjaksi että saavat laittaa rahan omaan kukkaroon ja käyttää sitten niin kuin haluavat. Kyse on siis muutamista Euroista.