Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjasto- ja informaatioalan opinnot

Vierailija
02.01.2016 |

Olen opiskellut liiketalouden tradenomiksi, mutta nyt haluaisin suuntautua kirjasto- ja tietopalvelualalle. Mitä kautta minun olisi järkevintä suorittaa alalle pätevyys? Tähtäimessä olisi kirjastonhoitajan työt. Kokemuksia, tai ketään kenellä olisi alan koulutus?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on yliopistokoulutus.

Vierailija
2/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olen käsittänyt, että amk:ssa ja yliopistossa voisi tutkinnon suorittaa. Mietin tässä kummassa minun kannattaisi se suorittaa... Siis hakisinko uudestaan amk:hon vai yliopistoon?

"Kirjasto- ja informaatioalan opinnot

Kirjastoasetuksen kelpoisuusvaatimuksissa määritellään, että 70 prosentilla kunnallisissa kirjastoissa työskentelevistä tulee olla (1.7.2013 lähtien):

1) yliopistossa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot;

2) ammattikorkeakoulussa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot;

3) ammatillinen perustutkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 35 opintoviikon laajuiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot;

taikka

4) tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinto"

Tarkoittaako tuo, että koska minulla on jo yksi korkeakoulututkinto alla, tarvitsisi enää käydä tuo 60 op? Kohta 2 siis.

Ketään Tampereen Yliopistosta samalta alalta paikalla? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Kirjastoalalta vähennetään koko ajan porukkaa ja loput hommat hoidetaan työkkärin harjoittelijoilla.

Vierailija
4/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

60op riittää lisäksi, jos on maisterin paperit toisesta tutkinnosta. Alempi tutkinto ei riitä. Joissain kaupungeissa,esim tampere ja seinäjoki amk papereilla pääsee vaan virkailijan tai assistentin hommiin.. maisterin papereilla siis enemmän hommia tarjolla.

Vierailija
5/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastonhoitaja on yliopistotutkinto, jonka voi suorittaa Tampereen ja Oulun yliopistoissa sekä Åbo Akademissa.

Alempia tehtäviä kirjastoissa hoitavat kirjastovirkailijat. Siihen työhön voi saada pätevyyden esimerkiksi ammattikorkeakoulusta.

Vierailija
6/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

mä oon tehny noi opinnot myöhemmin lisäopintoina. Tein avoimessa yliopistossa Tampereen ja Oulun mukaan. Ja siis jos et ole ennen tehnyt mitään vastaavia opintoja niin vaaditaan sekä perus- että aineopinnot. Mutta siis mikä tahansa korkeakoulututkinto, joka jo on, riittää tuohon pohjalle. Kannattaa tutustua avoimen yliopiston tarjontaan. Heillä on myös eri aikatauluilla, josta voi päätellä mikä itselle paras. Tein perusopinnot Tampereella ja ne kesti jotain vajaa pari vuotta ja sitten taas aineopinnot, jotka on paljon laajemmat, puristin vuodessa.

Tsemppiä ja intoa opintoihin! :)

Vierailija
7/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo yksi amk- tutkinto, eli liiketalouden tradenomi. Jos käyn siis yliopistossa 60 op kirjasto- ja informaatioalan opintoja, onko minulla siis kirjastovirkailijan pätevyys? :D Vai hoitajan. Auttakaa tyhmää :D Mikä ero näillä kahdella on?

Vierailija
8/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jo yksi amk- tutkinto, eli liiketalouden tradenomi. Jos käyn siis yliopistossa 60 op kirjasto- ja informaatioalan opintoja, onko minulla siis kirjastovirkailijan pätevyys? :D Vai hoitajan. Auttakaa tyhmää :D Mikä ero näillä kahdella on?

Hmm, en itsekään ihan tarkkaan hahmota mikä ero noilla on. Ehkä toisella valitettavasti (vielä) huonompi palkka. :P Mutta siis, jos teet lisäksi noi 60 op info opinnot niin olet pätevä hakemaan vaikka kirjaston johtajan paikkaa. Eri asia miten paljon siihen vaativat esimies kokemusta, mutta siis teoriassa olet sen jälkeen pätevä ihan mihin tahansa kirjaston tehtävään. :)

terveisin informaatikko

Vierailija
9/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastonhoitaja, informaatikko, johtaja... vaatii usein MAISTERIN paperit eli jos et gradua tee olet pätevä tietopalveluassistentiksi ja virkailijaksi. Virkailijan palkka n. 2100 kun hoitajan voi olla 2500. Jollain pienemmillä paikkakunnilla hoitajaksi voi päästä myös amk-tasoisena.

Vierailija
10/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastonhoitajalta vaaditaan maisterin tutkinto. Alan opinnot voi suorittaa Tampereen yliopistossa ja Oulun yliopistossa (ja ruotsiksi Åbo Akademissa).

Kirjastovirkailijalle riittää toisen asteen tutkinto.

Vierailija
11/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka 6,

voiko nuo opinnot suorittaa siis täysin avoimessa yliopistossa? :D Millaista opiskelu oli Tapereen yliopistossa? Entä miten ne suoritettiin, oliko lähiopetusta kuinka usein? kysym kysym :D Oletko löytänyt töitä? :)

Vierailija
12/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kysellä mutu-tietoa netin keskustelupalstoilta vaan hakea tiedot jostakin luotettavasta lähteestä, esimerkiksi täältä:

http://ammattinetti.fi/ammatit/detail/194_ammatti

Vierailija
13/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata kysellä mutu-tietoa netin keskustelupalstoilta vaan hakea tiedot jostakin luotettavasta lähteestä, esimerkiksi täältä:

http://ammattinetti.fi/ammatit/detail/194_ammatti

Vielä kun ottaa huomioon millaisella alalle ap halajaa. Siellä kun yksi tärkeistä taidoista on tiedonhaku ja lähdekriittisyys.

Vierailija
14/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikka 6,

voiko nuo opinnot suorittaa siis täysin avoimessa yliopistossa? :D Millaista opiskelu oli Tapereen yliopistossa? Entä miten ne suoritettiin, oliko lähiopetusta kuinka usein? kysym kysym :D Oletko löytänyt töitä? :)

Moi,

joo pystyy tekeen ihan kokonaan avoimessa. Itse tein perusopinnot täysin virtuaalina. Eli katsoin luennot netistä (siihen on netissä sellainen oma oppimisympäristö ) ja sitten tein kirjallisia tehtäviä ja kirjatenttejä (nekin netissä :D ). Pystyy siis tekeen tosi joustavasti. Aineopinnot on haastavammat ja niissä vaaditaan ainakin osa lähiopetusta, mutta muuten samalla meiningillä eli pystyy tekemään kirjatentteinä. Esim itselläni oli tuon vuoden aikana mitä aineopintoja tein pari lähiopetusjaksoa. Olen löytänyt töitä, en ihan kirjastosta, mutta alaan liittyen kuitenkin. Kesti hetken aikaa ja tein lyhyitä pätkiäkin, mutta jos ala kiinnostaa niin siinä vain oppii. Kirjastot aika nihkeesti palkkaa tällä hetkellä, mutta siinä vaiheessa kun sulla on opinnot tehty niin toivottavasti talous on jo parempi ja kirjastoissa on iäkästä porukkaa, joten sieltä myös jäädään eläkkeelle. Rohkeasti vain selvittämään yliopistolta tarkemmin, jos ala ja opinnot kiinnostaa. :)

Vierailija
15/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalle on kova tunku ja voit joutua tekemään vuosikausia pätkätöitä viran toivossa.

Vierailija
16/16 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Kirjastoalalta vähennetään koko ajan porukkaa ja loput hommat hoidetaan työkkärin harjoittelijoilla.

Noinhan se on. Toisaalta samalla logiikalla ei kannata opiskella paljon mitään.

Alaa opiskelleet voivat kuitenkin työllistyä muihinkin tehtäviin kuin yleisiin kirjastoihin. Esim. suuntautumalla tietohallintoon saattaa päästä ihan yksityiseenkin firmaan dokumenttienhallinnan tehtäviin. Näin kävi mm. alaa opiskelleelle exälleni. Arkistotkin ovat olemassa vaihtoehtona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän