Lupaukseni vuodelle 2016 on olla ostamatta mitään huonolaatuista bulkkitavaraa
Olipas jollain oudolla tavalla voimaannuttava kokemus tajuta nettikauppojen aleselailun jälkeen, etten tarvitse elämääni yhtäkään polyesterista tehtyä "villakangas"takkia tai 100 % akryylista tehtyä neuletta. Sellaiset tekevät vain pahaa niin kukkarolleni kuin ympäristöllekin. Tänä vuonna aion opetella tunnistamaan aidot tarpeet mielihaluista ja ostaa laadukasta ja kestävää, oli kyse sitten todellisesta tarpeesta tai itsekkäämmästä halujen toteuttamisesta. Ne "aika kivat" jäävät varmasti pois elämän ihan kaikilla sektoreilla, kun "aika kivasta" ei viitsi maksaa laadukkaan hintaa.
Kommentit (11)
Mulle tuli aika suuri ahaa-elämys itselleni, kun kerran tavaratalossa katsoin ympärilleni ja näin joka puolella hyllymetreittäin kaikkea mahdollista kamaa ja oivalsin, että minä en tarvitse täältä mitään.
Se tunne ei ole poistunut.
minä en ota ympäristöstä paineita kun ei ne muutkaan ota. Se on vaan täyttä hurskastelua. minä tilaan muualta laatukamaa halpaan hintaan. siinä on sitä järkeä.
Sama täällä :) Kaapit on olleet turhia vaatteita täynnä, karsin viime vuonna pois kaikki huonolaatuiset akryyliset yms. Nyt ostan vain harvoin ja laadukasta tarpeeseen.
Ruokavaliosta aion myös karsia entistä enemmän pois kaiken turhan hötön joista ei ole ravitsemuksellista hyötyä. Toki pientä herkuttelua silloin tällöin sallin :)
Koriste-esineet on laitettu kierrätykseen pari suosikkia lukuunottamatta, uusia ei tule. Muutama lastulevy-huonekalu odottaa vaihtoa kokopuisiin, sellaisiin jotka sitten kestävät vuosia (tai vuosikymmeniä)
Tein ostojeni tarkkailua jo koko viime vuoden ja tänä vuonna on tarkoitus vielä parantaa tulosta.
Paljon vaatetta ja tavaraa jäi kauppaan, kun hetken mietinnän jälkeen päätinkin, etten sitä harkitsemaani tuotetta oikeasti tarvitse ja halua.
Vähän tuli silti ns. hutiostoja, mutta ne sallittakoon ja nyt on jotain mistä parantaa.
Rahaa jäi huomattavasti enemmän säästöön kuin aiempina vuosina, se on ehdoton plussa.
Ostotarkkailun lisäksi paljon on mennyt tavaraa myyntiin ja kierrätykseen. Mitä vähemmän turhaa tavaraa kotona, sitä vähemmän sitä haluaa ostaakaan.
Olen antanut paljon turhaa suomalaisille köyhille. Tilaan yleensä muualta kaiken. Suomessa kun ei laatua enää saa.
Klassiset miehen neuvot naisille:
1. Sinulla on liikaa vaatteita.
2. Sinulla on tarpeeksi kenkiä.
Mä en ole vuosiin löytänyt juuri mitään ostettavaa. Välillä on pakko ostaa uusia vaatteita joten ne on niitä perus yksinkertaisia vaatteita mahdollisimman laadukkaina. Mitään muuta ei löydy vaikka haluaisinkin ostaa. Takin ostaminen oli tuskaa kun en halunnut mitään "villa"kangastakkia jossa on villaa 5%. Löytyi jotain ihme pusseja ihme leikkauksilla ja ihme väreissä. Klassista muotoonleikattua ei löytynyt. No onneksi ompelijalta saa, villaa 90%.
Hyvä päätös!
Varsinkin ekologisesti ja eettisesti shoppailu vähentää itselleen sopivat tuotteet niin minimiin, että yhden tuotteen kallis hinta ei pahemmin kukkaroa kiusaa. Aluksi jopa ärsytti miten vähän vaikka hamppua tai kierrätysmateriaaleja vaatteissa käytetään, mutta nyt siihen olen jo tottunut. Keinokuidut eivät ole täysin pannassa, sillä jos vaate on muuten laadukkaasti valmistettu, on keinokuitu lähes ikuinen. Mitään H&M-tason polyesterikamaa en silti osta, edes kirppareilta.
Vierailija kirjoitti:
Keinokuidut eivät ole täysin pannassa, sillä jos vaate on muuten laadukkaasti valmistettu, on keinokuitu lähes ikuinen. Mitään H&M-tason polyesterikamaa en silti osta, edes kirppareilta.
Joo, eivät minullakaan, kyllähän monesti sellaiset ohuet ja laskeutuvat vaatteet ovat keinokuitua, elleivät sitten ole aitoa silkkiä. Laatumerkeillä nekin ovat ihan laadukkaita, ja ymmärtääkseni laadukas keinokuitu on monesti jopa luonnonkuitua ekologisempi. Eikä minulla ole halpamerkitkään täysin boikotissa, alusvaatteita ja sukkia aion edelleen ostaa Cubuksesta.
Hyvä lupaus!