Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Miten imetys lopetetaan?

Vierailija
31.12.2015 |

Puoltoistavuotias lapsi roikkuu tississä monta kertaa päivässä ja kerran yössä. Alkaa mennä hermot tähän. Olen odottanut, että jossain vaiheessa lapsi itse luopuu rinnasta, mutta sellaisesta ei ole mitään merkkejä. Hän on hyvin voimakastahtoinen. Onko ainoa vaihtoehto huudattaa lasta, vai miten hänet saisi luopumaan tissistä lopullisesti? Kokemuksia?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tukipyyntö Imetyksen tuki ry:n facebook-ryhmään. Sieltä saa asiallisia neuvoja myös imetyksen lopettamiseen.

Vierailija
2/10 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina vaan odottanut että se luopuu kun on valmis. Kaikki lopettaneet siinä kahden vuoden kieppeillä.

Puoltoistavuotiaalle voi jo puhua, tai ainakin yrittää puhua jos päätä alkaa huudattaan. Ihan siksikin, kun ei se tajua miksi sen pitää lopettaa eikä se voi ymmärtää miksi se ei saa jotain mikä sille aiemmin on ollut tärkeää. Eli siis puhu sille asiasta. Ne ymmärtää joskus enemmän kun vois arvatakaan.

Yks kaveri oli laittanut laastarit tisseihin, että ne on kipeet eikä maitoa enää saa. Joku sellainen vois auttaa lasta konkreettisesti ymmärtämään mistä on kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin lapselle että sitku lopetat äidinmaidon juomisen susta tulee iso tyttö ja me pidetään isotyttöjuhlat ja saat isotyttölahjoja. Lapsi ilmoitti olevansa iso tyttö ja lopetti siihen. Tosin oli tasan 2,5-vuotias sillon, sillonkin joi maitoa jumalattoman monta kertaa päivässä ja mä vierotusta lykkäsin kesäloman alkuun ku aattelin sen olevan tolkuton taistelu. Ja aattelin että kesä on parempi aika vierottaa ku voi olla ulkona vaikka 24/7 puuhailemassa. 

Sinuna lykkäisin imetystä millon milläkin hämäyksellä. Haluatko äidinmaitoa vai yllärin? Äidinmaitoa vai muovailla muovailuvahalla? Mieluisia puuhia niin että unohtuu joksikin aikaa se maito, niin imetyskertoja putoaa itestään pois.

Vierailija
4/10 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, ei ole voimakastahtoista/vaativaa vauvaa/lasta, kaikki lapset ovat "vaativia", se oli ennenmuinoin jopa selviytymisen edellytys. Lapsi haluaa pitää hoitajan lähellään ettei häntä "unohdeta villipetojen armoille esim yöaikaan".

Yöimetyksen lopettaminen on teille nyt tärkeintä, koska se stimuloi maidoneritystä päivälle ja häiritsee unta. Aloita sillä, että teet vakaan päätöksen olla imettämättä esim 21-06 väli. Teippaa vaikka tissit jesarilla, ettet heikolla hetkellä lopeta huutokonserttia imettämällä.

Kun lapsi herää yöllä, mene luokse, laita käsi lapsen selälle, silitä ja sano "nyt on yö, nyt nukutaan". Silittelet/tyynnytät mutta et imetä ja viimeisessä hädässä otat syliin, mutta lasket sänkyyn takaisin heti kun rauhoittuu. Tarjoa unikaveria lohdukkeeksi. Älä anna juomista pullosta/mukista; yöt nukutaan. Kommunikoi puhumalla vain vähän, älä laita liikaa valoja. Ekat yöt ovat kamalat, voin kertoa. Mutta pidä pintasi. Yösyöminen on opittu tapa, lapsi ei kärsi sen lopettamisesta.

Monesti päiväsyöminen jää kun yöimetys loppuu.. mutta juomat mukista, kehut miten iso ja reipas lapsi on kun juo isojen mukista jne.. siitä se lähtee :)

Hieno imetyssaavutus sulla kyllä. Olet ansainnut vaikka ladin punkkua illalla kun lapsi nukkuu ;)

Vierailija
5/10 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuimetyksen lykkäämistä ja imetysvälien pidentämistä. Niinku vierottais itteään kahvista tai tupakasta. Paljon muuta ajateltavaa, kivoja juttuja korvikkeeksi, ymmärrystä jne. Vähennä ensin ja lopeta sitten.

Vierailija
6/10 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, miten te kuvittelette kasvattavanne lapsista edes jotenkin tottelevia teinejä, jos puolitoistavuotias jo saa päättää asioista.

Otat tissin pois, et anna vaikka kuinka vinkuis, tyrkkäät tuttipullon tilalle. Kun tottuu ajatukseen, että tissiä ei tuu, niin mahdollisimman pian myös tuttipullo pois. Ja toivottavasti myös tutti! Järkyttävä näky yli 2-vuotiaat tutti suussa.

Ja kyllä - lasten kasvatuksen asiantuntijana ja lisäksi 3:n äitinä - saan sanoa näin suoraan. Onhan tuossa vielä tuo psykologinen aspekti, mutta en jaksa sitä nyt lähteä paremmin avaamaan, sen verran vinkkaan, että haluatko itse todella muksun pois tissiltä vai ulkopuoliset? Kuinka paljon teillä saa muut - isä, isovanhemmat yms - osallistua lastenhoitoon? Oletko itse kokenut suuria pettymyksiä - pelkäätkö nyt aiheuttaa niitä lapselle? Pohdi näitä, helpottaa pääkoppaa, kun tiedostat asiat.

Vierailija
7/10 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo juokaa vaan äidit lasi viiniä iltasella niin eipähän tule imetettyä yöllä :D päivän paras!

Vierailija
8/10 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juuri lopetettu melkein 2-vuotiaan lapsen imetys. Sanoin vaan jämäkästi yhtenä aamuna, että tissimaitoa ei enää voi juoda, se on pilalla. Jääkaapista saa hyvää maitoa. Tissimaidon vaatimista kesti ainoastaan yhden vuorokauden, joskin huuto oli kovaa. Seuraavana päivänä lapsi ei edes pyytänyt maitoa enää, sanoi vaan että maito on pilalla ja otetaan kaapista.

Rinnoille tämmöinen kerrasta poikki -imetys nyt ei arvatenkaan ollut kovin hyvä juttu koska maito nousi ja kasaantui rintoihin vaikka varovasti lypsinkin maitoa pois. Kolmessa päivässä maidontulo loppui.

Meillä myös tosi voimakastahtoinen poika kyseessä, näin kerrasta poikki -lopettamisen hänen kanssaan ainoana vaihtoehtona. Esikoisen imetyksen lopetin asteittain mutta se tuntui paljon hankalammalta.

Vierailija
9/10 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi lasta pitäisi huudattaa ja lopetuksesta taistella kun voi vierottaa huudattamattakin ja tukea lasta luopumisessa.  Se maito ja tissi on ollu lapsen elämän tärkein asia tähän asti, miksi ihmeessä se pitäisi kieltää kerrasta ja oottaa että huuto muutamassa päivässä loppuu. Lopeta ensin ne imetykset mitkä on helpoimmat lopettaa. Jos nukahtaa päiväunille tissi suussa kotona, mutta nukahtaa myös esin rattaisiin niin ohjaa nukahtamaan viikko rattaisiin niin että maidotta nukahtamisesta tulee tapa. Siitä mistä aita on matalin sekä sulle että lapselle. voi mennä yllättävän kivuttomasti kun jätät taistelut välistä ja teet homman ajan kanssa.

Vierailija
10/10 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä kommenteista! Tilanne on se, että lapsi on ollut päivät hoidossa 9 kk iästä asti, jolloin menin töihin. Ei siis ole mitenkään riippuvainen äidistä eikä minulla todellakaan ole vaikeuksia antaa häntä muiden hoitoon. Äkkilopetus tuntuu rajulta juuri siksi, että se on lapsen elämässä niin iso ja tärkeä asia. Yöimetyksestä päästiin jo kertaalleen eroon, mutta sairauden takia siihen tuli sitten palattua. Tämä on todella paljon vaikeampaa kuin luulin. Imetyksen alku oli helppo ja kaikki on mennyt vauva-aikana hyvin, joten kuvittelin, että loppuun asti omalla painollaan.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan