Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työharjoittelussa kuumaa vettä kraanasta ruokiin, onko ihan oikein? Alan ammattilaisia paikalla??

Vierailija
30.12.2015 |

Mä olen ollut aina siinä uskossa, että kraanasta ei kuumaa vettä saa laittaa ruokiin, vaan pastat ja perunatkin laitetaan aina kylmään veteen, koska vesijohtoveden kuumassa vedessä on pöpöjä ja jotain muutakin irtoaa putkistoista.

Työharjoittelupaikassa kuitenkin KAIKKI keitetään niin kuumassa vedessä mitä hanasta tulee, onko oikein vai väärin elintarvikehygienian mukaan??

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/5 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne pöpöt kuole kun ne keitetään? T. Tyhmä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli minä olin oikeassa. Siellä sanottiin, että voi käyttää kun se keitetään.

Vierailija
4/5 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi käyttää aina pitää olla kylmää vettä. T suurtalouskokki

Vierailija
5/5 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus kyllä on se, että käytetään kylmää vettä. Syynä se, että lämpimässä viihtyvät pöpöt. Joskus perusteltu myös putkistoista irtoavilla raskasmetalleilla.

Teen kotonakin niin, että vaikka leipätaikinaan otan kylmän veden, jonka lämmitän kädenlämpöiseksi.

Olen muuten itsekin ollut töissä ravintolassa, jossa ihmettelivät sitä, että huuhtelin säilykepurkin pinnan ennen avaamista. Siellä siihen oli jopa erittäin hyvä syy, sillä säilyketölkkien pinnat olivat näkyvän pölykerroksen peitossa.

Samaten saatettiin käyttää viimeisen käyttöpäivän ylittäneitä kinkkusuikaleita tai säilyttää valmiita ruokia reilusti yli kolme päivää kylmiössä ja tarjoilla asiakkaille. Toki ymmärrän, ettei hävikkiä haluta, mutta kuitenkin.

Tietysti nuo nyt ovat tavallaan pikkujuttuja. Toisaalta kyseessä oli kuitenkin ihan alan koulutuksen käyneet työntekijät. Aika paljonhan on varmaan joissakin ravintoloissa hygieniakäytäntöjä, jotka voisivat maksavaa asiakasta hämmentää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi