Vauvan painoarvion luotettavuus
Kuinka luotettava on ultralla tehty painoarvio? Voiko heittää ylä- tai alakanttiin paljonkin? Entäpä mikä on vauvan painoraja että synnytys käynnistetään vauvan suuren koon vuoksi?
Kommentit (9)
Itse en juurikaan luottaisi enää painoarvioihin.
Meille sanottiin olevan tulossa hyvin pienikokoinen vauva.
Viimeinen arvio tehtiin rv 38+3 ja arvio oli silloin 2400 g.
Kolme päivää myöhemmin tehtiin sektio ja vauvalle oli jo varattu paikka keskolasta. Mutta mutta, se peruttiin, kun pojalla olikin painoa 3084 g.
Meillä kolmannessa raskaudessa vauvan kasvua seurattiin (ultrattiin) äitipolilla raskauden puolivälistä loppuun asti 2 viikon välein kun vauva arvioitiin olevan niin pieni. Viimeisin painoarvio tehtiin 2 päivää ennen LA:ta jolloin vauvan piti olla max. kolmikiloinen. Kun tyttö sitten LA:na syntyi hän paino 4100g. Arvio heitti ' vain' reilun kilon. Ikävän tapahtuman tästä teki se että vauvalta murtui synnytyksessä solisluu kun lantiostani ei lääkärien arvioiden mukaan paljon yli 4kg lasta synnytetä...
Tarkempia painoarvioita ovat tehneet kätilöt synnärillä mahan päältä kokeilemalla. :)
Neuvolassa epäilivät esikoisen olevan pieni ja meinasivat kaiken maailman lisätutkimuksiin lähettää. Lääkärin painoarvio oli 3.3kg ja kätilön max 3.6kg. Kun poika syntyi painoa olikin 4.4kg. Eli meillä meni kaikki painoarviot ihan väärin. Nyt en tässä raskaudessa liikaa luota noihin painoarvioihin. Lupasivat neuvolassa kyllä tarkemmin seurata tämän masuasukin kokoa.
Öttis rv11+4
Painoa arvioitiin ultralla viitisensataa grammaa isommaksi kuin lopulta oli. Riippuu niin paljon vauvan yksilöllisestä ruumiinrakenteesta, koska siinähän verrataan reisiluun pituutta, päänympärystä ym. johonkin keskiarvomittoihin.
En muista tarkkaan, mitä painoarvioksi sanottiin, mutta lähes oikeaan se osui, molemmilla kerroilla. Eli voi osua oikeaankin.
Meillä arvioitiin rv 37 syntymäpainoksi 3600 g. Poika syntyi päivää ennen laskettua aikaa ja painoi 3410 g eli ei tuon suurempaa heittoa meillä.
Sasuliini
mulle arvioitiin 3 päivää ennen synnytystä lastani 3,5kg niin tytsy synty 39+3... 4.5kg onneksi oli sektio :) pituutta oli huikeat 50.5cm
Mulle ei sanottu esikoisesta syntymäpainoa arviota, mutta rv 36 sanottiin että olis n. 3200g, ja siitä jos laskee että kasvaisi n. 200g/viikossa (eli n. 4kg) niin painoarvio piti paikkansa, poika syntyi laskettuna päivänä ja painoi 3915g.
Tästä toisesta itse arvelen vähän pienempää, samoilla viikoilla kuis esikoisesta, painoarvio oli 2800g, ja käsin kopeloimallla lääkäri sanoi että keskikokoiselta vaikuttaa, eli samalla kaavalla laskien sen pitäisi nyt (eilen la) olla n. vajaa 3,5kg. Lopputulos selvinnee pian, tässä jo vähän kivuliaasti supistelee...
esim sisarellani edellinen lapsi arviotiin korkeintaan 4kg 2pvää ennen synnytystä. Lopulta maailmaan putkahti poika 5200g. =).
Eikö sitä sanota että yleensä on ihan norm. että painoarvio heittää n. puoli kiloa suuntaan tai toiseen.
Tuosta " rajasta" en osaa sanoa. Taitaa olla ihan yksilöllinen juttu.
Mulle sanottiin viime tiistaina polilla ettei yli 3,5kg vauvaa tule. Itse kuitenkin odotan yli nelikiloista kun viime tiistaina vauvan paino oli jo 3200g noin. Niin ja esikoinen syntyi rv. 39+1 ja oli 3800g..
-sitruuna ja minttuvihtori 39+4-