Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huikea jännitystrilleri menossa

Vierailija
30.12.2015 |

Kirkosta eroamisten kaikkien aikojen kuudenneksi vilkkain vuosi on saavutettu ja viidenneksi vilkkaien erovuosi 2011 on juuri saavuttumassa ja mikäli ei tapahdu eroaktiivisuuden romahtamista, niin ohitus tapahtuu huomenna. Jännitettävää riittää, sillä jos eroaktiivisuus noudattaa viimevuosien trendiä ja kahden viimeisen päivän eromäärä kasvaa entisestään, niin jopa huippuvuoden 2008 lähes 50 tuhatta kirkosta eronnutta ja 4. sija on juuri ja juuri saavutettavissa, mutta se vaatisi kahdelle viimeiselle päivälle aika huikeita erolukuja, tänään 3 tuhatta ja huomenna 5 tuhatta. Osallistu sinäkin ja tee historiaa.
Nyt EK:n ennuste näyttää alle 1300 eroa, mutta kuten käyrästä näkee se on kurvannut aikaisemmin ja jyrkempään nousuu kuin eilen, jolloin erosi 1311. Melko suurella todennäköisyydellä tänään eroaa yli 2000, mutta kuinka paljon yli?
http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen trendi on myös se, että joka vuosi kirkkoon on liittynyt enemmän ihmisiä. Kastetut lapset on laskettu tuosta pois.

Vierailija
2/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie erosin eilen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole ikinä kuulunut kirkkoon mutta tuo kiihkoateismi on väsyttävää. En välitä kristillisistä dogmeista, mutta nykypäivänä ne on korvattu rahalla ja materialismilla. Tekisi melkein mieli liittyä kirkkoon vastalauseeksi...

Vierailija
4/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen trendi on myös se, että joka vuosi kirkkoon on liittynyt enemmän ihmisiä. Kastetut lapset on laskettu tuosta pois.

Ei siinä mitään mielenkiintoista ole, vaan se on luonnollinen seuraus siitä että kirkkoon kuuluu vähemmän porukkaa.

Mutta huomioitavaa on se että aikuiskasteiden määrä on ollut pitkään jyrkässä laskussa, eli nämä liittyjät eivät ole uusia jäseniä, vaan palaavia jäseniä. Kun rippikoulu on joskus käyty, niin liittyminen on helppoa eikä vaadi juuri muuta kuin ilmoituksen. Kirkko ei valitettavasti ole kertonut että kuinka moni näistä liittyistä eroaa vielä uudestaa ja onko ehkä niitäkin jotka liittyy alkuvuodesta ja eroaa loppuvuodesta toistuvasti, jolloin ovat enimmän aikaa jäseniä, mutta eivät maksa kirkollisveroa (syynä ehkä kiusanteko kirkolle). Moni takaisinliittyjä tekee sen varmaan perhejuhlien vuoksi sukulaisten painostamana tai näitä miellyyttääkseen. Kirkkohäät ovat katoavaa kansanperinnettä ja kasteetkin vähenee vauhdilla, joten piakoin nämä uudelleen liittyjätkin alkaa vähentyä, kun ei ole näitä seremonioita joiden takia kirkkoon halutaan hetkellissti kuulua.

Suurimmat erovyöryt ovat vielä edessä. Jossain vaiheessa kirkkoon kuulumattomien määrä ylittää kriittisen massan ja ihmiset alkavat miettiä että miksi ihmeessä kuulua kirkkoon, kun nyt vielä on niin päin että on lapsena mitään kysymättä liitetty ja aikuisena sitten alkaa miettiä että pitäisikö erota.

Vierailija
5/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ole ikinä kuulunut kirkkoon mutta tuo kiihkoateismi on väsyttävää. En välitä kristillisistä dogmeista, mutta nykypäivänä ne on korvattu rahalla ja materialismilla. Tekisi melkein mieli liittyä kirkkoon vastalauseeksi...

Kiihkoateismi :) Vähän sama asia kuin äärineutraali.

Kirkkohan oikein näyttää mallia materialismista. Itse olen eronnut kirkosta yli 10 vuotta sitten ja vastustan kirkkoa vain sen yhteiskunnallisen aseman vuoksi, joka on suoraan sanottuna sairasta. Miten yhdellä uskonnolla voi olla käytännössä valtionkirkon asema vielä vuonna 2015?!??

Uskonnot muuten ovat minulle melko yhdentekeviä, jokainen uskoon miten haluaa, ei se uskominen ole minulta mitään pois.

t.kiihoittunut ateisti

Vierailija
6/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie erosin eilen.

Muistan kun itse erosin aikoinaan, niin sitä asiaa pitäi jahkailla vuosikausia. Jälkikäteen sitä sitten ihmetteli että mikä helvetti piti kiinni kirkossa. Miksi kuulua uskonlahkoon, jonka oppeja ei usko, saati että noudattaisi sen rituaaleja ja palvoisi sen jumalaa? Aivan käsittämtöntä, mutta se johtuu viekkaasta aivopesusta, perusopetus ja varhauiskasvatus ovat kirkon terävimmät lähetystyön tekijät.

Vierailija
7/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin jo 15 vuotta sitten

Vierailija
8/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiskasteiden määrä on laskussa, eli ei näitä liittyjiä ole juurikaan kastettu, vaan heidät on kastettu ennen eroa ja he syystä tai toisesta liittyvät takaisin kirkkoon. Kuinka pitkäksi ajaksi, sen tietää vain kirkko vaan ei kerro.

Jos liittyjiä on jopa 10.000, niin niistä kasteen kautta tulevia uusia aikuisjäseniä on vain muutama sata, varmaan hiippakuntaa vaihtavia maahanmuuttajiea tai toisen polven maahanmuuttajiea yms.

https://www.kotimaa24.fi/aikuiskasteiden-maeaerae-laskussa/

Vierailija
9/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä erosin osittain just kirkollisveron vuoksi. Ajattelin niin et kun en kuitenkaan käytä kirkon palveluita niin miksi maksaa niistä, naimisiinkin sitten menin maistraatissa. Käytän rahat mieluummin hyväntekeväisyyteen, lahjoitanahjoitan vuosittain hyväntekeväisyyteen rahaa tonnin pari jos lasketaan yhteen sos-lapsikylässä asuvan kummilapsen kk-maksut ja lahjoitukset hänelle kun käyn kerran vuodessa katsomassa, lahjoitukset suomen eläinsuojeluliitolle jne.

Toisaalta en koe olevani mikään ateistikaan, musta tää on vaan hyvä vaihtoehto elää.

Vierailija
10/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkkohan oikein näyttää mallia materialismista. Itse olen eronnut kirkosta yli 10 vuotta sitten ja vastustan kirkkoa vain sen yhteiskunnallisen aseman vuoksi, joka on suoraan sanottuna sairasta. Miten yhdellä uskonnolla voi olla käytännössä valtionkirkon asema vielä vuonna 2015?!??

Uskonnot muuten ovat minulle melko yhdentekeviä, jokainen uskoon miten haluaa, ei se uskominen ole minulta mitään pois.

t.kiihoittunut ateisti

Jos kehottaa muita eroamaan kirkosta (vaikka vain rivien välissä), silloin kertoo muille miten elää elämää. Ei tuommoinen ole neutraalia. Ateismin jatkuva korostaminen on kannanotto. Kannanotto ei ole neutraalia toimintaa.

Vierailija
11/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkon jäsenmäärä kuitenkin laskee reilun prosentin vuodessa ja laskuvauhti kiihtyy.

Vierailija
12/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.kiihoittunut ateisti

Jos kehottaa muita eroamaan kirkosta (vaikka vain rivien välissä), silloin kertoo muille miten elää elämää. Ei tuommoinen ole neutraalia. Ateismin jatkuva korostaminen on kannanotto. Kannanotto ei ole neutraalia toimintaa.

No hohhoijakkaa, tuolla perusteella suvaitsevaisuuden ja tasa-arvon esiin tuominenkin on paheksuttavaa.

Tekeehän kirkkokin aktiivisesti käännytystyötä. Miksi kilpailevien näkemysten markkinointi sitten olisi muka paheksuttavaa?

Vierailija
13/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä erosin osittain just kirkollisveron vuoksi. Ajattelin niin et kun en kuitenkaan käytä kirkon palveluita niin miksi maksaa niistä, naimisiinkin sitten menin maistraatissa. Käytän rahat mieluummin hyväntekeväisyyteen, lahjoitanahjoitan vuosittain hyväntekeväisyyteen rahaa tonnin pari jos lasketaan yhteen sos-lapsikylässä asuvan kummilapsen kk-maksut ja lahjoitukset hänelle kun käyn kerran vuodessa katsomassa, lahjoitukset suomen eläinsuojeluliitolle jne.

Toisaalta en koe olevani mikään ateistikaan, musta tää on vaan hyvä vaihtoehto elää.

Aika moni ihminen kokee että ei usko jumaliin, mutta ei halua siti luokitella itseään ateistiksi, vain olisi kuinka pesunkestävä ateisti.

Kirkon kätyrit ovat kyllä onnistuneet aika hyvin demonisoimaan ateismin.

Ateismi on vain sitä että ei usko jumaliin, ei siinä ole mitään pahaa.

Tuo ateismin paheksuminen on ihan sama asia kuin paheksuisi niitä jotka eivät usko Hammaskeijuun tai Joulupukkiin. Paheksuvaan äänensävyyn puhuisi pukin- ja keijunkieltäjistä, jotka harjoittavat pukkiin- ja keijuun uskomattomuutta.

Vierailija
14/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele:

2014: Liittynyt 15 701, Eronnut 78 300

2013: Liittynyt 14 653, Eronnut 58 965

2012: Liittynyt 14 108, Eronnut 41 079

Vuodesta 1970 ei ole yhtään sellaista vuotta, että kirkkoon olisi liittynyt enemmän ihmisiä kuin siitä olisi eronnut. Tämä on tietysti täysin luonnollista, kun valtaosa lapsista pakkoliitetään kirkkoon jo syntyessä.

Vierailija
15/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takaisin liittyminen on ohimenevä ilmiö.

Nyt on aika paljon kirkosta eronneita, jotka on jäsenenä vauvakastettu ja teininä on käyty rippikoulu ja erottu sen jälkeen. Näiden ihmisten on helppo liittyä kirkkoon, kun puoliso/vanhemmat/isovanhemmat vaatii kirkkohäitä, lapsille ristiäisiä tai pyydetään kummiksi.

Kun tulee sukupolvia joissa suuri osa ei ole koskaan ollut kirkon jäsen, niin heille perhejuhlat eivät ole minkäänlainen syy liittyä kirkkoon.

Liittyjien määrästä onkin oikeastaan aika hyvä seurata milloin kirkon taru on loppu, se on siinä vaiheessa kun liittyjien määrä kääntyy laskuun.

Vierailija
16/16 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele:

2014: Liittynyt 15 701, Eronnut 78 300

2013: Liittynyt 14 653, Eronnut 58 965

2012: Liittynyt 14 108, Eronnut 41 079

Vuodesta 1970 ei ole yhtään sellaista vuotta, että kirkkoon olisi liittynyt enemmän ihmisiä kuin siitä olisi eronnut. Tämä on tietysti täysin luonnollista, kun valtaosa lapsista pakkoliitetään kirkkoon jo syntyessä.

Edellä varmaan tarkoitettiin että kirkkoon liittyvien määrä on kasvanut vuosittain, kuten noista lainaamistasi lukemistakin näkee, eikä suinkaan sitä että kirkkon liittyisi enemmän ihmisiä, kuin mitä siitä eroaa.

Kyllä nuo liittyneidenkin määrät kääntyy vielä laskuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän