Onko kukaan muu päättänyt jättää korkeakoulutetun ammattinsa todellisen intohimon takia?
Ap opiskeli maisteriksi, kunnes tajusi haluavansa tehdä jotain ihan muuta. Onko muille käynyt samoin?
Kommentit (23)
Minä aloin urheilijaksi ja jätin ammattini. Nyt myöhemmin palasin takaisin. Enkä kadu.
Vierailija kirjoitti:
Puolittain. Haluan tehdä jotain muuta, en vain tiedä mitä.
Millaiseen duuniin päädyit, ap?
Saako kysyä, mitä opiskelet/mikä ammattisi on? Ei tarvitse vastata kovin tarkasti, jos et halua :)
Itse päädyin yrittäjäksi toimimaan lemmikkien parissa. Vaatii paljon aikaa ja vaivaa, mutta ei edes tunnu työltä.
Kyllä. Opiskelin fil.kandiksi (siis ylempi kk-tutkinto) ja tein pitkään oman alani töitä. En kuitenkaan viihtynyt töissä, ja saatuani omia lapsia ryhdyin pph:ksi. Olen nyt ollut jo liki 20 vuotta pph:na ja todellakin viihdyn työssäni.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloin urheilijaksi ja jätin ammattini. Nyt myöhemmin palasin takaisin. Enkä kadu.
saitko rahaa urheilusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä, mitä opiskelet/mikä ammattisi on? Ei tarvitse vastata kovin tarkasti, jos et halua :)
Itse päädyin yrittäjäksi toimimaan lemmikkien parissa. Vaatii paljon aikaa ja vaivaa, mutta ei edes tunnu työltä.
Olen FM ja töissä valtionhallinnossa. En voi elää näin. Etsin epätoivoisesti uutta ideaa elämään. Olen valmis vaikka puolittamaan tuloni, kunhan löytäisin mielekkään duunin. Yrittäjyys on varmaan ainoa varteenotettava vaihtoehto, mutta en ole vielä keksinyt mitä se voisi olla.
Hienoa että sulla on intohimo löydyksissä, ap! Noin sen kuuluukin mennä.
1
Minä. Typerästi suvun painostuksesta opiskelin tohtoriksi asti, koska niin nyt vain kuului tehdä tai olisin ollut mitätön ja epäonnistunut ja tein töitä muutaman vuoden kunnes totesin että vittu mitä paskaa. Perustin oman ompelimon ja elätän itseni nyt sillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä. Typerästi suvun painostuksesta opiskelin tohtoriksi asti, koska niin nyt vain kuului tehdä tai olisin ollut mitätön ja epäonnistunut ja tein töitä muutaman vuoden kunnes totesin että vittu mitä paskaa. Perustin oman ompelimon ja elätän itseni nyt sillä.
Ap myös miltei lähti tohtorikoulutettavaksi, koska suvun (ja vähän itsensäkin) mielestä se olisi ollut niin hienoa. Hienoa, että uskalsit tehdä muutoksen elämässä! :)
Kouluttauduinkin toiseen ammattiin mutta olen niin nössö, että olen jäänyt jumiin hyväpalkkaiseen insinööriduuniin enkä ole uskaltanut aloittaa ihan nollasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen FM ja töissä valtionhallinnossa. En voi elää näin. Etsin epätoivoisesti uutta ideaa elämään. Olen valmis vaikka puolittamaan tuloni, kunhan löytäisin mielekkään duunin. Yrittäjyys on varmaan ainoa varteenotettava vaihtoehto, mutta en ole vielä keksinyt mitä se voisi olla.
Hienoa että sulla on intohimo löydyksissä, ap! Noin sen kuuluukin mennä.
1
Eikö sulla ole mitään asiaa elämässä, mikä sytyttää? En kysy pahalla, vaan ihan mielenkiinnosta. Itselle eläimet ovat aina kuuluneet elämään, mutten aiemmin tajunnut, että oikeasti voisin elättää itseni jollain aiheeseen liittyvällä. Mikä on intohimosi? Älä pelkää tavoitella sitä. On parempi kokeilla ja epäonnistua, kuin elää turvallisesti tyytyen.
Mä haluaisin tehdä ihan jotain toisenlaista. Olen tohtorikoulutettava, teen tällä hetkellä tutkimusta. Haaveilen usein esim. kirjastonhoitajan työstä. Haluaisin olla myös vaatemyyjä jossain hienossa liikkeessä ja tarjota ihmisille laatukosmetiikkaa.
Vahvasti matkalla käännekohtaan. Olen FM minäkin, ja oma ala tuntuu umpikujalta. Olen vimmaisesti miettinyt mihin suuntaan lähteä ja mitä tehdä, mutten vaan valaistu. Olen haka ainoastaan romaanien lukemisessa ja vanhan rojun haalimisessa, joten perustanko antikvariaatin?
Vierailija kirjoitti:
Vahvasti matkalla käännekohtaan. Olen FM minäkin, ja oma ala tuntuu umpikujalta. Olen vimmaisesti miettinyt mihin suuntaan lähteä ja mitä tehdä, mutten vaan valaistu. Olen haka ainoastaan romaanien lukemisessa ja vanhan rojun haalimisessa, joten perustanko antikvariaatin?
Antikvariaatit on ihania, tulee vierailtua viikoittain! Ikävä kyllä niissä harvoin on tungosta :/
Toki onhan noita menestyviäkin liikkeitä. Ja suomen kieli kaipaa ehdottomasti lisää hyviä romaaneja ;) Ap
Olen ihan eri alan maisteri, mutta nyt ammatiltani maanviljelijä. Minun tosin oli helppo vaihtaa näin, koska maanviljelijäksi päädyin sitä kautta, että menin naimisiin viljelijän kanssa. Koko konsepti oli jo valmiina. Ja tässä nyt vaan ei ehdi käydä isommin tilan ulkopuolella töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ongelman kiteymä: Pelkkä intohimo ei riitä, koska elääkin pitää. Vanhat kirjat maksaa antikvariaateissa 1 e/kpl. Ei niillä tienaa mitään. Ellet sitten saa uskotelluksi massoille, että vanha kirja on juuri sitä, mitä heidän elämästään puuttuu, jotta se olisi täydellinen... jos siihen pystyt, olet velho vailla vertaa.
1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ongelman kiteymä: Pelkkä intohimo ei riitä, koska elääkin pitää. Vanhat kirjat maksaa antikvariaateissa 1 e/kpl. Ei niillä tienaa mitään. Ellet sitten saa uskotelluksi massoille, että vanha kirja on juuri sitä, mitä heidän elämästään puuttuu, jotta se olisi täydellinen... jos siihen pystyt, olet velho vailla vertaa.
1
Ihan samaa mieltä, pelkkä intohimo ei riitä. Se voi kuitenkin auttaa suunnan valinnassa. Kun intohimo on selvillä, se viitoittaa suuntaa mukavasti, mutta vain jos on halua ja mahdollisuutta kuunnella. Toki jokainen voi myös tehdä mitä tahansa työtä ja nauttia elämästään siitä riippumatta. Kaikilla ei ole mahdollisuutta kokeilla siipiään unelma-ammatissaan, mutta se ei tarkoita, etteivät he tee tärkeää työtä. Ap
Ihanaa, teitä on muitakin!
Kouluttauduin maisteriksi, mutta elämä kuljetti toista tietä eräänlaiseen humanitääriseen työhön. Myöhemmin sain huomata, että vaikka luovuin paremmasta toimeentulosta, elämänlaatu on ollut näin parempaa.