Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suunnittelen raskautta, mielialalääke huolettaa

Vierailija
29.12.2015 |

Onko täällä kukaan tullut raskaaksi niin, että on syönyt mielialalääkettä? Missä vaiheessa olette jättäneet lääkkeen pois? Neuvolasta saa varmasti apua tähän, mutta kun en vielä ole neuvolan asiakas. Työterveyslääkäri sanoo, että voi syödä lääkettä ja ensimmäisen kolmannen jälkeen raskaushormonit hoitavat mahdolliset viekkarit ja lääkkeet voi jättää.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon mikä lääkitys kyseessä? Yleisimpiä ssri-lääkkeitä voi syödä mutta vauvan vieroitusoireiden takia ne puretaan pois ennen synnytystä.

Vierailija
2/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon mikä lääkitys kyseessä? Yleisimpiä ssri-lääkkeitä voi syödä mutta vauvan vieroitusoireiden takia ne puretaan pois ennen synnytystä.

SSRI-lääke kyseessä ja matalalla annostuksella. Kiitos vastauksesta, ja näinhän se työterveyslääkärikin puhui. Vieroitusoireet ovat niin rankat, etten lasta haluaisi niille altistaa ollenkaan ja oma reaktiokin jännittää. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ole syönyt mielialalääkettä ja hankkinut lasta? Haluaisin kuulla vähän kokemuksia ja saada vertaistukea, tämä lääkeasia tuntuu niin ahdistavalta ja koen jo valmiiksi syyllisyyttä jos lapseni sille altistuu... Ap

Vierailija
4/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos siirrät raskautta ja toivut ensin masennuksesta? Oletteko lääkärin kanssa puhuneet raskauden ja synnytyksen vaikutuksesta mielialoihisi? Lapsen tulo on onni, mutta myös iso stressi psyykeelle.

Vierailija
5/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin syömään mielialalääkkeitä koko raskausajan molemmissa raskauksissani, jälkimmäisessä useampaakin. Lapset syntyivät terveinä ja virkeinä, minkäänlaisia vieroitusoireita ei ollut. Nyt 2- ja 6-vuotiailla kaikki edelleen ok, onneksi! Näin meillä.

Terveysasemilla ja neuvoloissa tunnutaan olevan hyvin varovaisia lääkitysasioiden kanssa, psykiatrian puolella on kokemukseni mukaan pienempi kynnys mt-lääkkeiden käytön suosittamisessa raskaana oleville. Itsellä vointi on huonontunut heti, kun lääkitystä on raskausaikana alettu vähentämään, joten psykiatrit ovat arvioineet että lääkityksen mahdolliset pienet riskit kannattaa ottaa, jotta äiti pysyy kunnossa ja on kykenevä hoitamaan vauvaa sen synnyttyä.

Mutta näitä tarinoita erilaisin kääntein on varmaan niin paljon kuin on mielialalääkkeitä syöviä äitejä :)

Vierailija
6/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos siirrät raskautta ja toivut ensin masennuksesta? Oletteko lääkärin kanssa puhuneet raskauden ja synnytyksen vaikutuksesta mielialoihisi? Lapsen tulo on onni, mutta myös iso stressi psyykeelle.

Olen syönyt lääkettä niin kauan, alunperin väärän diagnosoinnin jälkeen, että minun on tosi tuskaisaa olla ilman. Masennusta ei ole vaan fyysinen riippuvuus lääkkeeseen. Valitettavasti tällainen on kohtaloni. Nyt olen kuitenkin saanut lääkkeen annostuksen laskettua matalaksi.

En haluaisi ikäni ja mieheni iän vuoksi enää siirtää tätä asiaa pidemmälle. Kiitos kuitenkin kommentista ja kannustuksesta.

Ap

Vierailija
7/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin ssri-lääkettä ja kysyin asiaa psykiatrilta raskautta suunniteltaessa. Psykiatri sanoi, että huoletta voi syödä ja lääkkeen voi purkaa sitten kun raskauden huomaa. Että alkuraskaudesta vauva on kyllä turvassa ja suojassa lääkkeeltä. Niin sitten teinkin, vaikka raskausaika olikin sitten aika rankkaa henkisesti. Jouduin aloittamaan mielialalääkkeet (eri merkkiä, mutta ssri-lääke sekin) uudestaan aika pian synnytyksen jälkeen. Niitä sai syödä, vaikka imetti. Ihan terve lapsi on ollut, tästä on jo vuosia.

Myöhemmin muutaman vuoden päästä eräs tuttavani kertoi syöneensä lääkärin luvalla koko raskauden ajan sitä samaa lääkettä, jota minäkin käytin raskautta suunniteltaessa. Aikaa oli kyllä kulunut, joten en tiedä oliko sitten jo tullut uutta tutkimustietoa. Terve lapsi tällä tuttavallakin.

Vierailija
8/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis lääkekoukussa ja suunnittelet raskautta??? Ei hyvää päivää... Sama kuin että alkoholisti suunnittelisi lapsen hankkimista! Oikeasti, ensin huumeriippuvuudesta eroon!

Vierailija
9/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin syömään mielialalääkkeitä koko raskausajan molemmissa raskauksissani, jälkimmäisessä useampaakin. Lapset syntyivät terveinä ja virkeinä, minkäänlaisia vieroitusoireita ei ollut. Nyt 2- ja 6-vuotiailla kaikki edelleen ok, onneksi! Näin meillä.

Terveysasemilla ja neuvoloissa tunnutaan olevan hyvin varovaisia lääkitysasioiden kanssa, psykiatrian puolella on kokemukseni mukaan pienempi kynnys mt-lääkkeiden käytön suosittamisessa raskaana oleville. Itsellä vointi on huonontunut heti, kun lääkitystä on raskausaikana alettu vähentämään, joten psykiatrit ovat arvioineet että lääkityksen mahdolliset pienet riskit kannattaa ottaa, jotta äiti pysyy kunnossa ja on kykenevä hoitamaan vauvaa sen synnyttyä.

Mutta näitä tarinoita erilaisin kääntein on varmaan niin paljon kuin on mielialalääkkeitä syöviä äitejä :)

Kiitos tästä, kuulostaa hyvältä. Ihana kuulla että teidän lapsenne ovat iloisia ja terveitä. Menen sitten vaikka yksityiselle psykiatrille, jos siltä tuntuu raskauden aikana.

Hyvää tätä ja seuraavaa vuotta sinulle!

Ap

Vierailija
10/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää..jos koittasi ottaa uuden päivän vastaan jollain muulla kun mielialalääkkeillä??

Vierailija
11/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen raskaana ja säännöllinen lääkitys ollut vuosia Citalopram 20 mg/vrk. Juttelin ennen raskauden yrittämistä psykiatrin sekä neuvolalääkärin kanssa ja sanottiin, ettei mitään tarvetta lopettaa lääkitystä. Kuten joku jo edellä sanoi, raskauden loppuvaiheessa puretaan, jos oma vointi sen sallii, ja uskon kyllä pärjääväni pari kk ilman.

Vierailija
12/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä söin ssri-lääkettä ja kysyin asiaa psykiatrilta raskautta suunniteltaessa. Psykiatri sanoi, että huoletta voi syödä ja lääkkeen voi purkaa sitten kun raskauden huomaa. Että alkuraskaudesta vauva on kyllä turvassa ja suojassa lääkkeeltä. Niin sitten teinkin, vaikka raskausaika olikin sitten aika rankkaa henkisesti. Jouduin aloittamaan mielialalääkkeet (eri merkkiä, mutta ssri-lääke sekin) uudestaan aika pian synnytyksen jälkeen. Niitä sai syödä, vaikka imetti. Ihan terve lapsi on ollut, tästä on jo vuosia.

Myöhemmin muutaman vuoden päästä eräs tuttavani kertoi syöneensä lääkärin luvalla koko raskauden ajan sitä samaa lääkettä, jota minäkin käytin raskautta suunniteltaessa. Aikaa oli kyllä kulunut, joten en tiedä oliko sitten jo tullut uutta tutkimustietoa. Terve lapsi tällä tuttavallakin.

Helpottavaa kuulla, etten ole yksin! Tämä asia on kuitenkin vielä melkoinen tabu monelle, kuten täälläkin kommenteista välillä näkee. Kiitos sinullekin ja hyvää jatkoa! Ap

Vierailija
13/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Teratologiseen, sieltä saat parhaan infon. Sieltä mm.lääkärit ottavat selvää näistä asioista

Vierailija
14/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä ap noista suunsoittajista! Eivät tiedä asiasta näemmä yhtään mitään. Vai vielä huumeita, just.😂 Tsemppiä yritykseen ja huoli pois, hyvin se menee!

T: 8

Vierailija
15/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis lääkekoukussa ja suunnittelet raskautta??? Ei hyvää päivää... Sama kuin että alkoholisti suunnittelisi lapsen hankkimista! Oikeasti, ensin huumeriippuvuudesta eroon!

Valitettavasti olen ko lääkkeeseen koukussa. En kuitenkaan esimerkiksi mene tuosta lääkkeestä sekaisin tai muuta vastaavaa, vaan pysyn sen avulla normaalina ja toimintakykyisenä. Käyn kyllä myös terapiassa ja toiveissa on lääkkeettömyys, ja olenkin jo saanut lääkeannokseni laskettua yli puoleen alkuperäisestä.

Ymmärrän kyllä kommenttisi, ja olen tottunut suhtautumiseesi. Moni varmasti ajatteleekin ettei lääkeriippuvainen ihminen olisi hyvä vanhempi tai edes siihen kykeneväinen. Etenkin äitien kohdalla ajatellaan helposti näin. Pahaltahan se tuntuu tulla leimatuksi, eikä minusta tätä pinnalle päin näy.

Kiitos silti myös sinulle.

Ap

Vierailija
16/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen raskaana ja säännöllinen lääkitys ollut vuosia Citalopram 20 mg/vrk. Juttelin ennen raskauden yrittämistä psykiatrin sekä neuvolalääkärin kanssa ja sanottiin, ettei mitään tarvetta lopettaa lääkitystä. Kuten joku jo edellä sanoi, raskauden loppuvaiheessa puretaan, jos oma vointi sen sallii, ja uskon kyllä pärjääväni pari kk ilman.

Jee, kiitos tästäkin. Omassa tuttavapiirissä ei tietääkseni ole samassa tilanteessa olevia, helpottaa jo tieto teistä muista samojen asioiden kanssa painivista. Onnea odotukseen ja kaikkea hyvää!

Ap

Vierailija
17/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei edes pureta, ssri ja 10mg. Kaikki mennyt hienosti, eikä paniikkikohtauksia ole tullut. Äidin vointi ensim, sitten lapsen, tämä nykyään tapa.

Vierailija
18/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä ap noista suunsoittajista! Eivät tiedä asiasta näemmä yhtään mitään. Vai vielä huumeita, just.😂 Tsemppiä yritykseen ja huoli pois, hyvin se menee!

NIIIIN ihanaa!!!

Kyllä teistä pillerin mussuttajista huomaa kuinka saaataaanaaan positiivisia te ootte!!pusi pusi hali hali hali ja tsemppiä!!!!

Voi vittu!Pitäsköhän meidän kaikkien hakee pillerit kun ei oo yhtä positiivista kuin teillä?Tiesittekö että ei se muillakaan oo yhtä hauskaa kaikki ja silti selvitään?

Tokikaan ei muillakaan ole helppoa ja usko pois, tämä on vain yksi asia mikä raskaudessa jännittää (siis pillerinpopsinta). Mulla vaan ei ole ketään läheistä jolla olisi samasta kokemusta, siksi täällä palstalla kyselen. Hyvä että selvitään!

Ap

Vierailija
19/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei edes pureta, ssri ja 10mg. Kaikki mennyt hienosti, eikä paniikkikohtauksia ole tullut. Äidin vointi ensim, sitten lapsen, tämä nykyään tapa.

Minulla myös 10 mg. Ehkä tämä tästä, kiitos kaikille kannustuksesta. Onnea odotukseen myös sinulle! :)

Ap

Vierailija
20/70 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NIIIIN ihanaa!!!

Kyllä teistä pillerin mussuttajista huomaa kuinka saaataaanaaan positiivisia te ootte!!pusi pusi hali hali hali ja tsemppiä!!!!

Voi vittu!Pitäsköhän meidän kaikkien hakee pillerit kun ei oo yhtä positiivista kuin teillä?Tiesittekö että ei se muillakaan oo yhtä hauskaa kaikki ja silti selvitään?

Tiedätkö mitä? Elämä ei ole mitenkään helppoa ja ihanaa "pillereitä mussuttamalla" vaan niiden avulla selviää normaalista elämästä. Et voi ymmärtää jos et ole koskaan ollut masentunut, joten kannattaisiko sinun siirtyä vaikka toiseen ketjuun? Ap kaipasi vertaistukea eikä kaltaisiasi suunsoittajia.

Sama