Vierailija

Kannattaako oma lapsi ilmoittaa steinerkouluun? Olenko jo myöhässä, hän on 10kk ikäinen? Jostain luin, että pitäisi ilmoittaa ennen syntymää. ...

Kommentit (15)

Vierailija

Voi vielä ilmoitaa minut ilmoitettiin ehkä 2 vuotiaana ja sain paikan. Mitä pikemmin sen parempi! Pienenä tykkäsin kun oli paljon piirtämistä, maalaamista ja ulkoilua. Ja korkeakouluun päädyin lopulta joten ei ole myöskään mikään "vajaakkien" koulu vaikka jotkut näin luulevat. Englannin ja Saksan opiskelu aloitetaan jo ekalla luokalla joten saa myös paremman kielitaidon kuin normaalikoulusta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minulle kertoi ensimmäisen luokan opettaja (kun ihmettelin suurta levottomuutta, joka luokassa vallitsi) että 1/3 on lapsia joiden vanhemmilla on huonot koulukokemukset ja ovat ajatelleet steinerin olevan ratkaisu, 1/3 on lapsia joille on suositettu esim. starttiluokkaa ja ovat ajatelleet steinerissa heitä ymmärrettävän paremmin. Ja 1/3 on vain heitä jotka tulevat aatteen vuoksi.

Minusta luokassa oli omituinen lahkomeininki, hyppivät ympäri luokkaa, jotain rytmiikkaa ja opettaja kertoi kuinka jokaisella kirjaimella on oma luonne. Kuinka aa avautuu ja kuinka o on kuin pehmeä pyöreä syli. Mutta tuo varmasti liittyi kaikki siihen aatteeseen. Yksi tuttavani on käynyt steinerin. ihan tykkäsi siitä, mutta lukioon vaihtoi sitten kyllä perusopetuksen puolelle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi vielä ilmoitaa minut ilmoitettiin ehkä 2 vuotiaana ja sain paikan. Mitä pikemmin sen parempi! Pienenä tykkäsin kun oli paljon piirtämistä, maalaamista ja ulkoilua. Ja korkeakouluun päädyin lopulta joten ei ole myöskään mikään "vajaakkien" koulu vaikka jotkut näin luulevat. Englannin ja Saksan opiskelu aloitetaan jo ekalla luokalla joten saa myös paremman kielitaidon kuin normaalikoulusta!

Kävin luokat 1-3 steinerkoulussa 80-luvulla. Meillä oli kielinä ruotsi ja saksa. En oppinut kumpaakaan kieltä enempää kuin muutaman sanan, se oli yhtä tyhjän kanssa niillä opetusmenetelmillä. Oli onni että osasin lukea ennen koulun alkua. En ole varma oppiko kukaan meidän luokalta lukemaan koulussa. Kolmosellakin oli poika joka ei osannut vielä lukea. Omalta kannaltani pahinta oli että lähellä ei asunut tarpeeksi kavereita, steinerkoulujen pieni määrä tekee sen että sinne joutuu matkustamaan kauempaa. Koulumenestys oli kaikesta huolimatta ihan ok sen jälkeen kun vaihdoin peruskouluun, vaihto tapahtui omasta vaatimuksestani. Kaipa steinerkoulullakin jotkut pärjää, mutta omien kokemusteni perusteella en voi suositella.

Vierailija

En tiedä muuta kuin, että lapseni tavalliseen kouluun tuli steiner-koulusta tyttö kesken syksyn kasiluokalle. En tiedä miksi. Ja toinen siellä steinerissa on se, että siellä on joku oma erikoinen uskontonsa. Eikös vaan olekin. Aurinkoa tervehditään rukouksentapaisessa tms. Ja kaikki kirjoitetaan itse vihkoon, kun kirjoja ei käytetä.

Vierailija

Tasoja Steinereissä on varmaan joka lähtöön. Mutta olipa kamala kuulla, että tyttäreni kaverin sisko ei osannut vielä kolmannellakaan kuin muutaman kirjaimen. Liekö oppii ollenkaan lukemaan ja kirjoittamaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tasoja Steinereissä on varmaan joka lähtöön. Mutta olipa kamala kuulla, että tyttäreni kaverin sisko ei osannut vielä kolmannellakaan kuin muutaman kirjaimen. Liekö oppii ollenkaan lukemaan ja kirjoittamaan. 
Minulle tuo sama opettaja, joka kertoi noista kirjainten luonteista, sanoi, että hänen mielestään lapsella on neljänteen luokkaan asti aikaa opetella ihan vain sitä kuinka koulussa käyttäydytään.

Vierailija

Luin kasvatustieteitä ja silloin tuli asia tututksi. Toki mulla oli yksi sukulaispoika tuollaisessa koulussa ja 12 vuotiaana oikeasti luki Aku Ankkaa yli tunnin ja huulet liikkuivat kun poika luki.
Tiedän tämän tarkkaan koska itse halusin lukea lehden myös.
Jos lapsi on luonnostaan vähän hitaan puoleinen niin koulu varmaan on parempi kuin tavallinen koulu, mutta normaalin lapsen pitäisin kaukana tuollaisesta laitoksesta.

Jotkut lapset on hitaampia oppimaan kuin toiset ja steinerissa huonompia oppilaita ei haluta laittaa eri luokille joten he sinnittelevät muiden mukana erityisavustajan avustuksella. Peruskoulu on kaikille pakollinen joten pienellä luokalla realisoituu se että osa oppilaista ovat hyviä ja osa ovat sitten todella heikkoja. Joo nyt tulivat nää aurinkotervehdykset sun muut mieleen kun luin kommentit olin jo unohtanut! Joo näistä en itsekään pitänyt ja siellä on myös oma aineensa eurytmia mikä on outoa liikehdintää pianon pimputuksen tahdissa. Inhosin sydämestäni mutta hengissä selvisin. Uskon että näiden tarkoituksena on saada lapset kunnioittamaan luontoa ja ympäristöä. ihan evlut uskontotunnit siellä oli ja muun uskonnon edustajat kävivät sitten omilla tunneillaan kukin missäkin. Monet koululaisilta ja heidän vanhempansa ovat ns näitä viherpiipertäjiä en pahalla sano mutta tämän huomasin. Ja monet ovat myös hyvin vähävaraisia vaikka pitäisi olla ns yksityiskoulu. En tiedä sitten ovatko pahoja asioita ainakin lapset oppivat olemaan erilaisen ihmisen kanssa. Oma kaveripiiri on kuitenkin päässyt hyviin kouluihin ( lääkis, teknillinenkorkeakoulu, kauppis, yliopisto ) joten ei ole kuitenkaan vajaakkien koulu missään nimessä! Menin hyvään lukioon peruskoulun jälkeen sillä steiner lukioon en kuitenkaan "luottanut". Sinne pääse kuka vaan ilman keskiarvo vaatimuksia joten halusin pois... Hyvät ja huonot puolet kuten missä tahansa koulussa mutta itse ainkin tykkäsin vaikka en todellakaan ole viherpiipertäjä enkä auringonpalvoja. Taiteelliselle ja luovalle lapselle ihanteellinen jos lapsi ei tykkää piirtää, askarrella, tehdä käsitöitä, maalata ei ehkä paras vaihtoehto!

Vierailija

MInä ja veljeni on käyty steinerkoulu, ja meille oli ainakin loistava paikka. Ei ole elämää ainakaan mitenkään pilannut, minä olen nyt tietojenkäsittelytieteen maisteri ja veljeni fysiikan tohtori, joten kyllä sitä opittu on sielläkin. Tosin luulen että se sopii parhaiten juuri meidän kaltaisille lahjakkaille ja itse oppimiseen motivoituneille lapsille - sellaiset joilla ei ole sisäistä motivaatiota tai jotka tarvitsisivat vähän erityistukea, helposti pääsevät liian helpolla ja jää oppimatta sellaisia asioita jotka olisi tavallisessa koulussa oppinut, pienellä painostuksella ja tukiopetuksella.

Nuo steineriin liittyvät henkiset asiat, joita Petri Paavolan blogissa on, eivät kyllä kuulu siellä opetusohjelmaan enkä usko että suurin osa opettejistakaan mihinkään jälleensyntymisiin tms uskoo. Ymmärrän kyllä silti että varmaan useimmat uskovat kristityt vieroksuvat noita kouluja, kun taas omien vanhempieni kaltaiset "viherhipit" suosivat.

Vierailija

En ikimaailmassa laittaisi lastani steiner-kouluun. Koulun "tasosta" kertoo sekin, että steiner-koulun opettajat valmistuvat omasta höpö-koulustaan eivätkä ole päteviä opettajia normaalin peruskoulun puolella. Sen sijaan normaalin opettaja-koulutuksen yliopistossa suorittaneet ovat päteviä myös steiner-koulussa. Vaan eivät halua siellä työskennellä.
Steinerissa ajatellaan hyvin voimakkaasti jokaisen lapsen etenevän omaa tahtiaan, mikä sinänsä on kaunis ajatus, mutta käytännössä moni asia jää huomaamatta ja oppilas ei saa tarvitsemaansa tukea. Tiedän mm. lapsen joka siirtyi normikouluun 4. luokalla. Steinerissa hänen oppimiseensa ei oltu kiinnitetty mitään huomiota vaan hän oli "ihana, erilainen omaan tahtiinsa etenevä lapsi". Tavallisessa koulussa hänellä diagnosoitiin vaikea luki- ja kirjoitushäiriö kuukaudessa. Asiat ja oppiminen alkoivat edetä, kun hän sai tarvitsemaansa tukea eritysopettajalta.

Vierailija

Niin ja steinerissa se aika menee siihen, että lapset kopioivat asioita vihkoihinsa. Mitään oppikirjoja ei ole, vaan "oppilaat tekevät itse kirjansa". Siis jos vaikka opiskellaan sieniä, oppilaat piirtävät sieniä vihkoonsa ja kirjoittavat niistä jotain. Voiko kotona olla varma, että lapsi on piirtänyt oikein/ymmärtänyt oikein eri sienilajien eron? Oppikirjasta et voi tarkistaa, koska niitä ei ole. Oppitunnilla aika siis menee tähän, kun jokainen omaan tahtiinsa raapustelee sienten kuvia vihkoihinsa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat