Vierailija

Varaan toki ajan lääkäriin, mutta olen menossa apteekkiin ja haluaisin tietää mitä sieltä voisi ostaa ns. itsehoitotuotteina! Onko joku tietty suuvesi, mikä voisi auttaa? Olen raskaana. Viime yö oli yhtä tuskaa, en voinut nukkua kun kipu oli niin hirveä.

Kommentit (20)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Miten noin huonoon kuntoon olet suusi päästänyt? Ei ientulehdus tule tyhjästä, vaan olet laiminlyönyt hygienian ja tarkastukset. 

Et mikään 75-vuotiaskaan voi olla, kun raskaana olet. Silloin tietysti ei aina hyvä suuhygieniakaan auta, kun paikat lahoaa vähän joka puolelta. 

Joopajoo1

Vierailija kirjoitti:
Miten noin huonoon kuntoon olet suusi päästänyt? Ei ientulehdus tule tyhjästä, vaan olet laiminlyönyt hygienian ja tarkastukset. 

Et mikään 75-vuotiaskaan voi olla, kun raskaana olet. Silloin tietysti ei aina hyvä suuhygieniakaan auta, kun paikat lahoaa vähän joka puolelta. 

Hyvä, kerropa sitten mistä minun ientulehdukseni (?) johtuu. Hammastarkastuksissa olen käynyt, hammaskiveä on poistettu, käytän Parodontax-hammastahnaa, vaihtelevia suuvesiä. Hammastikkuja kuluu ja purkkaa syön useasti. Janojuomana vesi ja ruokailuajat on säännölliset. Edes hammaslääkäri ei osannut selittää, vetosi siihen, että joillakin on herkemmät ikenet.

Vierailija

Ientulehdusta hoidetaan hammasharjalla, -langalla ja -tahnalla. Mistään liuoksista ei ole hyötyä, jos puhdistus on tehotonta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No en ole laiminlyönyt. Joka päivä pesen asianmukaisesti hampaat kahdesti päivässä, syön extra professional purkkaa joka ruokailun jälkeen ja tämä jatkunut monen vuoden ajan. Nyt ensimmäinen ientulehdus koskaan, ainakin oireista päätellen. Toki hammaslääkärissä ei ole tullut käytyä, kun ei ole ollut tarvetta. 

Joopajoo1

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hyvä, kerropa sitten mistä minun ientulehdukseni (?) johtuu. Hammastarkastuksissa olen käynyt, hammaskiveä on poistettu, käytän Parodontax-hammastahnaa, vaihtelevia suuvesiä. Hammastikkuja kuluu ja purkkaa syön useasti. Janojuomana vesi ja ruokailuajat on säännölliset. Edes hammaslääkäri ei osannut selittää, vetosi siihen, että joillakin on herkemmät ikenet.

Tietenkin hampaat pesen myös 2x päivässä, 2-2,5min kerrallaan, sähköhammasharjalla.

Vierailija

Eikös ientulehdus mene itsekseen ohi? En ole ainakaan ikinä mitään lääkettä siihen ottanut, parantunut muutamassa päivässä. En mä kyllä sen takia lääkäriin menisi.

Vierailija

Suun terveys on hyvin geneettinen juttu. Kuten tietysti muutkin terveysasiat. Tulee vääristynyt kuva, kun lukee kaiken maailman tilastoja ja Iltalehden terveysvinkkejä. Totuus on, että hampaidenkin kunto on varmaan 90-prosenttisesti perinnöllinen ominaisuus. 

Itse kuulun hammaslääkärikammoisiin, joka on johtanut siihen, että en KOSKAAN aikuisiällä ole käynyt tarkistuttamassa hampaitani. Olen käynyt vain, jos jokin on vaivannut ja niitäkin kertoja on vain pari. Olen kuitenkin 56-vuotias. 

Ientulehdusta tai hammaskiveä ei ole koskaan ollut. Hammaskivi riippuu lähinnä syljen koostumuksesta, joka vaihetelee ihmisillä paljon. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Suun terveyteen vaikuttaa kaikkein eniten syöty ruoka.

Joopajoo1

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Suun terveyteen vaikuttaa kaikkein eniten syöty ruoka.

Aamuisin yleensä jogurttia ja mysliä, päivällä koulun salaattilounas, iltapäivällä kotiruokaa esim, kastike, lisuke, kypsät kasvikset ja salaatti, iltapala vaihtelee mielitekojen mukaan, munakas, täytettyä patonkia, fetasalaattia, omenoita ja dippiä. Siinä yleisimmät, joskus kahvin kanssa pullaa jos tarjotaan, juhlissa kakkua tms.

Vierailija

Ei noin kivulias kuulosta ientulehdukselta. Tai sitten on muhinut todella pitkään.

Purskuttele alkoholia, kyllä lähtee ientulehdus sillä lähtee.

Vierailija

Punainen Gum Paroex -suuvesi on hyvä esim. viikon tai kahden kuurina. Se on tosi tehokas ja ainakin itsellä poisti ientulehduksen. Sitä ei kuitenkaan suositella pitkäaikaiseen käyttöön, sillä on sen verran jytyä tavaraa. Lisäksi tietysti kannattaa käyttää hammastahnan ohella hammasväliharjaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat