Vierailija

Kun on koko elämän ehdollistunut sille, ettei housut päällä pissata tai kakata niin tuon luulisi olevan aika vaikea muutos henkisesti.

• ylös 7
  • alas 8

Kommentit (19)

Vierailija

Muistisairailla on sekä inkontinenssia että vääriin paikkoihin virtsailua ja ulostamista. Muistisairaus vie monilta myös esim. kyvyn syödä itse.

• ylös 14
  • alas 1
Vierailija

Äly hoi, siinä vaiheessa ne vaipat laitetaan kun se pissa ja kakka vaan tulee sinne, kun joko pidätyskyky on mennyt tai vessaan ei vaan pääse!

• ylös 20
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Viimeisessä hädässä ja se tulee aika äkkiä kun itse ei pääse kulkemaan vessaan ja kukaan ei vie. Opiskelijana kauhistelin tätä ja vein mummoja vessaan kielloista huolimatta. Hoitajat sanoivat vaan että tehköön vaippaan, juurihan se äsken kävi.. Pissatulehduksessa kaksi tuntia on pitkä aika..

• ylös 14
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihmisarvoa loukkaavaa.. 😕

Ai se, että pidätyskyvyttömillä muistisairailla käytetään vaippoja?

• ylös 18
  • alas 6
Vierailija

Ei heitä siihen opeteta, vaan vaippoja aletaan käyttää sitten, kun vahinkoja alkaa tulla. Isälläni on vaipat, mutta hän käy silti itse vessassa. Huonon liikkumisen takia ei vaan aina ehdi ja maha on välillä kovalla, välillä taas ihan sekaisin. 

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Tämä on typerin mahdollinen tapa keskustella vanhustenhoidosta. Vaipat ovat tarpeellisia, mutta tietenkään ne eivät saa olla vanhustenhoidossa syy jättää vessakäynnit väliin. Aloittaja ei taida tietää vanhustenhoidosta mitään. Vanhustenhoito on täällä sen verran nuori ala, että murros on tullut vasta nyt. On olemassa tosi hyviä yksikköjä, joissa resurssit ovat samat kuin huonoissakin paikoissa - silti hoito on ensiluokkaista. On paljolti kyse siitä, miten halutaan vanhuksia hoitaa.

• ylös 16
  • alas 1
Vierailija

Mun ihan täysjärkinen isä 75v käyttää vaippoja, koska sitä virtsaa vaan tiputtelee koko ajan. Eipä sen takia käy enää missään.

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Mitä typerää tässä avauksessa on? Niitä huonoja paikkojakin on, toivottavasti vähenevässä määrin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä typerää tässä avauksessa on? Niitä huonoja paikkojakin on, toivottavasti vähenevässä määrin.

Se, että aloittajalla (sinulla?) on joku yksipuolinen mielipide asiasta, eikä tietoa lainkaan, eikä hän ole valmis edes keskustelemaan asiasta, vaikka on saanut vastauksia.

Vierailija

No tuota. Onhan se kauhea paikka kelle vain. Ehkä vähän nopeammin oppivat, kuin me nuoret. Ihan samalla lailla meillä käytetään vaippaa, jos vaikka auto-onnettomuudessa jalat murskaantuu jne. Tai henkilökuntaa on liian vähän ja on tosi huonona.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No tuota. Onhan se kauhea paikka kelle vain. Ehkä vähän nopeammin oppivat, kuin me nuoret. Ihan samalla lailla meillä käytetään vaippaa, jos vaikka auto-onnettomuudessa jalat murskaantuu jne. Tai henkilökuntaa on liian vähän ja on tosi huonona.

Puhumattakaan siitä, että muistisairaat ja muullakin tavoin sairaat vanhukset voivat helposti menettää pidätyskykynsä, mutta tämä tuntuu olevan vaikea asia ymmärtää.

Vierailija

Sen 13v aikana kun olen ollut vanhustenhoidossa töissä on ollut kaks tapausta, joissa mummon on tarvinnut opetella pissimään vaippaan. Molemmat reilusti yli sata kiloisia rouvia, joilta on jalat mennyt alta. Molemmilla ollut pidätyskyky sen verran heikko että nosturiin nostettaessa pissat on tulleet lattialle, vaatteille, hoitajien kengille jne, sehän ei ole nöyryyttävää roikkua pussissa pylly paljaana ja pissiä toisten kintuille?

Koskaan en ole kuullut yhdenkään hoitajan työpaikallani sanovat asukkaalle, että en vie vessaan jos homma vaan jotenkin onnistuu, aika pitkään vessaan viedään vaikka pissat on jo vaipassa ja reissu on useimmiten turha, alapesusuihkulla kun useimmiten saa puhtaampaa ja raikkaampaa pyllyä kuin pesulapuilla.

Sitten on näitä avuliaita opiskelija- aatuja, jotka taluttavat itsenäisesti kävelevän pikkuisen dementikon koko aikaista seuraneitiä eli passaajaa vaativan mummon vessaan ja sänkyyn ja jaksavat kauhistella kun mummoja ei auteta, viiden viikon jälkeen mummo onkin autettava petipotilas eikä enää itse mihinkään pystykään, sehän se on hoidon tarkoitus?

• ylös 11
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Viimeisessä hädässä ja se tulee aika äkkiä kun itse ei pääse kulkemaan vessaan ja kukaan ei vie. Opiskelijana kauhistelin tätä ja vein mummoja vessaan kielloista huolimatta. Hoitajat sanoivat vaan että tehköön vaippaan, juurihan se äsken kävi.. Pissatulehduksessa kaksi tuntia on pitkä aika..

Harvoin vanhuksen pissatulehdus ilmenee samoin kuin nuoren eli kirvelynä, poltteluna tai jatkuvana pissahätänä.

Vierailija

Mummolleni oli tosiaan valtava kynnys tehdä vaippaan. Hän olisi viimeiseen asti halunnut autettuna vessaan. Ei pystynyt yksin menemään, kun lonkka murtui 3 kertaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mummolleni oli tosiaan valtava kynnys tehdä vaippaan. Hän olisi viimeiseen asti halunnut autettuna vessaan. Ei pystynyt yksin menemään, kun lonkka murtui 3 kertaa.

Se on ikävää, että aina ei henkilökunta pääse auttamaan juuri silloin kun pissahätä iskee. Kaikki tietävät henkilökuntaresurssit vanhustenhoidossa. Lonkkaleikattu tarvitsee kaksi auttajaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.