Hupparin värjäys Dylon-tekstiilivärillä
Kyseessä Peak Performancen keltainen huppari, jonka olen onnistunut pilaamaan pesemällä. Onko teillä kokemuksia tuolla värillä värjäämisestä? Ei vissiin tartu esimerkiksi kirjailuun? Pitäisi kait joksikin tummaksi värjätä kuten siniseksi.
Kommentit (7)
Olen joskus värjännyt housut. Pesukoneessa värjäys onnistuu parahaiten. Väri ei tosiaankaan tartu esimerkisi ompelussa käytettyyn lankaan, ei siis varmaan myös kirjailuunkaan. Jatkossa vaate sitten päästää pestessä jonkin verran väriä, mikä huomioitava pyykätessä.
Vaikea sanoa näillä tiedoilla mitään varmaa. Jos se on jotain luonnonkuitua, esim. puuvillaa, jossa ei ole mitään suojakäsittelyä, se ottaa todennäköisesti väriä hyvin. Keinokuitu ja/tai suojakäsitelty ei värjäydy tasaisesti tai ollenkaan. Langat ovat yleensä keinokuitua, joten ota se huomioon. Tahrat ja läikät eivät värjätessä katoa. Jos pohjaväri on keltainen, se vaikuttaa lopputulokseen. Keltainen + sininen = vihreä.
Parhaita tuloksia olen saanut värjäämällä valkoisia vaatteita tai esim. värjäämällä haalistuneita mustia vaatteita tummemmaksi mustalla.
Kannattaa myös muistaa värien yhteisvaikutus. Keltainen huppari ja sininen väri = lopputulos saattaa olla vihreä.
Langat ei värjäänny, jos keinokuitua. Sama koskee kangasta. Pieni määrä polyesteriä tms ei haittaa, mutta jos sitä on esim. 50% ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä Peak Performancen keltainen huppari, jonka olen onnistunut pilaamaan pesemällä. Onko teillä kokemuksia tuolla värillä värjäämisestä? Ei vissiin tartu esimerkiksi kirjailuun? Pitäisi kait joksikin tummaksi värjätä kuten siniseksi.
Ainakin Dylonin koneväreillä on tullut tosi tasaista ja voimakkaan väristä värjäysjälkeä.Ei tartu kirjailuun tai muihin lankoihin,mutta jos väri ja kirjailu sopivat yhteen,voi olla kiva yksityiskohta se erivärinen lanka.
Haku nostaa näitä vanhoja kommentoitavaksi...
Kokemusta laikuttain haalistuneen tummansinisen collegen värjäämisestä? Vaate näyttää paikoin siltä kuin olisin siivonnut se päällä kloriitilla ja roiskinut, vaikka en ole. Muuten sen väri on tasaisemmin kulahtanut. Syytän aurinkoa.
Ajattelin väriksi violettia (ainakin Dylonilla on sen värinen pesukoneväripommi). Luulisi onnistuvan, koska ei sininen niin kaukana ole...
Päättön
Olen värjäillyt, joskus onnistuu hyvin, joskus ei. Lankoihin väri ei yleensä tartu, eli siniseen huppariin jää tällöin keltaiset ompeleet näkyviin. Yleensä onnistuu parhaiten, jos on mahdollisimman yksinkertainen värjättävä ja värjää saman sävyiseksi.