Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Ehkäisylaskuri - tulee kalliiksi itsensä myrkyttäminen e-pillereillä

Vierailija
21.12.2015 |

http://www.hs.fi/tiede/a1450418793307

Jos en missään nimessä haluaisi tulla raskaaksi, niin sitten pistäisin varmaan haarani kiinni. Ihmeellistä lääkefirmojen komppaamista lääkäreiltä, kun aina vaan suositellaan hormonaalista ehkäisyä kaiken muun sijasta parhaana tapana hoitaa ehkäisy. Itse en ainakaa nähnyt hormonaalisessa ehkäisyssä mitään hyvää ja kaiken lisäksi tuon laskurin mukaan se tulee vielä aivan käsittämättömän kalliiksikin, ellei satu olemaan seksihullu.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä monesti miettinyt että en naisen asemassa noita pillereitä suuhuni laittaisi. Toisaalta näin miehenä täytyy tosin todeta että mieluummin olen ilman kuin käytän kumia. Suo siellä, vetelä täällä?

Vierailija
2/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, eniten järkyttää miten pillereitä pusketaan teineillekin. Eikö olisi parempi antaa sen oman hormonitoiminnan kehittyä ensin eikä sotkea sitä heti ulkopuolisilla hormoneilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli sun kokemus,  jollakulla toisella voi olla toisenlainen kokemus. Itse käytän hormonaalista ehkäisyä tasan niin kauan kuin lääkäri suostuu sitä määräämään. Ei aknea, ei pms-oireita. Ei epäsäännöllistä kiertoa, menkkoja, alhaisia veriarvoja, ei selkäsärkyjä kierron tietyssä vaiheessa. Pillerit helpottavat elämää.

Vierailija
4/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joudun syömään yhdistelmäpillereitä todennäköisesti vaihdevuosiin saakka koska omassa hormonitoiminnassa on puutteita ja pco pysyy oireettomana pillereiden avulla. En ymmärrä niitä jotka syövät pillereitä pelkästään sen takia että voi panna paljaalla.

Vierailija
5/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahintahan on, että hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa nykyisin ihan kaikkiin, ei vain sitä käyttäviin naisiin. Lääkejäämiä kun on tiedetty liuenneen vesijohtoveteen kaikkien nautittavaksi jo aikoja - bon apetit myös siis miehille.

Vierailija
6/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essure-sterilisaatio, maksoin vain pkl-maksun. Nyt tosin on kohdunpoisto edessä, joten ehkäisyn näkökulmasta tulee maksamaan sen mukaan, kuinka pitkään pitää osastolla olla.

Vierailija
7/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä ihan yhteisymmärryksessä kondomi ehkäisynä ja ollut jo pitkään. Hormonaaliset ehkäisyt ei sovi ja kuparikierukka ei käy. Mä en miehenä kylläkään koe itse tässä mitään ongelmaa, muuta kuin tuo rahan meno noissa. En kyllä välttämättä haluaisi että puolisoni pumppaisi itsensä täyteen hormoneja jos se olisi mahdollisuus edes. En tekis sitä ite.

#1:lle, oikeesti, suosittelen joskus kokeilemaan ihan piruuttaan vaikka erilaisia kondomeja, ne tuo ihan mukavaa väriä seksielämään vaikkei niitä tarttisikaan, ja ne ovat nykyään tosi hyviä, jotkut lateksittomat tosi-ohuet, joissa on vielä oikeesti hyvä suoja on varsinkin sellasia että ei kyllä meinaa edes huomata. Mulla toki asennoituminen noihin kumeihin on ollut aina lähtökohtasesti positiivinen.

Vierailija
8/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kenenkään ei ole pakko käyttää hormonaalista ehkäisyä tai tunkea kroppaansa mitään muutakaan. Moni ei sitä tosin taida tajuta.

Vierailija
9/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kondomi saattaa myös välillä unohtua. Sitä ei käytetä jokaisessa yhdynnässä tai koko yhdynnän ajan."

Pientä propagandaa, jos (ja kun) kondomin ehkäisytehon laskussa huomioidaan kerrat, kun koko ehkäisyä ei ole edes käytössä...

Vierailija
10/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en ymmärrä tätä hormonaalisen ehkäisyn ylistystä. Tekeehän se pääasiallisen tehtävänsä tehokkaasti, mutta turha syyllistää naisia, jos hormonaalinen ehkäisy ei joillekin sovi (itse kuulun tähän joukkoon). Se ikuinen  lääkärien harrastama hokeminen "kokeile tätä toista hormonivalmistetta, jos sopisi" (näitähän löytyy kokeiltavaksi useamman loppuelämän verran), vaikka on jo kymmenisen valmistetta testannut.

Ja luonnolle hormonijäämät ei tee hyvää.

Kondomi ei ole mulla ikinä pettänyt. Kannattaa satsata oikeaan käyttötapaan.

Itse olen mielummin selibaatissa, kuin kärsin 24/7 hormoniehkäisyn aiheuttamista sivuoireista (kondomi sen sijaan ei ole kellään käytössä 24/7).

Vierailija
11/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Hesarissa tuntuu koko ajan olevan artikkeleita (lue: mainoksia) ehkäsipillereistä? 

Vierailija
12/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskurin mukaan kortsut tulisivat kalleimmaksi. Minulle ei sopinut oikeastaan mikään menetelmä, se ainoa joka sopi petti, joten vasektomia oli ratkaisu lopulta, minä kun en steriä saanut nuoren iän takia. Täytyy sanoa, että miehen heti 3-kymppisenä 900e:llä teettämä operaatio tuli ainakin näemmä hemmetin halvaksi. Jos ei muita loistavia puolia lähdetä puimaan ko. menetelmästä.

Vierailija
13/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin palstalla avaudutaan sen verran usein vahinkoraskauksista, että mä ymmärrän kyllä täysin, miksi terveydenhuoltohenkilökunta tuputtaa hormoneja. "Hormonit ei sovi, en halua kierukkaa, eikä mies suostu käyttämään kumia" on se tavallinen tarina. Sitten itketään, kun mies painostaa aborttiin tai uhkaa jättää.

Vierailija
14/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käytössä ihan yhteisymmärryksessä kondomi ehkäisynä ja ollut jo pitkään. Hormonaaliset ehkäisyt ei sovi ja kuparikierukka ei käy. Mä en miehenä kylläkään koe itse tässä mitään ongelmaa, muuta kuin tuo rahan meno noissa. En kyllä välttämättä haluaisi että puolisoni pumppaisi itsensä täyteen hormoneja jos se olisi mahdollisuus edes. En tekis sitä ite.

#1:lle, oikeesti, suosittelen joskus kokeilemaan ihan piruuttaan vaikka erilaisia kondomeja, ne tuo ihan mukavaa väriä seksielämään vaikkei niitä tarttisikaan, ja ne ovat nykyään tosi hyviä, jotkut lateksittomat tosi-ohuet, joissa on vielä oikeesti hyvä suoja on varsinkin sellasia että ei kyllä meinaa edes huomata. Mulla toki asennoituminen noihin kumeihin on ollut aina lähtökohtasesti positiivinen.

Kyllähän noita tuli aikoinaan käytettyäkin, kaikenlaisia mitä perus kaupoista löysin. Erotiikkaliikkeistä en koskaan käynyt katselemassa. Mullakin siis tilanne ollut aikoinaan se ettei puolisolle sopinut hormonaalinen ehkäisy. Nyt en enää jaksa kumeja.

Vierailija
15/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas söisin e-pillereitä vaikka loppuelämäni jos niiden käytössä ei olisi terveysriskejä. Ne hormonit on yksinkertaisesti paremmat kuin omani. En jaksa edes luetella kaikkia kamalia oireita mitä olen saanut kun jouduin lopettamaan pillerit.

Vierailija
16/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukkahan on edullinen ja hormoniton, mutta sekään ei mammoille kelpaa.

Vierailija
17/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Hesarissa tuntuu koko ajan olevan artikkeleita (lue: mainoksia) ehkäsipillereistä? 

Ehkä siksi, koska niiden myynti notkahti yhdessä vaiheessa ja lasku on jatkunut.

Vierailija
18/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kelvata?

Vierailija
19/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa tuo hormonien pakkotuputus. Olen saanut niistä niin paljon kärsimystä aiheuttavia oireita, että yhtään valmistetta en enää kokeile. Kondomi on ollut meillä jo vuosia ehkäisynä, eikä ole koskaan mennyt rikki tai lähtenyt paikoiltaan. Siinäpä tuputtavat, muuhun kuin kumiin en tule suostumaan. N24

Vierailija
20/32 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sekään ei sovi kaikille. Meillä kokeiltiin sitä hetki, puolison kuukautiset muuttuivat ihan helvetin kivuliaiksi ja vuoto kuulemma ihan älyttömäksi. Ei sitä ollut kiva kuule kattoa, mieluumin kumilla, kuin katsoa toisen kärsimistä kerran kuukaudessa.