Hammaslääkäriin raskaana?
Minulla on hammaslääkäriaika varattu tämän kuukauden loppuun ja nyt alkoi mietityttämään onko se ihan ok sinne mennä raskaana...? Tarkoitus olisi porata 4 hammasta, ja se on kyllä varmasti tosi tuskaista touhua...
Mitä te olette mieltä?
Seirana rv10 +3
Kommentit (11)
Itse olin viime viikolla, rv 17, hammaslääkärissä, jonka varasin varta vasten. Ekassa neuvolassa terveydenhoitaja nimittäin kehotti tarkistuttamaan hampaat raskausaikana, koska vanhempien suusta kariesbakteeri ym pöpöt sitten siirtyvät vaavin suuhun. Sanoin jo aikaa varatessani olevani raskaana ja edelleen mainitsin siitä vastaanotolla. Itselläni ei porailtu, mutta hammaskiveä poistettiin.
Kipu tuskin on tavallista kovempaa, mutta kropan lisääntyneen verimäärän ansiosta ikenissä ja limakalvoilla on tavallista enemmän verta liikkeellä. Eli itselläni ainakin ikenet vuosi oikein reilusti - siihen siis kannattaa varautua.
Terv. Suippo rv18
Lisään vielä (ei vissiin aivot toimi kunnolla =) ) että mulla on puudutettu ja porattu ihan normaalisti. Viisaudenhammasta ei raskauden aikana voinut poistaa, kun ei röntgenkuvia hampaista voinut ottaa, mutta muuten kaikki pystytty tekemään. Loppuvaiheessa raskautta sinä tietty on tukala istua, eli alkuvaiheessa kannattaa käydä =)
Hinpu
Eli jos kärsit alkuraskauden pahoinvoinnista, niin instrumentit ja vanupallot eivät välttämättä tunnu mitenkään miellyttäviltä suussa. Joten jos muutenkin yököttää, niin suosittelisin siirtämään aikaa mahdollisuuksien mukaan hiukan myöhemmäksi.
Olen itse hammaslääkäri ja suosittelen ehdottomasti hoidattamaan hampaat kuntoon ennen lapsen syntymää. Totta on, ettei röntgenkuvia voi ottaa, eikä raskausaikana mielellään tehdä mitään leikkauksellisia toimenpiteitä, kuten viisaudenhammasleikkauksia. Mutta muuten homma toimii kuten normaalistikin, puuduttaa voi. Alkuraskaudessa joillakin on huono olo herkästi ja silloin suuhun kajoaminen voi olla epämiellyttävämpää, samoin loppuraskaudessa makuullaanolo voi tuntua tukalalta, mutta loppujen lopuksi tilanne on suurimmaksi osaksi kiinni asianomaisen potilaan omasta voinnista. Parasta aikaa useimmille hoidattaa hampaat on raskauden keskimmäinen kolmannes.
Raskausaikana verimäärä lisääntyy ja ientulehduskin iskee huomattavasti herkemmin, joten ikenet voivat vuotaa enemmän. Asia ei ole sinänsä kovin vaarallinen, mutta kiusallinen. Siihen voi auttaa hammaslääkärin tai suuhygienistin tekemä hampaiston puhdistus ja tilannetta ylläpitää sitten siitä eteenpäin helpommin kotikonstein. Lisäksi suusta lähtevät tulehdukset voivat pahimmillaan aiheuttaa synnytyksen ennenaikaisen käynnistymisen.
Joten hoidattakaa suunne, se on omaksi ja tulevan lapsen parhaaksi.
Vointeja kaikille.
T. Dentaurus (rv38+4)
Hiukan tuli kurja olo. Kävin itse viime viikolla hammaslääkärissä tarkastuksessa. Edellinen tarkastus noin 2v. sitten ja nyt uusi paikkakunta ja sitä kautta uusi hammaslääkäri. Olivat sitä mieltä, että kuvat pitää ehdottomasti ottaa, koska muuten eivät osaa suun tilannetta arvioida.
Kerroin olevani raskaana, mutta sanoivat, että kyllä he raskaana oleviltakin kuvat ottavat. Ei kuulemma ollut vaaraa, kun mahan päällä on se liivi ja säteily on niin paikallista.
Nyt hirvittää! Jotenkin sitä vaan luottaa, että ammattilaiset tietävät mitä tekevät. Kysyin noin 3-4 kertaa, että onhan asia nyt varmasti ok ja ovatko tosiaan muitakin äitejä röntgenkuvanneet. Vakuuttivat, että ihan normaali toimenpide.
Kuvaus oli vielä turha siinä mielessä, että suusta löytynyt mitään korjattavaa.
Huolestunut Velho78
Mulla otettiin röntgenkuva toisella kolmanneksella hampaista, kun menin hammassäryn takia lääkäriin. Ilmoitin kyllä olevani raskaana ja laittoivatkin mulle kaikki mahdolliset lyijysuojat. Enpä usko, että olisi aiheuttanut mitään vauvalle. Ja en tiedä, olisivatko muuten löytäneet hoidon tarpeessa olevaa kipeää hammasta. Juurihoitoa siitä seurasi, annettiin vaan jotenkin keveämmässä muodossa kuin tavallisesti, mutta mitään ongelmia ei kyllä raskauden takia ollut.
Olen menossa tarkastukseen, vaikka edellisestä ei ole aikaa kuin vajaa vuosi. Mulla on myös tuoreet röntgenkuvat ja niiden mukaan viisaudenhammasleikkaus pitäisi tehdä (oikeastaan tuo leikkaus oli se syy, miksi tuon ajan aikanani varasin), mutta taidan ihan suosiolla siirtää leikkausta synnytyksen jälkeen.
No tuskimpa se röntgeni vauvallesi mitään aiheutti. Otetaanhan monelta synnytystapa-arvioinnissakin lantiokuvat, niitä harvemmalla on valmiina...
Kyseessähän on ihan vaan " syytä välttää" asia, ja useinhan hammaskaluston hoito nyt ei ihan niin kiireelliseksi luokitella että ne mieluummin jätetään parempaan ajankohtaan.
Hitto ku pitäs iteki nyt saada aikaseksi se ajanvaraaminen :-/
stellis&voitto rv27+6
Mainitsin edellä viestissä, ettei röntgenkuvia voi ottaa. No, akuutit tilanteet on tietenki erikseen, eli jos äidin tila sitä vaatii, että kuvat on otettava, niin ne otetaan. Kuvista saatava sädeannos tulee suhteuttaa tilanteen vakavuuteen. Mutta ihan vaan normaalin tarkastuksen yhteydessä en mielelläni itse ota kuvia, mutta jos esimerkiksi on särkyä, josta ei saada selvyyttä ja sehän voi tehdä tulevan äidin aivan " sekapäiseksi" , niin on parempi ottaa kuvat ja laittaa kuvaukseen mahdollisimman paljon suojaliiviä päälle kuin antaa säryn jatkua. Normaalista pienestä hammasröntgenkuvasta saatava säteilyannos on sama kuin minkä saa normaalina päivänä Suomessa ulkoillessa taustasäteilystä, joten riski ei ole mahdoton, mutta säteilyäannoksen kasvattaminen on turhaa. Digitaaliröntgenkuvauksessa annos on vielä pienempi. Ja kyllähän käytäntö on myös, että monelta joudutaan ottamaan röntgenkuva lantiosta synnytystapaa arvioidessa, eli röntgataan suoraan lapseenkin. Toisaalta alkuraskauden aikana iso säteilyannos on pahempi, kun lapsen kehitys on herkimmillään, loppuvaiheessa tenava on jo " valmis" kun lantiokuvia otetaan ja niissä taas annos on moninkertainen yhteen pieneen hammasröntgenkuvaan verrattuna.
Dentaurus
Edellisestä käynnistä on vierähtänyt 7 vuotta hammaslääkäripelon vuoksi, mitään akuuttia vaivaa kun ei ole aiemmin ilmennyt. Takimmainen poskihammas poistettiin, ja tietenkin puudutettiin ensin. Mulla on myös viisureiden poisto edessä, mutta se hoidetaan sitten vauvan syntymän jälkeen. Mulla siis viikkoja jo yli 31. Mulle hammaslääkäri sanoi, että mielellään ei tehdä hampaan poistoja tai porauksia enää viimeisellä kuukaudella ennen laskettua aikaa. Mä menen paikattavaksi vielä kun viikkoja on reilut 34..
KÄynti sujui muuten hienosti, mutta arvatkaapa riittääkö 500mg:n panadolin teho pitämään tän jälkisäryn loitolla...
raskauden aikana, mielummin tietysti jo ennen raskautta. Meidän kunnassa on tosi pitkät jonot, mutta raskaana oleva puolisoineen pääsee kunnan kustantamana yksityiselle jonojen ohi. Itse ei tarvitse maksaa kuin sama mikä tulisi kunnallisella maksettavaksi, kunta maksaa erotuksen.
Hinpu