Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masentunut teini ja kaksoistutkinto?! Apua!

Vierailija
19.12.2015 |

Lapseni on tällä hetkellä yhdeksännellä luokalla, sairastaa masennusta ja alkavaa syömishäiriötä. Tyttö on itse sitä mieltä, että haluaisi suorittaa kaksoistutkinnon, jotta pääsisi ylioppilaaksi ja saisi ammatin.
Onko teidän lapsenne ollut samassa tilanteessa? Mitä luulette, onko kaksoistutkinto mahdollinen vai liian rankka? Tytön keskiarvo oli nyt 8, viime keväänä 8.7, eli pudotusta on ollut.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro enemmän masennuksen ja syömishäirön vaikutuksesta jokapäiväiseen elämään?

Vierailija
2/12 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro enemmän masennuksen ja syömishäirön vaikutuksesta jokapäiväiseen elämään?

Viiltelyä oli yhdessä vaiheessa joka päivä. Muuten tyttö sinäänsä minun silmiini jaksaa yllättävän hyvin. Kavereitansa ei oikein nää ja kouluun meno välillä vaikeaa. Se johtuu kyllä ilmeisesti pienestä kiusaamisesta, mitä koulussa tapahtuu ja tytön paniikkihäiriöstä. Masennukseen ja ahdistukseen on käytössä lääkkeet.

Ja niin kuin yleensäkkin, on huonoja ja parempia päiviä. Syöminen on heikonlaista ja tyttö on alipainoinen. Syö kuitenkin joka päivä yhden lämpimän aterian, koska emme anna jättää sitä väliin.

T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkän lukion käyminen on raskainta. Ammattikoulu on leikkiä ja laulua. Kaksoistutkinto on jotain noiden väliltä. Eiköhän tyttösi jaksa.

Vierailija
4/12 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on itse sitä mieltä, että haluaa sen suorittaa niin miksi ei. Jos hän sitä kautta pääsisi masennuksesta ja syömishäiriöstä. Älkää lytätkö vaan antakaa tehdä tämä järkevältä kuulostava päätös. Itse suoritin kaksoistutkinnon mutten ollut masentunut, kuitenkaan kaksoistutkinto ei minusta tuntunut liian raskaalta. Riippuu tietenkin paljon oman paikkakunnan ja niiden koulujen käytännöistä kaksoistutkintoa suorittavien suhteen. Osa kouluista antaa joitakin poissaoloja toisen koulun takia anteeksi mutta jossakin ne täytyy täysin korvata. Itsellä oli aina ma-to klo. 14-16 lukiota, mutta myös iltatunti vaihtoehtoja on. 

Vierailija
5/12 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse masentunut peruskoulun lopulla, numerot kyllä todella paljon huonommat kun tyttärelläsi. Otin kaksoistutkinnon ja jaksoin käydä sitä vuoden, kunnes lopulta lopetin koulut kokonaan. Taustalla kyllä myös keliakiaa ja kilpirauhasen vajaatoimintaa minulla, joten en todellakaan halua pelotella tällä.

Tietysti tyttäresi kannattaa tehdä asioita niin kuin ne hänestä tuntuu mielekkäiltä. Kaksoistutkinto ei ole hirveän paljon rankempi kuin tavanomainen ammattikoulu ja sen voi myös keskeyttää, jos menee liian rankaksi. Normaalisti ammattikoulussa opiskellaan matikat ja äidinkielet, mutta kaksoistutkinnossa ne on lukion tunteja. Tunteja ei siis muistaakseni viikkoon tule sen enempää, mutta lukion matikka on vaikeampaa.

Vierailija
6/12 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hän on itse sitä mieltä, että haluaa sen suorittaa niin miksi ei. Jos hän sitä kautta pääsisi masennuksesta ja syömishäiriöstä. Älkää lytätkö vaan antakaa tehdä tämä järkevältä kuulostava päätös. Itse suoritin kaksoistutkinnon mutten ollut masentunut, kuitenkaan kaksoistutkinto ei minusta tuntunut liian raskaalta. Riippuu tietenkin paljon oman paikkakunnan ja niiden koulujen käytännöistä kaksoistutkintoa suorittavien suhteen. Osa kouluista antaa joitakin poissaoloja toisen koulun takia anteeksi mutta jossakin ne täytyy täysin korvata. Itsellä oli aina ma-to klo. 14-16 lukiota, mutta myös iltatunti vaihtoehtoja on. 

Siis ei todellakaan olla lyttäämässä tytön päätöksiä! Hän saa itse tehdä miten haluaa. Ajattelin vain kysyä hieman kokemuksia, että onko edes realistinen ajatus tässä elämäntilanteessa. Pelkään sitä, ettei tyttö jaksakkaan, jolloin hän saattaa lopettaa opiskelun kokonaan.

Vierailija
7/12 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meinaatko ap, että tytön olis paras mennä vaan amiksee?

Vierailija
8/12 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, en ole sitä mieltä. Tyttö saa tehdä omat päätöksensä itse, enkä halua missään nimessä ohjata häntä eri suuntaan mihin hän haluaa. Kyse on siitä, että pelkään kaksoistutkinnon olevan liian rankka (sen perusteella mitä olen kuullut) ja pelkään, että pahimmassa tilanteessa tyttö jättää koulun kesken kokonaan. Kun jo pelkästään nyt yläasteellakin ollaan käyty vääntöä siitä, pitääkö kouluun mennä ja pitääkö tehtävät tehdä.

Tein tämän keskustelun siksi, että halusin kuulla, jos jollain on kokemuksia kaksoistutkinnosta, että millainen opiskelumuoto on kyseessä yms.

T. Ap

Vierailija
9/12 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, en ole sitä mieltä. Tyttö saa tehdä omat päätöksensä itse, enkä halua missään nimessä ohjata häntä eri suuntaan mihin hän haluaa. Kyse on siitä, että pelkään kaksoistutkinnon olevan liian rankka (sen perusteella mitä olen kuullut) ja pelkään, että pahimmassa tilanteessa tyttö jättää koulun kesken kokonaan. Kun jo pelkästään nyt yläasteellakin ollaan käyty vääntöä siitä, pitääkö kouluun mennä ja pitääkö tehtävät tehdä.

Tein tämän keskustelun siksi, että halusin kuulla, jos jollain on kokemuksia kaksoistutkinnosta, että millainen opiskelumuoto on kyseessä yms.

T. Ap

Elikkä siis kaksoistutkinnossa ammattikoulu kestää yleensä 2,5 vuotta ja lukio-opinnot 3 vuotta. Eli käytännössä ammattikoulun viimeinen puoli vuotta jää ylioppilaskirjoituksiin lukemiseen. Kaksoistutkintoluokalla ei käydä ollenkaan tavallista matikkaa ja muita aineita, vaan ne on korvattu lukio-aineilla. Lukiotunteja on noin 4 tuntia viikossa. Läksyjä on yleensä paljon, mutta tämä tietenkin riippuu opettajasta.

Vierailija
10/12 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sekin vaihtoehto olemassa, että jos kaksoistutkinto osoittautuu liian rankaksi, jättää sen pois ja suorittaa vain ammatilliset opinnot. Ei koko koulua tarvitse lopettaa. Voiko tytön kanssa keskustella tällaisesta vaihtoehdosta?

Vierailija
11/12 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi valitsi yhdistelmäopinnot ja nyt puolen vuoden jälkeen jättämässä lukio-osuutta pois. Yllättäen, ystävystyttyään luokkalaistensa, jotka eivät ole yhdistelmäopinnoissa, kanssa.

Koulumenestys on keskitasoa, mutta uskoisin hänen kykenevän suorittamaan myös lukion kun se tuossa tulisi kovin helposti, vain 1 päivä viikossa.

Vielä muutama vuosi sitten yhdistelmäopinnot kestivät 4 vuotta, nykyään enää 3.

Mutta viime kädessä päätös on nuoren, joten ei tässä voi ihan hirveästi raivota, vähän vaan;-)

Tottapuhuen en tiedä sulkeeko lukion käymättömyys enää niin paljon ovia kuin aiempina vuosina. Lähes kaikkiin jatko-opintoihin pääsee toisen asteen tutkinnolla? Olisiko jollain lisätietoa?

12/12 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi selvästi pärjää opinnoissa, koska keskiarvo on noin hyvä. Ilman masennusta tulos voisi olla vielä parempi. Mitä luulet miten masentunut lapsestasi tulisi, jos häneltä evättäisiin mahdollisuus haluamiinsa opintoihin tässä vaiheessa tai kyseenalaistettaisiin hänen halunsa? Et ilmeisesti aio lytätä lapsesi halua, mutta älä anna huolesi näkyä millään tavalla, koska lapsesi huomaa sen varmasti. Lapsesi masennus voi jatkua aikuisuuteen tai korjaantua melkein itsestään iän myötä. Masennukseen auttaa myös uusiin ympyröihin pääseminen. Toivottavasti lapsellasi on lääkäri ja onhan hänelle haettu terapiaan kelakorvausta? Masennus tai masentuneisuus ei estä opiskelua, jos henkilö itse kokee tämän mielekkäänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän