Eiköhän useimmilla suomalaislapsilla ole käynyt Joulupukki?
Minusta kyllä tuntuu, että on, mutta kaverini sanoo minulle, että en voi tietää sitä. Käsittääkseni se on kyllä sen verran suosittu perinne, että ainakin useimmat suomalaislapset ovat sen kokeneet.
Kommentit (20)
Meillä ei käynyt kun olin lapsi, eikä nytkään käy kun on omia lapsia.
En osaa varmaksi sanoa, jos joskus tulee lapsia, niin ei meillä kyllä tule käymään. En näe järkeä perinteessä jossa tietentahtoen valehdellaan lapselle. Koen luottamuksen ja kaiken luottamuksen pettämisen jotenkin vääränä.
Vierailija kirjoitti:
En osaa varmaksi sanoa, jos joskus tulee lapsia, niin ei meillä kyllä tule käymään. En näe järkeä perinteessä jossa tietentahtoen valehdellaan lapselle. Koen luottamuksen ja kaiken luottamuksen pettämisen jotenkin vääränä.
Apua mikä tosikko.
Tuttavapiirissä suurimmalla osalla ei käy joulupukkia, mutta lapset saavat lahjoja vanhemmiltaan ja sukulaisiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Lastenpsykiatri vastaa: Miksi on oikein valehdella lapselle joulupukista?
Vierailija kirjoitti:
Äh, olisi pitänyt tarkastaa kunnolla mitä kirjoittaa, koen luottamuksen siis tärkeänä ja kaiken luottamuksen pettämisen jotenkin vääränä..
Vierailija kirjoitti:
Eisaatana, jos törmään tänä yönä tulevien lasteni äitiin, toivottavasti se ei ole tämä :X
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eisaatana, jos törmään tänä yönä tulevien lasteni äitiin, toivottavasti se ei ole tämä :X
Ei huolta siitä, olen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, olisi pitänyt tarkastaa kunnolla mitä kirjoittaa, koen luottamuksen siis tärkeänä ja kaiken luottamuksen pettämisen jotenkin vääränä..
Onko sinun luottamuksesi petetty? Vai miksi koet joulupukin olevan luottramuksen pettämistä?
Meillä ei käy pukki. Lapsi saa paniikkikohtauksen jo pelkästään ostarin pukeista ja esim laivalla olevasta kissasta. Ni eipä o tullu mieleenkään että tilattais pukki :O
Minulla ei käynyt kun olin lapsi ja hyvä niin, koko joulupukkiajatus oli mielestäni jo lapsena tympeä. Tuntui hölmöltä, että kaverit olivat innoissaan ja kiitollisia joulupukin antamista lahjoista, vaikka oikeasti lahjat olivat ostaneet sedät, tädit, vanhemmat, sisarukset ym. jotka sitä kiitosta eivät saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissä suurimmalla osalla ei käy joulupukkia, mutta lapset saavat lahjoja vanhemmiltaan ja sukulaisiltaan.
No totta kai niilläkin, joilla Joulupukki käy, lahjat ovat oikeasti vanhemmilta ja sukulaisilta! :D
Kun mä olin pieni kävi meillä pukki vain yhden kerran.Joulua me kuitenkin vietettiin.Äiti aina mukamas löysi ne lahjat jostain.Tonttu oli ne jättänyt.Ei ollut sukulaismiestä,joka olisi voinut pukkina, naapurin ukko liian kännissä ja oma isä ties missä.Äidillä ei yksinkertaisesti ollut varaa hankkia pukkia. Nuorempi veljeni sen sijaan toimi isompana pukkina naapurin lapsillle.Omalle pojalleni on veljeni toiminut joulupukkina.Kaikesta huolimatta minulla on ollut aina hyvät joulut.
Vierailija kirjoitti:
Pukki voi olla semmoinenkin perinne, että lapselle ei valehdella. Mulle ei ole koskaan uskoteltu, että joulupukki olisi olemassa, meillä pukki oli vain satua. En myöskään uskottele lapsille. He saavat itse päättää, tuleeko pukki vai ei. Tänä jouluna ei kyllä tule, koska nuorempi on niin arka, että jätetään huutokonsertti suosiolla väliin.
pulutossu kirjoitti:
Minulla ei käynyt kun olin lapsi ja hyvä niin, koko joulupukkiajatus oli mielestäni jo lapsena tympeä. Tuntui hölmöltä, että kaverit olivat innoissaan ja kiitollisia joulupukin antamista lahjoista, vaikka oikeasti lahjat olivat ostaneet sedät, tädit, vanhemmat, sisarukset ym. jotka sitä kiitosta eivät saaneet.
Joulupukkileikissähän hienoa onkin juuri se, että annetaan antamisen ilosta eikä kiitollisuuden tai velvollisuuden nimissä.
Vierailija kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Joulupukkileikissähän hienoa onkin juuri se, että annetaan antamisen ilosta eikä kiitollisuuden tai velvollisuuden nimissä.
Jaa. Minusta paljon hienompaa on se, että oma kummisetäni vaikkapa käytti vaivaa , aikaa ja rahaa antaakseen minulle mieluisen joululahjan, kuin se, että jokin satuhahmo toisi minulle niitä. En tiedä, en vain ole koskaan innostunut noista tonttu- ja pukkijutuista.
Jaa-a... en osaa puhua kuin omasta tuttavapiiristäni, mutta huomattavasti yleisempää on että pukki käy kuin että pukki ei käy. Samoin oli lapsena. Melkein kaikilla kavereilla kävi joulupukki.
Meillä ei ole koskaan käynyt pukki. Mulle on ollut pienestä asti selvää, että paketit on toinen toisillemme antamia. Sitten joskus 6 v. paketoinkin kodista vaikka mitä vanhoja tavaroita perheenjäsenille joululahjoiksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua mikä tosikko.
Aivan, ja lisäksi on unohtanut tutustua lapsen kehityksen psykologiaan. Tosikko ei varmasti lukisi edes satuja lapsilleen...
Mä en tiedä ketään kenen luona ei olisi käynyt joulupukki.