Neulottu/itsetehty pehmolelu tylsä lahja
Äitini tykkää käsitöistä, ja koska hän itse käsitöitä tekee, hän haluaa myös "kannattaa" muiden käsitöitä, ja maksaa niistä järkyttäviä summia. Äidilläni on todella huono rahatilanne, mutta silti hän saattaa käyttää joulumarkkinoilla ym. isoja summia esimerkiksi tutun käsityöläiskaverin tekemiin tonttu-/enkelikoristeisiin, kynttilöihin tai pehmoleluihin. Meillä ei ole käyttöä noille rojuille, ja minusta on hirveää, että vähät rahat haaskataan johonkin kummaan koristeviritelmään tai kynttiläänkin voi upota toista kymppiä. Minä en tykännyt neulotuista pehmoleluista lapsena, eikä niistä näytä tykkäävän omatkaan lapset eikä lapsen serkut. Jos ei niitä itse tee, niin täytyykö niitä lahjaksi ostaa vain siksi, että saa kannatettua käsityöläisyyttä? Eikö sitä voisi miettiä lahjan saajaa? 5-vuotias todennäköisesti haluaa ennemmin kaupan ihanan, pörröisen pehmolelun jonka saa ehkä 3 kertaa halvemmalla, kuin tylsän, joskus huonohkosti tehdyn kutittavan, neulotun nallen tai pingviinipötkylän. Äiti, jos luet tätä - kiitos mutta toivottavasti tämän vuotiset pehmolelut ja muut markkinakrääsät jäävät viimeisiksi!!
Kommentit (4)
Hah! Mun äidillä sama juttu. Kerran oli ostanut veljelleni jonkun pörröisen, lituskan sinisen villatupsun. Ööh mitähän sillä tekee? Äiti sanoi, että se voi olla vaikka kuusenkoriste. No jaa, enpä usko että kovin moni haluaa sellaista kuuseen ripusta..
Lapselleni ei kyllä noita tuputa, antaa vain rahan. Muilta lapsi on kyllä saanut noita itse tehtyjä kissoja ja nalleja, kaikista on tykännyt. Itse toivon että ei tule enää pehmoleluja, koska niitä on jo noin sata.
Kenelle on, kenelle ei.
Lahjan saajan maku on toki hyvä tuntea. Aina löytyy joku, jonka mielestä mikä tahansa lahja on maailman tylsin ja tyhmin ikinä, ja jollekin toiselle se voi olla paras lahja ikinä.
Jos joku on itse tehnyt niin lahja on tervetullut, jos on mennyt maksamaan törkeen hinnan tökeröstä tekeleestä niin mielummin olen ilman lahjaa.
Onko ihan kamalan vaikeaa sanoa suoraan äidillesi?