Mikä on pisin aika, jonka voit olla tekemättä mitään? Olla fyysisesti samassa paikassa vain virikkeenä omat ajatuksesi?
Olla paikoillasi ilman visuaalisia ja auditiivisia virikkeitä. Nukkumista tai matkalla oloa esim. lentokoneessa ei lasketa.
Ja kyse on mielekkäästä olemisesta, ei pakotetusta. Kauan on siis mieluista olla tekemättä yhtään mitään?
Kommentit (10)
Pystyn aika kauan, vaikea arvioida. Olen harjoittanut meditaatiota jo vuosikausia.
En kyllä jaksa kuin ehkä 10 min olla tekemättä yhtään mitään :D Siinä tapauksessa kyllä jaksan olla paikoillani kauankin, jos saan samalla kuunnella musiikkia ja syventyä siihen. Hiljaisuudessa möllöttäminen ei ole oikein minun juttuni.
Ehkä jonkun tunnin. Sen pitempään ei vapaaehtoisesti ole ilman virikkeitä.
Lasketaanko makuuasennossa silmät kiinni? Eikä haittaa vaikka sattuisi nukahtamaan. Joskus näin on mennyt varmaan pari tuntia.
Pystyn olemaan paikallani kauankin, jos tosiaan saan ajatella samalla. Sen sijaan en osaa olla hetkeäkään ajattelematta ja kuvittelematta, paitsi silloin kun nukahdan.
Useamman tunnin. Varmaan pidempäänkin.
Mä voisin vähän jalostaa tätä:
Kauanko jaksat maata hiekkarannalla tekemättä mitään.
Itselläni tunti on aika maksimi.
Sitä juuri tarkoitin, että kuinka kauan omat ajatukset tarjoavat ohjelmaa. Itse jään helposti pitkiksi ajoiksi käymään sisäistä keskustelua itseni kanssa ja saatan havahtua, että on kulunut jo useampi tunti.
Ap
Niin kauan että tulee liian kova jano tai täytyy mennä vessaan tai vastaavaa (tai asento alkaa tuntua surkealta eikä sitä pääse korjaamaan). Useita tunteja siis, ihan kevyesti. Toki ajatukset liikkuvat.
Tunnin henkilökohtainen retriitti tekee todella hyvää.