Valtiotieteilijä ulkomaille?
Olen kiinnostunut opiskelusta valtiotieteellisessä, erityisesti kiinnostaisi sosiologia, sosiaalipsykologia ja sosiaalityö. Yritin etsiä tietoja työllistymisestä, mutta löysin melko ympäripyöreitä vastauksia. Koska Suomessa työllistyminen on vähän niin ja näin, mietinkin miten näillä tutkinnoilla voisi työllistyä ulkomaille. Eniten pohdin tuota sosiaalityötä, että onko se niin suomalaiseen yhteiskuntaan sidottu ettei sillä tee muissa maissa mitään.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Diblomaatiksi
Niin, jos ei eu-hommat kiinnosta...
No jos julkishallintoon haet, niin tuskin ulkomaille voi työllistyä muuten kuin EU-hallintoon. Silloin pitää tosin olla erikoisalansa huippu ja kielitaitoinen (ranska, saksa). Muiden maiden hallinnossa luultavasti sinulla pitää olla joko maan kansalaisuus tai natiivitasoinen kielitaito.
Entäs sitten kv-järjestöt, kuten kaikki YK-järjestöt? Kehitysyhteistyöjärjestöihin varmaan noilla aineilla voisi tähdätä. Tosin kv-politiikka tai valtio-oppi olisi parempi.
Olen itse valtiotieteilijä, ja kysyisin, että mitä haluat tehdä "aikuisena" työksesi. Valitse opiskeluaine ja tiedekunta sen mukaan. Sosiologia ja sosiaalipsyka työllistymisen kannalta melkoisia riskivalintoja. Sosiaalityöstä varmaan lohkenisi varma, mutta kapea leipä. Ja huom, jos haluat kv-uran, voit sen saada myös muilla opinnoilla. Juristeille tai taloustieteilijöille löytyy EU:ssa ja järjestöissä hyvin töitä. Tai sitten opiskeluaikana saatat huomata, että haluatkin jotain muuta, ja tutkintosi käy siihen.
Vain todella pieni osa valtsikalaisista pääsee siihen huippuvirkaan EU:ssa ja YK:ssa. Kannattaa olla realisti.
Itse en koskaan päätynyt tuolle uralle, vaikka se oli haaveena opiskeluaikoina. Sattuman kautta päädyin yritysviestinnän pariin ja hyvä näin, vaikkei viestintäkään näinä päivinä mikään varma ura ole.
Sosiaalityötä jos luet niin varmasti saat töitä myös Suomesta. Iso osa kuntien sosiaalityöntekijöistä ei täytä kelpoisuusvaatimusta (ovat sosionomeja ei yliopistokoulutusta) mutta kun päteviä ei ole hakemassa. ja ne pätevät saavat valita paikkansa, ja niin näyttävät tekevänkin, raskaissa lastensuojelupaikoissa näyttää jatkuvasti paikkoja olevan auki kun ihmiset vaihtaa vähemmän kuormittaviin hommiin. Mutta mieti nyt sen lukemisen kiinnostuksen lisäksi millaista työtä haluat ja jaksat tehdä, sosiaalityö ei ole niitä kevyimpiä. Tappouhkauksia satelee, harvoin asiakkaat ovat kiitollisia. En itse ole alalla mutta tuttavan touhuja seuranneena tämä.
Kiitos vastauksista! Sain lisää ajateltavaa. Tosiaan minulla ei ole selkeää tavoitetta mihin haluaisin ehdottomasti päätyä. Työ kv-järjestössä vaikuttaisi kiinnostavalta. Haluaisin kokea tekeväni työtä, jolla on tarkoitus. En uskokaan, että pääsisin järjestön johtoon tai EU:n huippuvirkamieheksi. Vähempikin riittää, kunhan työ on mielekästä, monipuolista, mahdollisuus jossain määrin vaikuttaa työaikoihin, kohtuullinen (mahdollisimman hyvä ;)) palkka ja ylenemismahdollisuus. En myöskään yrittäjyyttä sulkisi pois. Tosiaan, en osaa vastata mihin haluaisin isona. Yhteiskunnalliset asiat kiinnostaa ja erityisesti sosiologian ja sosiaalipsykologian näkökulmista.
Sosiaalityö on sitten ongelmallisempi vaihtoehto. Sosiaalityö toisi varman työpaikan, mutta siinä ei juuri ole etenemismahdollisuuksia. En pysty kuvittelemaan itseäni työskentelemään lastensuojelussa. Luulen, että sossun työ tulee olemaan entistä rankempaa tulevaisuudessa työttömyyden ja sen lieveilmiöiden lisääntyessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diblomaatiksi
Niin, jos ei eu-hommat kiinnosta...
Kummassakaan ei sosiaalityötä löydy.
Vierailija kirjoitti:
No jos julkishallintoon haet, niin tuskin ulkomaille voi työllistyä muuten kuin EU-hallintoon. Silloin pitää tosin olla erikoisalansa huippu ja kielitaitoinen (ranska, saksa). Muiden maiden hallinnossa luultavasti sinulla pitää olla joko maan kansalaisuus tai natiivitasoinen kielitaito.
Entäs sitten kv-järjestöt, kuten kaikki YK-järjestöt? Kehitysyhteistyöjärjestöihin varmaan noilla aineilla voisi tähdätä. Tosin kv-politiikka tai valtio-oppi olisi parempi.
Olen itse valtiotieteilijä, ja kysyisin, että mitä haluat tehdä "aikuisena" työksesi. Valitse opiskeluaine ja tiedekunta sen mukaan. Sosiologia ja sosiaalipsyka työllistymisen kannalta melkoisia riskivalintoja. Sosiaalityöstä varmaan lohkenisi varma, mutta kapea leipä. Ja huom, jos haluat kv-uran, voit sen saada myös muilla opinnoilla. Juristeille tai taloustieteilijöille löytyy EU:ssa ja järjestöissä hyvin töitä. Tai sitten opiskeluaikana saatat huomata, että haluatkin jotain muuta, ja tutkintosi käy siihen.
Vain todella pieni osa valtsikalaisista pääsee siihen huippuvirkaan EU:ssa ja YK:ssa. Kannattaa olla realisti.
Itse en koskaan päätynyt tuolle uralle, vaikka se oli haaveena opiskeluaikoina. Sattuman kautta päädyin yritysviestinnän pariin ja hyvä näin, vaikkei viestintäkään näinä päivinä mikään varma ura ole.
EU-virkamieheksi ei tosiaan tarvita ranskaa tai saksaa. Konkuurin läpi pääseminen edellyttää, että osaa kaksi EU:n virallista kieltä, joista toisen on oltava joko englanti, ranska tai saksa. Suomalaisille siirrää siis suomi ja englanti. Terveiset Brysselistä.
Mäkään en nyt ymmärrä, miksi pitäisi päästä huippuvirkaan EU:ssa, eihän ap sellaisesta mitään puhunut. Kyllä EU-organisaatioissa on paljon ihan tavallisia virkamiehiä, ei ne kaikki siellä huippuviroissa ole.
Pääaineella ei ole niin suurta väliä mitä voisi kuvitella, aineyhdistelmä eli pää- ja sivuaineet kokonaisuutena ratkaisee. Kannattaa alusta lähtien olla määrätietoinen ja hankkia esim. järjestökokemusta vaikka toimimalla vapaaehtoisena kiinnostavissa järjestöissä ja opiskella kieliä kunnolla jos ulkomaille haluaa.
Oksettava ketju. Suositellaan syöttövirkoja... Hankkikaa oikea ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Sanoo nero putkimies Keravalta.
Sosiaalipsykologeilla on käsittääkseni hyvät työllisyysnäkymät Suomessa, toisin kuin sosiologeilla... Ulkomaista en tiedä. Mutta mikä sua kiinnostaa? Sosiologia, sosiaalipsyka ja sosiaalityö kuitenkin aika erilaisia oppiaineita, vaikka saman tdk:n alla ovatkin. Ite en voisi kuvitellakaan lukevani näistä kahta, joista toisesta kokemusta on yhden tappavan tylsän peruskurssin verran. Sen sijaan se kolmas on pääaineeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte olla elämäm koululainen, että tajuaa näiden syöttöporsasvirkojen hyödyttömyyden ja kalleuden. Oltiin sitten EU:ssa tai Suomessa. Ja valtsikka on käytännössä näitä varten, mihinkään oikeaan työpaikkaan sieltä ei työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte olla elämäm koululainen, että tajuaa näiden syöttöporsasvirkojen hyödyttömyyden ja kalleuden. Oltiin sitten EU:ssa tai Suomessa. Ja valtsikka on käytännössä näitä varten, mihinkään oikeaan työpaikkaan sieltä ei työllisty.
Kerrohan vielä mikä on "oikea työpaikka"?
Diblomaatiksi