Mitä tehdä kun naapuri tuijottaa ja tarkkailee liikaa?
Tässä alueellamme asuu eräs henkilö , jolla on ilmeisesti hieman ongelmia elämänhallinnassaan. Hän seisoo usein omakotitalomme nurkillla ja katselee avoimesti pihallemme ja tuijottaa ikkunoihin. Ei lähde pois vaikka pyytää vaan änkyttää että hänellä on oikeus seistä siinä. Se on vain todella häiritsevää ja perheenjäsenet ahdistuvat. Koira haukkuu koska hän seisoo portilla ja tuijottaa sitä,eikä ymmärrä kun hänelle sanoo että koiraa ärsyttää jos sitä tuijottaa. Kertoo myös itse että katselee koiraa ikkunasta kun emme ole kotona ja koira kuulemma haukkuu hänelle joten hän yrittää puhua lasin läpi sille jotta rauhoittuisi! Voisin kuvitella etä meidän omia naapureita alkaa häiritä se että koira haukkuu tämän takia.
Mitä voi tehdä? Ei haluttaisi sanoa pahasti kun vaikuttaa siltä ettei hän ymmärrä. Mutta alkaa todella häiritä elämää tällainen. Seisoskelee usein muutenkin iltaisin ja jopa öisin siellä tiellä yksinänsä. Talo jossa asumme on ihan tavallinen omakotitalo rauhallisella alueella. Aidattu ym. Seisoo siis tietääkseni vain portin ulkopuolella,ei kai ole tullut itse pihaan.. Ei vissiin tee mitään laitontakaan siis.
Kommentit (22)
Ite potkaisisin sitä. Muutenkin ahistaa tarkkailevat ihmiset.
Kyllähän tosta pitäisi ainakin ilmoittaa sosiaaliviranomaisille. Henkilö voi todella olla avun tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tosta pitäisi ainakin ilmoittaa sosiaaliviranomaisille. Henkilö voi todella olla avun tarpeessa.
On avun piirissä jo,sen verran tiedän. Asuu perheen kansa. Pitäisikö kuitenkin ilmoittaa?
Eihän se portin ulkopuolella seiso, jos kerran koiralle lasin takaa puhuu. Mitäpä tuolle voi tehdä? Puhua järkeä päähän rumalla sävyllä, jos ei nätisti mene. Silloin voi kyllä muuttua vaaralliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On avun piirissä jo,sen verran tiedän. Asuu perheen kansa. Pitäisikö kuitenkin ilmoittaa?
Voihan sitä ilmoitella mutta ei kannata henkeään pidätellen odottaa että tapahtuisi yhtään mitään.
Minulla oli kauan sitten rajanaapuri, joka käyttäytyi juuri noin. Ammatiltaan hän oli kirkkoherra. Koskaan en ole avannut yhtä röyhkeää kyylää. Syytä hän ei käyttäytymiselleen antanut, mutta sen mainitsi, että hän sai tehdä aidan omalla puolellaan ihan, mitä itse halusi. Ja minkäs sille voi, kun hän vain seisoi kädet puuskassa ja tuijotti.
Ammu piilosta sitä ritsalla. Oppii pavlovimaisesti yhdistämää kivun näpäyksen sekä toljottamisen ja häipyy sitten jonnekin missä ei satu.
Tuo on tietenkin eri asia kuin perinteisen taloyhtiökyylän kohtaaminen, sillä meneehän tuo jo melko häiritseväksi kun hän tulee tontin rajalle tuijottamaan. Olisiko nyt paikallaan sanoa asiasta kertaalleen erittäin selkeästi ja kunnolla?
Kuitenkin etenkin perinteisen taloyhtiökyylän (nimis curiosis) kanssa olen itse menestyksekkäästi noudattanut kiireisyyttä. Olen siis aina kohdatessamme niin kovin kiireinen, huh huh, etten nyt ikävä kyllä mitenkään voi jäädä kuuntelemaan tätä äärimielenkiintoista se teki sitä ja eräs toinen sanoi niin ja näin ja mikähän tyyppi sekin oikein on, enkä minä nyt valitettavasti ehdi tilittää omia yksityisasioitanikaan sinulle niin paljon kuin tahtoisinkin puhua etenkin Juuri Sinulle, haha, en nyt enkä itse asiassa milloinkaan tässä elämässä. Olen johdonmukaisesti aina hänet tavatessani niin kiireinen että juuri ja juuri taivun moikkaamaan.
Eihän noille mitään mahda. Meillä naapuri kyykkii pimeellä kuusiaidan alla. On jopa jäänyt nolosti kiinni, kun sen puhelin on pärähtänyt soimaan. Hullu mikä hullu.
Otatte nauhoittavilla kameroilla kuvaa koko pihasta ja vähän sen ympäristöstäkin viikkojen ajan, niin tilanne tulee selväksi ja voitte näyttää hyvät todisteet poliisillekin. Kameravalvonta on hyvä siksikin, että tuollaiset voivat helposti lipsahtaa naapurin tontillekin. Joko mt-ongelmainen, joka koettaa imeä itseensä ja tyhjään elämäänsä toisten elämää (ei tietenkään onnistu, mutta addiktio voi tulla mistä tahansa), tai kateellinen ilkiö, monesti luonnehäiriöinen, joka haluaa saada aikaan ahdistusta. Tietää kyllä, että itse ahdistuisi. Sitä voisi joku vaikka kokeilla, vaikka en voikaan sellaista neuvoa. Menisi seisomaan hänen ikkunansa eteen ja kaikkialle, missä hän asioi, sekä seisoskella rauhallisesti parikymmentä senttiä selän takana (kasvonilmeitä tuijotellen) siihen asti, kun lähtee menemään. Uskoisin, että hänestä näkyy hermostuminen erittäin nopeasti, mutta hän ei pysty sanomaan mitään, koska tulee samalla kumonneeksi omat perustelunsa. :D
Näytä ikkunasta persettä pyllistäen oikein kunnolla -- ja jos jää suu auki tuijottamaan, niin soita välittömästi sen kännyyn ja ilmoita että syytät seksuaalisesta häirinnästä mokomaa tirkistelijää.
Täällä laitettiin kamerat pihan osaan mistä naapuruston pennuilla oli tapana kulkea, tein lopulta rikosilmoituksen kun ne vaan kulki siitä ja sain näytettyä ylpeille vanhemmille kuvamateriaalia tästä. :D
Kannattaa muuten tehdä siitä poliisiasia, itse sain satasen kouraan kun sanoin etten vedä asiaa oikeuteen. Toimin siis asianajajana.
Tehokkaiksi havaitut ovat aidan vieressä olevat sadettajat jotka aktivoituvat liikkeestä.
Meidän rivaris vastapäätä asuvat aina tuijottaa suoraan meille, kuuntelee ja kattoo. Sit omituinen auto silloin tällöin tarkkailee etupihalla. Mut eipä kai se ihmeempää meinaa niin. Sitähän voi vaan sanoa että ei voi muuallekaan tuijottaa, kun vetää röökiä. Aina voi haukkua vainoharhaiseksi, jos on itse kyseenalainen. Mut jos tuo rupeaa ilmeisemmäksi, teen rikosilmoituksen ainakin siitä autosta.
Todella omituisia ihmisiä riittää. Pahoinvointi on lisääntynyt ja maailma on ihan sekaisin.
Vainoamistahan tuo on, eikä hänellä ole siihen oikeutta. Kuvaa todisteeksi mitä naapurisi puuhaa tontinrajallanne ja teee rikosilmoitus. Voit toki kertoa naapurillesi että aiot kuvata.
Vierailija wrote:
Eihän noille mitään mahda. Meillä naapuri kyykkii pimeellä kuusiaidan alla. On jopa jäänyt nolosti kiinni, kun sen puhelin on pärähtänyt soimaan. Hullu mikä hullu.
Anna kyykkiä ellei muuta haittaa ole. omaa aikaansahan tuo vain pilaa naapureitaan vahtimalla. Mutta kun ei näillä ole muuta elämää, sääli kyllä.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoittaisi heti. Saa kertoa miksi tuijottaa. Toivottavasti ei ole sana sanaa vastaan. Minäkin voisin ilmoittaa noin naapuristani. Ehkä pitäisi. Sen verran hämärä tapaus.
Vierailija wrote:
Meidän rivaris vastapäätä asuvat aina tuijottaa suoraan meille, kuuntelee ja kattoo. Sit omituinen auto silloin tällöin tarkkailee etupihalla. Mut eipä kai se ihmeempää meinaa niin. Sitähän voi vaan sanoa että ei voi muuallekaan tuijottaa, kun vetää röökiä. Aina voi haukkua vainoharhaiseksi, jos on itse kyseenalainen. Mut jos tuo rupeaa ilmeisemmäksi, teen rikosilmoituksen ainakin siitä autosta.
Todella omituisia ihmisiä riittää. Pahoinvointi on lisääntynyt ja maailma on ihan sekaisin.
Tee ihmeessä.
Mitä voit tehdä, on esittää tämä sama kysymys täällä huomenna uudestaan koska nyt on enää pari minuuttia aikaa vastata.
Ps. Minä en osaa vastata.