Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avautuminen idiooteista vuokralaisista

Vierailija
17.12.2015 |

Muutimme muutama vuosi sitten mieheni kanssa yhteen ja laitoin vanhan kolmioni vuokralle. Kaksi aiempaa vuokralaista ovat olleet oikein mukavia ja harmittomia. Kesällä kolmioon muutti vuokralle pariskunta, joka myös vaikutti kaikin puolin mukavalta, mutta.....

Kolmio on kaikin puolin erittäin siisti ja hyväkuntoinen. Kaikki toimii ja pieni pintaremppakin tehtiin ennen näitä uusia vuokralaisia. Pariskunta kävi kahteen kertaan katsomassa asuntoa ennen vuokrauspäätöstään. Nyt pariskunta kuitenkin soittelee viikottain valittaakseen milloin mistäkin. Kaikki on huonosti ja kaikessa on vikaa. Esimerkiksi yksi valituksen aihe oli muuton jälkeen, että lattiassa olisi mustia naarmuja. Kävin katsomassa ja selvisi, että lattiassa oli märällä rätillä pois lähteviä tahroja, jotka olivat tulleet pariskunnan oman muuton yhteydessä. Muita valituksen aiheita ovat olleet esim:
- "Suihkun hana on huonolaatuinen ja kulunut kohtuuttomaasti normaalissa käytössä" - Selvisi että suihkuun oli kerääntynyt kalkkia pariskunnan omassa käytössä. Heitä joutui ohjeistamaan kalkin putsaukseen!!
- "Parvekkeella on kaksi vaarallista koukkua" - Parvekkeella on pidikkeet seinissä pyykkinarua varten ja samanlaiset on jokaisessa asunnossa ko. talossa.
- "Jääkaappi on rikki" - eivät osanneet säätää lämpötilaa.
- "Ikkuna ei aukea" - kyseessä raolleen avautuva tuuletusikkuna, jonka ei kuulukaan aueta levälleen.
- "Peilikaappi on rikki" - kyseessä magneetilla sulkeutuvat peilikaapin ovet, joissa ei erikseen ole mitään lukitussalpaa.

Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Lisäksi pariskunta yrittää saada edellisen asukkaan piikkiin asioita, jotka ovat itse hajottaneet. Harmi vain, kun minulla sattuu olemaan tarkat kuvat ja todistukset siitä, missä kunnossa asunto heille vuorattiin. Ei mene läpi.

Ovatko ihmiset oikeasti näin törkeitä ja uusavuttomia? En ole koskaan ennen törmännyt vastaavaan!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaisista on muuten vaikea päästä eroon, jos kuitenkin maksavat vuokransa ajallaan.

Vierailija
2/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat sympatiani, typeriä ihmisiä on vaikea kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tulisi mieleen soitella vuokranantajalle, jos ei oikeasti ole asunnossa vakavaa vikaa. Parin voisi olla hyvä muuttaa hotelliin, jos eivät osaa elää omillaan.

Vierailija
4/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaa mut tuskin muutaman kk suihkuttelulla kyseinen pariskunta on kerenny kalkkiuttamaa suihkun hanat. Tajuat varmaa itsekkin. Vika on sinussa ja yrität saada heidät vastuuseen asioista jotka todellakin johtuvat edellisistä vuokralaisista. Olet kauhea ämmä.

Vierailija
5/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori vaa mut tuskin muutaman kk suihkuttelulla kyseinen pariskunta on kerenny kalkkiuttamaa suihkun hanat. Tajuat varmaa itsekkin. Vika on sinussa ja yrität saada heidät vastuuseen asioista jotka todellakin johtuvat edellisistä vuokralaisista. Olet kauhea ämmä.

Samaan kiinnitin huomiota. Että muutamassa kuukaudessa suihkun hana ei kalkkiudu, niin että vaikuttaa toimintaan. Tuskin muutamassa vuodessakaan.

Vierailija
6/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan kiinnitin huomiota. Että muutamassa kuukaudessa suihkun hana ei kalkkiudu, niin että vaikuttaa toimintaan. Tuskin muutamassa vuodessakaan.

Kyse ei ollut pahoista kalkkeumista, vaan ihan haaleista jäljistä, mitä nyt yleensä suihkuun tulee ja ei ihan vesipesulla pois lähde. Voi olla myös pesuainejäämiä mukana kertyvän kalkin lisäksi. Täysin tarkat kuvat oli hanasta pariskunnan muuttoa edeltävältä päivältä ja oli peilikiiltävä. Menivät hiljaisiksi kun näytin kuvan ja mies sopersi, että kun ei he noita tahroja ole saaneet pois. Kysyin ovatko käyttäneet minkäänlaista pesuainetta ja vastaus oli ei. Pahoin pelkään etteivät osaa siivota muutenkaan.

ap

Vierailija
7/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee heille yksityiskohtaiset siivousohjeet. Ja asunnon käyttöohjeet muutenkin

Vierailija
8/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, ei kalkkia muka tule muutamassa kuukaudessa?? :D Meillä ainakin putsataan kylppäri kerran viikkoon asianmukaisilla aineilla tai muuten alkaa pinnat valkaistua

Vierailija
9/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No seuraavan kerran ku valittavat, näytä enemmän kuvia ja tee ystävällisesti selväksi että olet erittäin tietoinen siitä, missä kunnossa asunto on ollut ennen heitä. Älä kaikkia etteivät keksi porsaanreikää jos jostain kulmasta ei ole kuvaa :D ja opasta niin, että jos hankkisivat vaikka ihan peruspuhdistusainetta ja kokeilisivat ennen kuin sinua hätyyttävät, kun asumisesta tulee kaikenlaisia jälkiä vähän itsestäänkin. Ehkä tajuavat ettei sinua vedätetä?

Vierailija
10/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, poikani luona vasta vuosi aikaisemmin putkiremontissa olleessa talossa  vessa haisi tosi pahalle. Kun kerroimme siitä, niin vuokranantaja haukkui poikani ja kun ei edellinenkään vuokralainen valittanut. Ei vissiin ollut edellinen vuokralainen uskaltanut, sillä sattuipa takuutarkastus ja siinä huomasivat, kun poika oli vielä itse paikalla sanomassa, että hajulukko ei ole paikoillaan. 

Mutta, olen itse alalla, jossa ollaan joskus tekemisissä asumisen kanssa, välillisesti. Aika yleistä on, että sähkölasku sanotaan irti, mutta pakastin jää täyteen jäitä. Ei siinä välttämättä isoa vesivahinkoa tule, mutta parketille se voi olla pahasta. 

Vierailija
11/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen voi aina irtisanoa mm. siitä syystä, että muuttaa itse tai joku sukulainen asuntoon.

Tällöin ei toki asuntoa kannata laittaa yleiseen paikkaan tarjolle vaan hakea uutta vuokralaista ns. salassa.

Minkä ikäisiä ko. pariskunta on? Vähän oudoista asioista kyllä soittelevat..

Vierailija
12/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, poikani luona vasta vuosi aikaisemmin putkiremontissa olleessa talossa  vessa haisi tosi pahalle. Kun kerroimme siitä, niin vuokranantaja haukkui poikani ja kun ei edellinenkään vuokralainen valittanut. Ei vissiin ollut edellinen vuokralainen uskaltanut, sillä sattuipa takuutarkastus ja siinä huomasivat, kun poika oli vielä itse paikalla sanomassa, että hajulukko ei ole paikoillaan.

Miten tämä liittyy tähän ketjuun?

Vierailija
13/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi vielä huonommin. Remontoitiin kämppä edellisten (siistien) asukkaiden jälkeen, olivat asuneet siinä 6 vuotta, joten pinnat oli jo vähän kuluneet. Otettiin kuvia suunnilleen kaikkialta, mistä keksittiin. Vuokralainen kävi 2 kertaa katsomassa, mitään vikaa ei löytynyt. Paitsi se, että en antanut avaimia ennen kuin sain vakuuden. Siihen meni koko heinäkuu, muuttamaan piti päästä heinäkuun alussa. Kuun lopussa sain rahat ja annoin avaimet. Elokuun vuokran maksoivat, mutta sitten alkoi valitus. Asunnossa haisi ja se oli huonosti siivottu. Siivouksen oli tehnyt siivousfirma, heillä oli kuvat ja tarkastusraportti siitä, että esim. hajulukot puhdistettu samoin kuin lattiakaivot. Nyt oli lattiakaivossa hiuksia ja se oli minun vikani.

Syyskuussa vuokraa ei tullut, tuli lakimieheltä 40 kohdan lista asioista, jotka asunnossa odottivat korjaamista. Ja koska kämppä oli asumiskelvoton, ei vuokraa tarvinnut maksaa. Listalla oli todella vakavia puutteita kuten se, että sieltä puuttuivat verhotangot (katossa oli kiskot) ja peilikaappi (peili siellä oli, kaappia ei ole ollut koskaan), parketissa oli naarmuja (asukkaan itsensä aiheuttamia), tuuletusikkuna ei avautunut kokonaan (ei kai, kun se on tuuletusikkuna), yläkerrasta puuttui pesukoneliitäntä (alakerrassa oli) ja pahin kaikista - vuokranantaja ei käynyt hoitamassa pihaa vaan vuokralainen joutui itse kastelemaan kukat ja leikkaamaan nurmikon.

Asia on oikeudessa - ihan totta.

Vierailija
14/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

isä

Sisälukutaito. Mistä revit tämän toimintaan vaikuttamisen?

Vierailija
15/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen voi aina irtisanoa mm. siitä syystä, että muuttaa itse tai joku sukulainen asuntoon.

Tällöin ei toki asuntoa kannata laittaa yleiseen paikkaan tarjolle vaan hakea uutta vuokralaista ns. salassa.

30+ ovat iältään. Vuokrat olen saanut ajallaan, mutta tuo jatkuva tyhjänpäiväisyyksistä soittelu ja valitus alkaa käydä hermoille. Todella ymmärtäisin, mikäli oikeita puutteita asunnossa olisi ja ilman muuta hoitaisin sellaiset kuntoon.

Tuo siivousohjeiden laatiminen voi olla hyvä idea. Olen jo sanonut pariskunnalle, että minuun voi ja pitääkin olla yhteydessä, jos jotakin oikeita epäselvyyksiä on, mutta nämä turhat yhteydenotot eivät ole hyvä juttu. Ei tunnu menevän perille.

ap

Vierailija
16/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30+ ovat iältään. Vuokrat olen saanut ajallaan, mutta tuo jatkuva tyhjänpäiväisyyksistä soittelu ja valitus alkaa käydä hermoille. Todella ymmärtäisin, mikäli oikeita puutteita asunnossa olisi ja ilman muuta hoitaisin sellaiset kuntoon.

Tuo siivousohjeiden laatiminen voi olla hyvä idea. Olen jo sanonut pariskunnalle, että minuun voi ja pitääkin olla yhteydessä, jos jotakin oikeita epäselvyyksiä on, mutta nämä turhat yhteydenotot eivät ole hyvä juttu. Ei tunnu menevän perille.

ap

Vierailija
17/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralainen lähtiessään kertoi ettei olohuoneen patteri lämminnyt oli ollut kuulemma koko vuokra-ajan samanlainen (kaksi vuotta). Oli joutunut ostamaan sähköpatterin sinne. Tästä ei tietenkään soittanut minulle tai isännöitsijälle. Ilmaus auttoi.

Vierailija
18/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että vuokralaiset kiimassa haluavat asuntoon ja sitten kun on muutettu niin yritetää saada vuokraan alennusta kun täällä on kaikkee hirveetä. Sanon kaikille että ei muuta kun asunnon hakuun ja muutto pois kun on niin kauheeta asua. Yleensä loppuu nillitys. Toki jos on oikeasti jotain vialla niin ne toki korjataan. Kerran on löytynyt, mulla käy aina remppamiehet tarkastamassa kämpat ja jos jotain pittää tehdä niin tekevät automaattisesti.

Vierailija
19/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ausunto vuokrataan siinä kunnossa kuin se on. Kun soppari on tehty on vuokralaisen turha valittaa josain naarmuista. Oletko ihan pahvi kun kuuntelet tuollaista?

Vierailija
20/30 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisista on muuten vaikea päästä eroon, jos kuitenkin maksavat vuokransa ajallaan.

Miten niin vaikeaa? Irtisanoo sopimuksen ja ilmoittaa syyksi että tarvii asunnon omaan käytöön. Olipa vaikeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä