Tarvitaanko nykyään elintenluovutuskorttia mihinkään? Miten se laki menee?
Tilasin sellasen kun mainostivat jossain ja oli ilmainen. Tottakai haluan että jos mun elimillä ja kudoksilla voidaan joku pelastaa kun kuolen niin se tehdään. Mutta siis olen ollut siinä uskossa että se on nykyään tarpeeton. Eikö nykyään kaikki ole automaattisesti luovuttajia ellei ole asiaa erikseen kieltänyt? Miksi noita edelleen jaetaan? Vai onko se vaan siksi ettei omaiset pääse sitten sanomaan että "joo ei se ***** halunnut luovuttaa elimiään"? Vai miten nää menee? Kertokaahan nyt! Nyt mulla jokatapauksessa on tämä :) Juuri kilahti postiluukusta
Kommentit (4)
Meillä ainakin luki jossain koulukirjassa, että sillä ei tee nykyään mitään, koska elimiä saa käyttää ellei sitä nimenomaisesti ole kielletty. T: sh-opiskelija
Oman tahdon ilmaiseminen kortilla ja kertomalla läheisille nopeuttaa mahdollista luovutusprosessia ja säästää läheiset tuon asian pohtimiselta siinä vaiheessa, kun/jos elinluovutus on ajankohtaista. Lain mukaan jokainen on potentiaalinen elinluovuttaja, jos ei ole ilmaissut olevansa sitä vastaan. Toki lähiomaisten mielipidettäkin tässä kuunnellaan, mutta jos itse olet ilmaissut myöntyvyytesi luovutukseen, niin läheiset eivät voi sitä kumota. Suosittelen kantamaan korttia rahapussissa ja mainitsemaan asiasta läheisille.
Minulla on kännykässä elinluovutuskortti, heti etusivulla, niin löytyy jos minulle käy köpelösti. Eikä tarvitse kenenkään miettiä saako nuoren, terveen ihmisen elimiä käyttää.
Kännykässä, koska en kanna lompakko mukanani
hoplaa! Onko tää homma selvä teille muillekkaan?