Sanokaa te olisiko aihetta kaulan ultraan? Varaanko tänään yksityiselle ajan..
Olen itse melko huolissani ja ahdistaa kun en saa vastauksia mistään oikein ja päässä vaan pyörii, että kannattaako asialle tehdä jotain vai ei..
Eli minulla on ollut kaulalla 3 kuukautta suurentunut n. kahden sentin kokoinen imusolmuke. On hieman suurentunut tuon aikana josta menin julkiselle näyttämään.
Hänen mielestään juuri ja juuri rajoilla kannattaako tutkia paremmin. Kiinnitti huomioo kilpirauhasen suurenemiseen sekä kaulan turvotukseen. Laittoi laajaan verikokeeseen ja valkosolujen erittelylaskentakin tutkittiin sekä TSH ja t4v.
Veriarvot ok ja tulehdusarvot. B-eryt ja b-lymf hieman koholla.
Kilpirauhasen arvot päin honkia menneet parissa kuukaudessa. Huonontuneet siis lokakuun arvoista huomattavasti ja kliininen vajaatoiminta. Epäili kilpirauhasen tulehdusta suurentumisen, kaulan turvotuksen ja imusolmukkeen turpoamisen takia.
Laittoi tpoab vasta-aine kokeisiin, ei mitään ihmeellistä. Lääkäri ei soittanut vasta-aineiden tulosten jälkeen vaan soitin itse tuloksia.
Oli kirjoittanut omakantaan, että jos imusolmuke kasvaa niin tutkimuksiin ja muuten thyrox lääkitys vajaatoimintaan.
Mietin vaan, että tuo on tossa kuitenkin ollut sen 3 kuukautta, kilppariarvot huonontuneet rajusti ja suurentunut sekä sitä epäiltyä tulehdusta ei löytynyt selitykseksi.
Olo on aivan paska päivittäin. Huono olo, hengittäminen vaivalloista, yskittää niin, että saan oksennusrefleksejä ja olen aivan kuoleman väsynyt ja turhauttaa. Jos syö niin kaula ja kasvot turpoo entisestään ja saa syödä pieniä haarukallisia että voi niellä normaalisti kerralla eikä sillain asteittain nielaimisella, että täytyy kaksi kertaa sekunnissa nielaista ettei tukehdu suupalaan :D
Tää on aivan kauheaa.
Muitakin oireita on mutta en jaksa selittää. On vaan niin kamalaa, että suoraan sanoen vituttaa tämä.
Haluisin olla terve. Syön nyt thyroxinia mutta voiko vajaatoiminta aiheuttaa oikeasti kaiken vai olisiko syytä tutkia jo paremmin?
Kommentit (13)
Epätyypillisiä oireita johtuakseen vajaatoiminnadta. Varaa aika ja selität kunnolla kaikki oireet.
Toisaalta tuo hengittäminen ei nyt ole jatkuvasti vaivalloista. Vain jos liikun vähänkin enemmän, esim. Pyöräilen tai kun olen syönyt ja kaula turvoksissa iltaisin niin on tukala olo.. Ymmärrän mitä porukka tarkoittaa sillä "pala kurkussa" tunteella.
Voisin myös ton herkistyneen oksennusrefleksiä selittää tupakoinnilla.
Muita oireita taas en osaa selittää sen kummemmin ellei sitten johdu tosiaan vajiksesta.
Ap
Kuulemma lääkäriin voi vain astella sisään eikä kysellyt mitään taustatietoja. Toimitaanko yksityisellä näin yleensäkin?
Voinko muka ilman varanajausta mennä vaikka ei ole mitään akuuttia :D hoitaja sanoi, että tule vaan tänne kun sanoin, että pitäs päästä lääkärille imusolmukkeeseen ja kilpirauhaseen liittyen..
Ap
Hmm se lääkärikäynti kaatuikin jo heti ensikättelyssä. Harmi kun maksaminen laskulla ei onnistu vaan maksu suoritetaan heti ja tällä hetkellä ei tilillä ole tarpeeksi. Perhana..
Ap
Onko suun sisäpuolelta tutkittu?
Äidilläni tuli äänihuulen alapuolelle hyvälaatuinen kasvain. Hän tupakoi myös. Samoja oireita kuin sinulla. (löytyy myös kilpirauhasen vajaatoiminta).Siinä vaiheessa lopetti tupakoinnin kun ääni alkoi muuttua todella matalaksi ja puhuminen sattui. Mitä jos sinulla on myös kurkun puolella jotain?
Koita ainakin vähentää tupakointia. Äidilläni tupakoinnin lopettaminen oli ehto leikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko suun sisäpuolelta tutkittu?
Äidilläni tuli äänihuulen alapuolelle hyvälaatuinen kasvain. Hän tupakoi myös. Samoja oireita kuin sinulla. (löytyy myös kilpirauhasen vajaatoiminta).Siinä vaiheessa lopetti tupakoinnin kun ääni alkoi muuttua todella matalaksi ja puhuminen sattui. Mitä jos sinulla on myös kurkun puolella jotain?
Koita ainakin vähentää tupakointia. Äidilläni tupakoinnin lopettaminen oli ehto leikkaukseen.
Kauheaa! Toivottavasti on parantunut.
Puhuminen ei kyllä onneksi satu ja kurkkuunkaan ei satu.
Ääni on kyllä käheenä ja muutenkin puhe on välillä vaikeaa sössöttämistä ja siihen täytyy keskittyä. Luulen johtuvan vajiksesta, jatkunut kuitenkin vuosia ja vuosia olen kärsinytkin kilpparin ongelmista. Nyt ongelmat vaan on tuntunut räjähtävän käsiin ja koko perkeleen kilpirauhanen vituttaa suunnattomasti välillä kun oireilee niin inhottavasti.
Jos tämä syöpää on niin epäilen ennemminkin kilpirauhasensyöpää tai imusolmukesyöpää..
Ap
Varaa aika omalääkärille ja lopeta tupakointi, tai ainakin vähennä reilusti, jos et pysty kokonaan lopettamaan.
Varaa aika, saat ainakin itsellesi selvyyden.