Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenelle lapsilisät ja elarit kuuluu tässä tapauksessa?

Vierailija

Lapsi lähti kolme viikkoa sitten isälleen ja sanoi haluavansa asua siellä. Olen sen jälkeen maksanut lapsen bussikortit ja antanut lisäksi ruokarahaa useita kymmeniä euroja, koska isällään ei kuulemma ole rahaa. Elatustuki on tullut kelasta, koska isä ei ole sitä itse koskaan maksanut. Isänsä oli tulossa kirveen kanssa silti hakemaan minulta tuota elatustukea, koska lapsi ei ole tässä kuussa ollut täällä kotona, jossa virallisesti vielä asuu. Isällään ei ole asuntoa vaan asuu naisystävänsä luona tai ainakin he ovat lapsen kanssa vasta hakemassa uutta vuokra-asuntoa itselleen.
Lapsilisä kun tulee, niin kelle se nyt kuuluu? En ole vielä saanut aikaa lastenvalvojalle, otin sinne kyllä jo yhteyttä. Maksan lapsen puhelinlaskut ja olen tilannut hänelle vaatteita, joita maksan osamaksulla ja niistä koituu minulle vielä kuluja. Eli kuuluuko tuo lapsilisä antaa nyt sitten isälle jo tästä kuusta, vaikka lapsi on vielä kirjoilla minun luonani?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Se kuuluu lähivanhemmalle sen mukaan miten väestörekisterissä lukee. Kun lapsesi on rekisteröity asumaan isänsä luokse, menee lapsilisä sinne. Sillä mitä sinä muuten maksat, ei ole mitään merkitystä eikä sellaista laskeskella lapsilisän kohdalla. Eli sinulle tulee vielä, kunnes on kirjoilla isänsä luona.

Vierailija

Eli isänsä ei keskustele kanssani mistään. Ei vastaa puhelimeen, vaan pelkästään uhkailee, jos vastaa tai soittelee itse hullun raivona näitä uhkauksiaan. Huoltajuus tulee siis siirtymään isälle, koska lapsi niin haluaa. Kyseessä teini angsteineen.

Vierailija

[quote=Vierailija]koska isällään ei kuulemma ole rahaa.

Elatustuki on tullut kelasta, koska isä ei ole sitä itse koskaan maksanut.

Isänsä oli tulossa kirveen kanssa silti hakemaan minulta tuota elatustukea,

Isällään ei ole asuntoa

/quote]

Ihmettelen toisinaan miten naiset ryhtyvät lisääntymään ihan kenen kanssa vaan. Luulisi, että sitä haluaisi omat geeninsä yhdistää vähän laadukkaampaan ihmismateriaaliin kuin tuokin mies tuossa. En minä ainakaan miehenä ihan mitä tahansa sutturaa lasteni äidiksi valikoisi, mutta näemmä samaa ajatusta ei ole toiseen suuntaan. Kuka vaan häntäheikki käy. En tajua.

Vierailija

Lapsen ikä? 15-vuotiaalle voidaan maksaa lapsen tilille.

Pistä nyt se lapsesi kuriin, ettei hän voi asua sielle missä milloinkin sattuu huvittamaan.

Vierailija

Vierailija][quote=Vierailija kirjoitti:
koska isällään ei kuulemma ole rahaa.

Isällään ei ole asuntoa

/quote]

Ihmettelen toisinaan miten naiset ryhtyvät lisääntymään ihan kenen kanssa vaan. Luulisi, että sitä haluaisi omat geeninsä yhdistää vähän laadukkaampaan ihmismateriaaliin kuin tuokin mies tuossa. En minä ainakaan miehenä ihan mitä tahansa sutturaa lasteni äidiksi valikoisi, mutta näemmä samaa ajatusta ei ole toiseen suuntaan. Kuka vaan häntäheikki käy. En tajua.

Tässä tapauksessa kuulostaa lähinnä siltä, että ihan saman tasoiset ovat löytäneet toisensa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lapsen ikä? 15-vuotiaalle voidaan maksaa lapsen tilille.

Pistä nyt se lapsesi kuriin, ettei hän voi asua sielle missä milloinkin sattuu huvittamaan.

Ei teiniä kannata väkisin kuriin laittaa. Antaa sen ikäisen asua kumman vanhemman luona haluaa. Itse laittaisin stopin, jos yrittää kovinkin äkkiä palata takaisin. Hyvä oppia, että valinnoista on seurauksia ja ne pitää itse kantaa. Vähän harmi sinänsä, kun isä vaikuttaa olevan tuollainen hunsvotti. Lapselleen soisi tietysti paremman kodin, mutta itsehän valitsee.

Vierailija

Vierailija][quote=Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska isällään ei kuulemma ole rahaa.

Isällään ei ole asuntoa

/quote]

Tässä tapauksessa kuulostaa lähinnä siltä, että ihan saman tasoiset ovat löytäneet toisensa.

En minä äidin viesteistä mitään negatiivista pysty lukemaan. Hän vaikuttaa pystyvän kustantamaan lapsensa menojakin.

Vierailija

Lapsilisät maksetaan sille, jonka luona lapsi on kirjoilla. Elareista sovitte keskenänne. Jos elarit nyt maksaa Kela, niin mikäli lapsi muuttaa isälleen asumaan, sinä alat maksaa elareita lapsen isälle. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se kuuluu lähivanhemmalle sen mukaan miten väestörekisterissä lukee. Kun lapsesi on rekisteröity asumaan isänsä luokse, menee lapsilisä sinne. Sillä mitä sinä muuten maksat, ei ole mitään merkitystä eikä sellaista laskeskella lapsilisän kohdalla. Eli sinulle tulee vielä, kunnes on kirjoilla isänsä luona.

Ok. Katsotaan nyt sitten, mitä tapahtuu. Lapsen eteen teen mitä vaan, mutta tuo isän käytös ja uhkailu on ihan järjettömän pelottavaa. Väitti, että sossu oli käskenyt mun heti laittaa kaikki elarit hänen tililleen, vaikka juuri paria tuntia aiemmin minulle soitettiin , että laittaisin tietyn summan ruokarahaa ja bussikorttiin lisää latausta.

ja tässä tilanteessa en kaipaa mitään arvosteluja, koska olen itse parhaani tehnyt.  Totta on, että olisin voinut valita lasteni isän paremmin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät maksetaan sille, jonka luona lapsi on kirjoilla. Elareista sovitte keskenänne. Jos elarit nyt maksaa Kela, niin mikäli lapsi muuttaa isälleen asumaan, sinä alat maksaa elareita lapsen isälle. 

Tottahan minä tuon tiedän ja maksankin, toisin kuin tämä isänsä, jonka luokse nyt haluaa asumaan. itse olen aina asiani hoitanut niin kuin pitääkin.

Zzzuristi

Tärkein neuvo: Jos kerran lapsi muuttanut isälleen niin kuvio pitää virallistaa ASAP eli osoite sinne ja kaikki nuo elatusmaksut ja lapsilisäasiat selviksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tärkein neuvo: Jos kerran lapsi muuttanut isälleen niin kuvio pitää virallistaa ASAP eli osoite sinne ja kaikki nuo elatusmaksut ja lapsilisäasiat selviksi.
Nimenomaan, muutatte lapsen kirjat virallisesti isänsä luokse nyt heti eikä sitten joskus. 

Vierailija

Vähennä tämän kuukauden elareista jo maksamasi bussimaksut ja ruokarahat. Maksa isälle loput. Näin voit todeta, että isä on tässä kuussa saanut elarit eikä teidän tarvitse enää tapella tästä asiasta. Osamaksulla ostamasi vaatteet sinun kannattaa jättää omaksi tappioksesi. Ei niistä kannata ruveta riitelemään tuollaisen paskapään kanssa.

Vierailija

Kyllähän se muuten kävisi, mutta sossu etsii kuulemma asuntoa lapselle ja isälle, kun isä asuu naisystävänsä kanssa ja lasta ei sinne haluta. Toivon, että löytävät asunnon nopeasti, mikä voi olla kyllä ihan vaan sossun käsissä, sillä isä sössinyt kaikki raha-asiansa, kuten muutkin asiat. ap.

Lapsilisän maksan varmaankin lapsen tilille, kun se tulee. Puhuin juuri sossun kanssa puhelimessa ja näin sovittiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat