Vaitiolovelvollisuus-terveisten välittäminen?

Vierailija

Olen uudessa työssä missä asiakas käski lähettää terveisiä veljelleni (vanhoja tuttavia jotka eivät ole vuosiin nähneet). Minun mielestä en vaitiolovelvollisuuden vuoksi voi terveisiä välittää (asiayhteys sellainen että veljelleni ei jäisi epäselvyyttä että oli asiakas, eikä esim. tavattu sattumalta kaupassa koska en edes tunne tätä ihmistä). Kaverini taas väittää että voin kertoa terveiset jos en suoeaan kerro missä olen vanhan kaverin tavannut, vaikka se olisi päivänselvää. Miten on? Taidan jokatapauksessa olla kertomatta

Kommentit (12)

Vierailija

Noissa tapauksissa kerron aina jo asiakkaalle, joka terveisiä yrittää kauttani lähettää, että otahan itse yhteyttä tuohon yhteiseen tuttavaan, itse en tietysti salassapidon vuoksi terveisiä välitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Rikoit vaitiolovelvollisuuden jo pohtimalla kaverin kanssa asiaa.

Voi härregyyd, kun tälläkään ihmisellä ei ole alkeellisintakaan ymmärrystä siitä, mikä vaitiolovelvollisuus on. 

Aloittaja, vaitiolovelvollisuuden vuoksi et voi terveisiä periaatteessa viedä. Jos haluat ne viedä, niin asiakkaan tulee tehdä pyyntö niiden viemiseksi toisen hoitajan kuullen. 

Vierailija

Mä varmasti tarkistaisin asian asiakkaalta jos se olisi jostakin syystä epäselvä voinko välittää terveiset siitä huolimatta että samalla paljastuu missä yhteydessä olen hänet tavannut.

...ja itse kyllä välitän asiakkaiden terveiset tutuille kun aloite tulee nimenomaan asiakkaalta. Mutta vetoan vaitiolovelvollisuuteen jos ja kun joku kysyy että eikös se tai tuo ollut ainakin vielä joku aika sitten asiakkaitanne, mitä hänelle kuuluu nyt, kerro terveisiä tms.

Vierailija

Minkä hoitajan? Vieressä oli kyllä kaksikin työkaveriatämän kuulemassa. Mielenkiintoista kuulla eriäviä mielipiteitä. Aion kuitenkin pysyä hiljaa, uusi työpaikka niin en halua ottaa riskejä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minkä hoitajan? Vieressä oli kyllä kaksikin työkaveriatämän kuulemassa. Mielenkiintoista kuulla eriäviä mielipiteitä. Aion kuitenkin pysyä hiljaa, uusi työpaikka niin en halua ottaa riskejä

Siis itse en terveisiä välittäisi, mutta jos haluat ne välittää niin asiakkaan on tehtävä pyyntö niin, että sinun työkaverisi sen kuulevat, jotta et itse tulevaisuudessa joudu terveisten välittämisestä ongelmiin. Minkä alan ihminen oikein edes olet, kun kyselet tällaisia? Minullekin useita terveisiä annettu välitettäväksi ja totean vain, että vien/en vie enkä jatka asiaa miettimällä sitä av:lla. Suoraan sanottuna ei paljon potilaiden terveiset vapaa-ajalla kiinnosta.

Vierailija

Alaani en ala sen enempää selvityämään. En itse edes ajatellut asiaa mutta veljeni ja tämä asiakas ovat olleet hyviä ystäviä ennen, toki sen takia olisi ollut mukava terveiset välittää.

Vierailija

Minä olen terveisiä vienyt siinä tapauksessa että on olemassa mahdollisuus että olen tavannut potilaan muissakin merkeissä kuin työssäni.

Eli jos on mahdollista että törmään ko ihmiseen kaupassa voin viedä terveisiä, jos taas ainoa mahdollinen kontakti on työssäni en vie.

Täysin riippumatta siitä onko työkaveri vai 5 vieressä kuulemassa pyynnön.

Vierailija

Asiakas  voi itse luopua siitä salassapidosta. Eikö tätä asiaa ole opetettu teille jo koulussa?

Se on asiakkaan oikeus. Ei teillä tietenkään ole mitään velvollisuutta kenenkään terveisiä mihinkään välittää, mutta älkää turhan salassapitovelvollisuuteen vedotko. Miksi et kysynyt, voitko kertoa terveiset vaikka niiden saajalle paljastuu, että työssäsi olet terveisten lähettäjän tavannut?

Varsinkaan kaikki vanhat ihmiset eivät tätä hoksaa, että eihän se tuttu hoitaja voi omille vanhemmilleen kertoa, että kummitäti on sairaalassa - ei vaikka sen asian tietää varmasti koko kylä. Täti sitten ihmettelee, ett kumma kun sen hoitajatytön vanhemmat eivät edes viitsi käydä katsomassa häntä. Eivätpä tienneet, kun oma tytär ei kertonut. Tämä tapaus elävästä elämästä. Sen jälkeen tämä hoitaja älysi itse joskus kysyä tutulta, että saako sanoa. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat