Onko muita, keitä ärsyttää muista ihmisistä lähtevät äänet?

Vierailija

Anteeksi epäselvä otsikko, mutta onko täällä muita, jotka on todi herkkyä tietyille äänille tai asioille kuten itse?
- ruokailessa mässytys, niistäminen, ryystäminen, suu auki puhuminen niin et ruoka näkyy suussa, keittoa lirisee lusikasta lautaselle , yskiminen. En pysty syömään lasten kans samassa pöydässä, koska edellinen. Miehen kans syödesdä töllö pitää olla päällä, että pieninkään syömisääni ei kuulu
- joudun pitii korvatulppia, koska en kestä kuunnella mun miehen puhisevaa hengitystä nukkuessa. Hengittää nenän kautta, mutta en vaan kestä
- en voi olla samassa huoneessa ihmisten kans, jotka ähisevät tehdessään jotain. Ystäväni ähisee aina kun laittaa kenkiä jalkaan, siivoaa yms. Koko ajan äh ääh puuh puuh ääh. Hyi tekis aina mieli mennä vessaan kiljumaan
- koulussa ruokailen yksin koska 20 miehestä löytyy aina muutama, jotka vievät multa tavalla tai toisella ruokahalun
- jos kuulen jonkun kuorsaavan talon toisessa päässä, en pysty nukkumaan. Jos katujyrä pörrää ikkunan alla, niin se ei haittaa unia

Tässä muutama esimerkki. Siedätyshoitoa oon yrittäny, siis et vaan kestäisin tilanteen. Ei auta, verenpaineet nousee, kiukustun ja saatan sanoa rumastikki ko menee hermot. Onko muilla tämmöstä? Tää on tosi ärsyttävää ja tavallaan pahenee koko ajan, ko elän kahestaan miehen kanssa. Neuvoja?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Tuolle on nimikin, mutta nyt en sitä muista :D

Itsellä on tuota joskus kun on paljon työ/opiskelustressiä tai tulossa migreenikohtaus.

Onko sulla tuota aina vai onko tuo pahentunut? Stressiä?

Vierailija

Sama juttu minulla. Ei ole auttanut muu, kuin välttää noita ääniä pitäviä ihmisiä tai tilanteita joissa niitä esiintyy. Onneksi mies ei pidä ärsyttäviä ääniä.

Ärsyttäviä ääniä jää tahtomattaan oikein tarkkaan kuuntelemaan ja ärsyyntymään. Kun taas esim. liikenteen ääntä ei edes rekisteröi...

Vierailija

Tää on ollu mulla niin kauan ku muistan, pahentuu vaan. Pari kk sitte havahuin kuinka miehen hengitys yöllä ärsyttää ja sen jälkeen ei oo voinu nukkua ilman korvatulppia. Olen ollu lastenhoitajana kesät ja siis asunu perheessä, mutta siitäki huolimatta pikkuhiljaa tuli se, että ei enää pystyny syömää samassa pöydässä. Isossa porukassa syödessä tuijotan vaan omaa lautasta että en mäkis toisten syömisiä ja koitan keskittyä kaikkeen muuhun ku niihin syömisääniin yms. Tosi ärsyttävää! 15- vuotiaana kun kotona oli keittoa, söin omassa huoneessa että en kuulus ryystämistä yms. Mitä tälle voi tehdä? Ap

Vierailija

Täällä samanlainen. Ihan kauheita ääniä nuo, eikä muakaan häiritse yhtään mitkään ulkoa tulevat äänet. Asun moottoritien ja junaradan vieressä, joten kesällä pidän ikkunat ja ovet auki, että liikenteen melu peittäisi ihmisäänet. Mun nuorin tyttö on samanlainen. Äskenkin hän katsoi Putousta kädet korvillaan, kun isänsä söi vieressä jäätelöä.

Vierailija

Misophonia on lääketieteellisesti määritelty sairaus, josta kärsivä ihminen on yliherkkä
jokapäiväisille äänille, yleensä toisten ihmisten syömis- ja hengitysäänille.
Tämä saattaa laukaista tavanomaista voimakkaampia vihan tai paniikin tunteita.

Kaikilla ihmisillä on ääniä, joista he eivät pidä. Mutta misophonia on eri asia.

Misophonian oireita voi olla mm. 

-ihminen alkaa kiinnittää huomiota läheisen ihmisen aiheuttamiin syömis- tai
hengitysääniin. Tämä kehittyy nopeasti pakkomielteeksi ja yliherkkyydeksi kyseisiä ääniä
kohtaan. Yliherkkyys voi myöhemmin laajentua muihin saman henkilön (tai toisen henkilön) aiheuttamiin ääniin, tai toimintoihin joista nämä äänet aiheutuvat, tai jopa pelkkään
ajatukseen kyseisestä toiminnasta.

On selvää, että reaktio on täysin epäsuhtainen sen laukaisevaan toimintaan verrattuna.

Vierailija

Misofonia (tunnetaan myös lyhenteellä SSSS, selective sound sensitivity syndrome eli 4S) on sairaus, jossa ihminen on psyykkisesti herkistynyt jokapäiväisille äänille, jotka ovat valtaosalle muista ihmisistä yhdentekeviä. Tavallisesti ne liittyvät mm. syömiseen ja hengittämiseen ja aiheuttavat kuulijassaan hallitsematonta raivoa, mikä yltyy ääritapauksissa väkivallaksi. Kyseessä ei ole hyperakusia, jossa henkilö kokee sietämättömänä kaikki ympäristön äänet, vaan inhoa valikoiduille voimakkuudeltaan matalille äänille, jotka ovat luonteeltaan toistuvia. Tila on tunnistettu sairaudeksi mm. englanninkielisissä maissa, mutta ei löydy toistaiseksi ICD-10 diagnostisesta järjestelmästä, minkä takia suomalaiset lääkärit eivät laajalti tunne tilaa.

Misofoniasta liikkuu useita teorioita neurologisesta, psykologisesta perinnölliseen. Oireita vähentäneillä hoitomuodoilla on yhteistä kuitenkin limbisen järjestelmän rauhoittaminen. Neuroplastisuuden ansiosta minkä ikäisenä tahansa on mahdollista päästä äänitriggereistä eroon. Äänestä aiheutuva fyysinen vastine kehossa on amygdalanaiheuttama ja johtuu virheellisestä tulkinnasta hengenvaarasta. Keskeistä on että kyseessä ovat äänet, joilla on jokin merkitys. On huomattavaa, että erittäin suurella osalla misofoniasta kärsivillä on ollut elämässään traumoja.

Vierailija

Mulla sama. Tuntuu että mun kuulo on muutenki tosi herkkä. Mutta sitte vielä, ärsyttää nuo ähkimiset ja muut. Muistan olleeni jo ala-asteella samanlainen. En kyllä tiiä mikä auttais. Raivostuttaa äänet mutta en osaa tehä asialle mitään. Tuolta wikipediasta pomittu lause sopii niin hyvin :D "Tavallisesti ne liittyvät mm. syömiseen ja hengittämiseen ja aiheuttavat kuulijassaan hallitsematonta raivoa,"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Misofonia

Vierailija

Niistäminen ruoka-aikaan vie ruokahaluni saman tien. Toinen inhokki on äänekäs yskiminen. Jos on niin kipeä että tarvii kovasti yskiä niin jäisi kotiin eikä lähde muita tartuttamaan. Olen ehkä ilkeä ja kylmäsydäminen mutta lasten äänet ovat yleensä ärsyttäviä sillä vanhemmat eivät voi opettaa heitä käyttäytymään julkisilla paikoilla kauheaa huutoa, vinkumista ja kitisemistä...

Vierailija

Ihana tietää et on muitaki! Tai ei ihana muiden kannalta, mutta että en ole vaan "ärsyttävä nipottaja". Joskus öisin itkua sopertaen herätän ja karkun miehelle että ole hiljaa ja tee jotain ettet puhise! Aamulla sit pyydän anteeksi, tottakai tajuan, että ei miehessä vikaa ole, mussa se vika on. Se raivo tulee vaan niin helposti enkä mä voi sille mitään. Miten tätä sairautta(?) voi helpottaa tai auttaa? Ap

Vierailija

Voiko mennä vaan lääkärille ja sanoa että nyt on tämmöset oireet että mikä auttas? Tulleeko sieltä mittää apua vai kohauttaako ne vaan olkapäitä ja sanoo et koita kestää? Ap

Vierailija

Mä en kestä mitään ääniä, mitä tulee muiden suusta. En tietenkään tarkoita puhetta, mutta nimenomaan syömisen ja juomisen äänet. Samoin suutelemisen ääni, inhottavaa lussuttamista ja imeskelyä, tämä tulee aina leffoissa:(. Ja leffoista puheenollen, ihan tosi raivostuttavaa kun usein elokuvassa henkilö pesee hampaita monta minuuttia ja kuljeskelee samalla ympäri kämppää ja puhuu puhelimeen...

Leffat saa onneks hetkeks äänettömälle. Live- elämää on vain kuunneltava, ellei halua leimautua hulluksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat