Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arka ja rimpuileva koira ja sopivat valjaat/kaulapanta

Vierailija

Tiedän tämän olevan vauvapalsta, eikä koirapalsta, mutta tämä on myös aktiivisin palsta jonka tiedän joten toivon että mahdollisesti saisin vastauksia tähän koirakysymykseen.

Minulla on koira joka on todella säikkyvä. Etsin siis ulkoiluvarusteita, mielellään valjaita, joista ei saa itseään vahingossa irti. Minulla on koiralle tavallinen, leveä nahkakaulapanta. Se tuntui aluksi sopivalta (ja sopivan kireältä, ei kokeillessa pää päässyt läpi). Kuitenkin, joko siksi että koko on arvioitu väärin, pää on niin suippo tai siksi että nahka venyy kyseinen neiti pääsee pannastaan irti nykyään. "Liian tiukkaa" pantaa en halua koiralle hankkia, sellaista joka puristaa "lepotilassakin".

Minulla on Hurtan valjaat, joissa saa säädettyä sekä remmin rintakehän kohdalta että kaulan kohdalta. Valjaat eivät kuitenkaan pysy säädetyissä mitoissa vaan löustyvät jo yhden lenkin aikana niin että koira pääsee tosissaan yrittäessään läpi. Ei ole mielekästä lenkin aikana olla kristelemässä valjaita. Ovatko ostamani valjaat maanantaikappale vai ovatko ne oikeasti vain... Tuollaiset? Mitään pahaa ei siis Hurtan tuotteista ole muuten sanottavana, ihan hyvänä merkkinä pidän.

Minulla on koiralle puolikuristava panta joka on tähän asti toiminut parhaiten, ts kiristyessään koira ei saa päätään sen läpi. MUTTA! Ei ole kovin mukavaa koiralle jos pelästyessään yrittää pakoon ja samalla tulee vielä niskaan nytkähdys kaulapannan vuoksi. Siksi siis tahtoisin valjaat. Toisaalta, miten nämä vinttareille tarkoitetut puolikuristavat? Nehän ovat todella leveitä? Se ainakin vähentäisi niskan rasitusta?

Harmittaa kyllä tuo Hurtan valjaiden toimimattomuus, muuten olisivat todella hyvät ja nytkähdyksiä vaimentavat.

Koira on siis löytökoira jonka pentuajasta ei ole mitään tietoja. Pelkää aika lailla tasan tarkkaan kaikkea, tätä työstän koko ajan ihan vain liikkumalla ihmisten ilmoilla. Hyvä koira, kyllä, älykäs, aktiivinen ja muutoin terve. Tottumisen jälkeen rakastaa lapsiani, aktiivisena koirana arvostaa sitä että on joku joka koko ajan on juoksemassa ja liikkumassa ja leikkimässä.

Kommentit (13)

Vierailija

On olemassa "luovutusvaljaita", joita esim nuo Venäjältä Suomeen rescue -koiria tuovat käyttävät matkalla, koska koirat voivat olla arkoja ja rimpuilla. En googlettamalla löytänyt tuolla hakusanalla, mutta kysy vaikka jostain rescue-koirayhdistyksestä vinkkiä.

Vierailija

Kiitos! Näin teen! Koira on toki sirutettu  ja tottelee ihan ok rauhallisissa olosuhteissa, mutta pelkään että pelästyessään ja päästessään irti se vain säntää tiehensä eikä osaa totella eikä anna kiinni.

Ap

Vierailija

Sanoisin ainakin, että ota ne Hurtan valjaat mukaan johonkin isoon eläinkauppaan, ja vertaa niitä toisiin. Eroja voi olla siinä, miten valjaiden säätölukot toimivat.

Jos koira pelkää, älä sano sille sanaakaan. Säälittely vahvistaa koiran käsitystä siitä, että asiassa on jotain vaarallista. Se lukee ihmisen eleitä. Ota itse hyvin energinen ja iloinen asenne ja olemus sillä hetkellä ja reippaalla ja topakalla äänellä houkuta ja sano "Tule tule". Sitten kehu kun se tulee "hyvä, hyvä poika"  ja anna nami. Omat koirat ovat säikkyneet nuorina kaikenlaista, portaista tiellä olevaan oksaan, mutta tällä "pomo menee edellä, asiaan huomiota kiinnittämättä"- asenteella ne seuraavat perässä. Eli koiran pitää luottaa sinuun pomonaan. Tärkeää on osata muunnella myös äänensävyä, sillä puhetta koira ei varsinaisesti ymmärrä, vaan sävyä ja painotuksia.

Vierailija

En tiedä miten toimisi käytännössä, mutta itse varmaan kokeilisin pitää valjaissa ja varmistuksena laittaisin toisen hihnan pantaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sanoisin ainakin, että ota ne Hurtan valjaat mukaan johonkin isoon eläinkauppaan, ja vertaa niitä toisiin. Eroja voi olla siinä, miten valjaiden säätölukot toimivat.

Jos koira pelkää, älä sano sille sanaakaan. Säälittely vahvistaa koiran käsitystä siitä, että asiassa on jotain vaarallista. Se lukee ihmisen eleitä. Ota itse hyvin energinen ja iloinen asenne ja olemus sillä hetkellä ja reippaalla ja topakalla äänellä houkuta ja sano "Tule tule". Sitten kehu kun se tulee "hyvä, hyvä poika"  ja anna nami. Omat koirat ovat säikkyneet nuorina kaikenlaista, portaista tiellä olevaan oksaan, mutta tällä "pomo menee edellä, asiaan huomiota kiinnittämättä"- asenteella ne seuraavat perässä. Eli koiran pitää luottaa sinuun pomonaan. Tärkeää on osata muunnella myös äänensävyä, sillä puhetta koira ei varsinaisesti ymmärrä, vaan sävyä ja painotuksia.

Kiitos viestistä.

Tänään huomasin että jos otan koiran lyhyeeseen hihnaan (ei voi olla aina varma miten se vastaantulevaan koiraan reagoi), se laittoi kaksin verroin pahemmin vastaan. Sitten kun annoin vähän enemmän löysää koira tuli reippaammin. Toki kehun juuri ohi mennessä jälkeenpäin, mutta olen miettinyt että onko sekin tavallaan tilanteelle liian paljon huomion antamista? Tarvitsisin kyllä itsekin lisäkoulutusta tässä asiassa... Pitää yrittää itse olla pelkäämättä tulevaa tilannetta, johon myös kyllä vaikuttaa se että "mitä jos se pääsee irti".

Pitää ottaa valjaat mukaan ja mennä eläinkauppaan tutkimaan. Myyjilläkin varmaan on apua ja halua auttaa.

Aivan ihania koiranulkoiluttajia kyllä tavattiin tänään lenkillä. Yksikin sanoi että toivottavasti tavataan vielä jos liikun lähistöllä, hänen vanha uroskoiransa on niin rauhallinen ja kiltti että olisi hyvä tutustumiskohde (oli sillä hetkellä seurassa liikkumassa).

Ap

Vierailija

4 jatkaa. Voisihan siis hankkia sellaisen lyhyen hihnan jonka saisi kiinni pannasta talutushihnaan. Olen nähnyt hihnoja, joissa on puolivälissä lenkki, johon voisi kiinnittää tämän varmistushihnan.

PäteväPirkko
Seuraa 
Liittynyt10.9.2015

Meillä on Aatu-valjaat ainoat joista koira ei ole päässyt luikertelemaan. Tuohan pääsee joistakin valjaista sekunnissa. Jopa myyjän suosittelemista ei varmaan pääse-valjaista. Ylipäätään nuo on ainoat valjaat, jotka istuu koiralleni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten toimisi käytännössä, mutta itse varmaan kokeilisin pitää valjaissa ja varmistuksena laittaisin toisen hihnan pantaan.

Näin tein matkustaessamme junalla viimeksi. Silloin oli se puolikuristava panta ja valjaat. Jotenkin neiti Houdini onnistui änkeämään itsensä niin että loppujen lopuksi hihnan lukko oli kiinni sekä valjaiden että kaulapannan lenkissä. Siinä oli sitten irrottelemista. :D Okei, tuoli ehkä anti-Houdini. Mutta muuten tämä koira on mestari irroittamaan itsensä mitä oudoimmissa paikoissa/mitä oudoimmista viritelmistä.

En muuten osannut ihan hahmottaa päässäni mitä tarkoitit seuraavassa viestissäsi. Anteeksi, menen vähän hitaalla välillä.

Ap

Vierailija

PäteväPirkko kirjoitti:
Meillä on Aatu-valjaat ainoat joista koira ei ole päässyt luikertelemaan. Tuohan pääsee joistakin valjaista sekunnissa. Jopa myyjän suosittelemista ei varmaan pääse-valjaista. Ylipäätään nuo on ainoat valjaat, jotka istuu koiralleni.

Aatu-valjaat? Selvinnee googlettamalla. Kiitos vinkistä!

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
PäteväPirkko kirjoitti:

Aatu-valjaat? Selvinnee googlettamalla. Kiitos vinkistä!

Ap

Googletin. Tuon malliset koirani nykyiset valjaat ovat, paitsi että se "naruosa" joka menee kaulan alta ja etutassujen välistä on neopreeniä. Eli vaimentaa oikein hyvin yhtäkkisiä nykäisyjä.

Ap

Vierailija

Onko Hurtan Y-valjaat? 
Meillä tuollaiset käytössä jo 5v ja eivät kyllä ole löystyneet ollenkaan useankaan lenkin jälkeen. Mielestäni Y-valjaat pysyy paremmin päällä kuin tavalliset valjaat, mutta se nyt riippuu niin paljon koiran ruumiinrakenteesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kiitos viestistä.

Tänään huomasin että jos otan koiran lyhyeeseen hihnaan (ei voi olla aina varma miten se vastaantulevaan koiraan reagoi), se laittoi kaksin verroin pahemmin vastaan. Sitten kun annoin vähän enemmän löysää koira tuli reippaammin. Toki kehun juuri ohi mennessä jälkeenpäin, mutta olen miettinyt että onko sekin tavallaan tilanteelle liian paljon huomion antamista? Tarvitsisin kyllä itsekin lisäkoulutusta tässä asiassa... Pitää yrittää itse olla pelkäämättä tulevaa tilannetta, johon myös kyllä vaikuttaa se että "mitä jos se pääsee irti".

Pitää ottaa valjaat mukaan ja mennä eläinkauppaan tutkimaan. Myyjilläkin varmaan on apua ja halua auttaa.

Aivan ihania koiranulkoiluttajia kyllä tavattiin tänään lenkillä. Yksikin sanoi että toivottavasti tavataan vielä jos liikun lähistöllä, hänen vanha uroskoiransa on niin rauhallinen ja kiltti että olisi hyvä tutustumiskohde (oli sillä hetkellä seurassa liikkumassa).

Ap

Koiraasi on ilmeisesti purtu hihnassa, kun se tulkitsee kireän hihnan vaaraksi. Eli edellinen omistaja on säikähtänyt tilannetta ja sen jälkeen kiristänyt hihnaa aina, kun toinen koira tulee vastaan, ja koira tulkitsee sen vaaraksi. Itselleni on käynyt näin. Meillä ei tullut paniikkia, vaan koiran rähinäreaktio, joka sekin on pelkoa. "Hyökkää ennenkuin sinun päällesi hyökätään" Opetin koiraa pois kiinnittämällä sen huomion itseeni ja makkaraan,  aina kun toinen koira tuli vastaan, ja annoin sille namia. Remmi tosiaan löysälle. Kireys ja lyhyys ja on vaaran merkki. Opeta koiralle myös seuraa- käskyä jollain rauhallisella paikalla alussa, missä ei ole muita koiria, vaikka pellolla. Sen jälkeen voitte varovasti siirtyä vilkkaammille paikoille, missä sitä harjoitellaan. Minun koirani seurasi jalan vieressä vapaana ihan ilman remmirähinöitä, mutta remmissä oli aina pieni rähinäriski, jos vastaan tuli musta pystykorvainen koira, jollainen sitä puri. Eli se mielsi remmin siten, että karkuun ei pääse! Ehdottomasti koirasi on vähitellen totutettava kaupunkiin, juniin ym. mutta ensin sinun pitää itse opetella, mitä on olla  koiran johtaja. Laumassa koirat aina seuraavat johtajaa, eli sinun pitää olla itsevarma ja unohtaa oma pelkosi. Rinta rottingille, ja ole kuin koira ei olisikaan matkassasi. Suosittelen lämpimästi tottisharjoituksia sellaisilla paikoilla -pitkällä 10 metrin hihnalla-, missä ei ole muita koiria tai liikennettä tai mitään säikyttävää tai häiritsevää, pellot on hyviä. Vinttis voi lähteä jäniksen perään, joten pitkä hihna on hyvästä. Käskyt paikka, seis, maahan on teille todella tarpeellisia.

Kehua ei anneta jälkikäteen, vaan silloin kun se käyttäytyy oikein. Koira ei osaa muistella, vaan yhdistää kehun tilanteeseen. Eli kun se rohkaisee itsensä ja loikkaa tulla pelottavan ojan yli, samalla nanosekunnilla "hyvä hyvä poika!" ja sitten annat palkinnon. Olen opettanut mm. saksanpaimenkoiriani kiipeilemään tikkaita tottiksessa, ja houkutus ja samanaikainen kehu on tärkeää.

Jälkikäteinen kehu tai moittiminen ei auta yhtään mitään. Ei se osaa yhdistää sitä tilanteeseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko Hurtan Y-valjaat? 
Meillä tuollaiset käytössä jo 5v ja eivät kyllä ole löystyneet ollenkaan useankaan lenkin jälkeen. Mielestäni Y-valjaat pysyy paremmin päällä kuin tavalliset valjaat, mutta se nyt riippuu niin paljon koiran ruumiinrakenteesta.

Hurtan, nimenomaan. Ja minun mielestäni juuri Y-valjaiden malliset. Tosin tuo koira on niin liukas luikku, aika vinttikoiramainen rakenteeltaan, päätään myöten. Epäilen vähän että se saattaa tosiaan olla rakenteesta kiinni, rintakehä on kapea ja syvä. 

Ap

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat