Joulusiivousketju 2015 - vinkkejä ja vertaistukea

Joulufani

Kerro joulusiivouksestasi. Tänne voi raportoida saavutuksensa jos ei facessa kehtaa hehkuttaa, jakaa neuvoja ym. Ääritapaukset kiinnostavat aina eli supersiistit ja -törkyiset ☺

Itse olen avioitumisen ja lasten myötä pikkuhiljaa muuttunut suorastaan saastaisesta melko siistiksi. Muutos on hämmästyttävä, vaikea itsekään uskoa. Vielä on matkaa kuitenkin sukuni vanhojen kunnon naisten siisteystasoon.

Olen joulukuussa tehnyt mm: parvekkeen siivous kesän istutusten jäljiltä, liesituulettimen ja uunin pesu, kolmen kirjahyllyn täystomutus kirjoineen, useiden keittiön kaappien pesu.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Meillä tehdään normi suursiivous eli matot imuroidaan ja sitten ulos, lattiat imuroidaan ja pestään, pölyt pyyhitään. Tähän menee noin 6-7 tuntia, eli vajaa tunti per huone. Tänä vuonna extraa voisi olla kirjahyllyjen ja kirjojen imurointi ja tomutus sekä huonekalujen kiilloitus huonekaluvahalla. Liesituuletin täytyy myös puhdistaa ja jääkaappi pestä. Joulusiivous on kivaa :)

Vierailija

Teen ihan tavallisen viikkosiivouksen (matot ulos, lattioitten imurointi+pesu, tasojen pyyhintä, kylppärin puunaus). Sen pitää riittää jouluun asti. Enintään imuroin tässä välissä.

Joulufani

Olen myös lahjoittanut turhaa kamaa kirpparille. Mahtavaa ku tuli tyhjää tilaa kaappeihin! Suurin osa tavaroistamme on miehen, miestavaraa. Sitä on PALJON. Häntä on erittäin vaikea saada luopumaan turhasta. Kaikkeen kodin järjestykseen en siis tämän takia voi vaikuttaa.

Keittiön rasvapöly on vähentynyt ajaxilla 75 %. Koetan hangata ihmesienellä päivittäin jonkun pinnan, jossa esim sormenjälkiä jotka ei normirätillä lähe.

Tänään pidän vapaapäivän, teen vain ylläpitosiistimistä. Siivouksen sijaan kirjoitan osoitteita joulukortteihin.

Ap

Vierailija

En tee edes viikkosiivousta - mitä en tee muutenkaan - vaan imuroin suunnilleen nurkkia myöten ja pesen vessat. Mattoja en vie nytkään ulos, järkkäilen korkeintaan vaatteet kaappeihin, muuten saavat kaapit jäädä huomiotta. Jos viitsin, voin pyyhkiä jostain kohtaa pölyjä. Voi olla että en viitsi, vaan teen jotain jouluruokia lyhyen kaavan mukaan mitä nyt aaton aattona ehtii. 

Vierailija

Suunnittelin käyväni höyrypesurilla keittiön pinnat ja kylpyhuoneen läpi. Keittiön ja eteisen kaapit kävin viime viikonloppuna läpi ja pyyhin pölyt.

Vierailija

Ajattelin järjestäväni vaatehuoneen ja työhuoneen kirjahyllyn, pyyhkiväni pölyt, vieväni matot pihalle, imurointi ja lattioiden pesu. Muutettiin tähän vasta kesäkuussa ja silloin tuli jynssättyä kaikki kaapit ja heittettyä ylimääräiset kamat pois/kirpparille. Nyt ei varmaan niin tarkasti tarvi siivota, varsinkaan kun ei edes olla jouluna kotona.

Vierailija

Minä odotan, että mies tekee jotain asian hyväksi. Minua ei huvita. Tai en jaksa. Väsyttää. Joulu on aina tullut ja tulee nytkin, siivoan tai en.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku millä saa saunan lasiovesta irti kalkkijäämät?

No ainakin hapanpesulla pitäis lähteä. Vaatii kunnon aineen, eli ph 2 ja siitä liuos sankoon. Hengityssuojain, hanskat ja kunnon tuuletus a&o. Siivoustarvikemyymälät osaavat neuvoa. Tällä menetelmällä puhdistetaan mm. kylppärin kaakelien saumaukset, mihin  vaaditaan kunnon hankain, eli sellainen todella karkea sieni, vai mikäs se nyt on..

Erään koulutuksen yhteydessä jouduin tämän homman tekemään.

Vierailija

Vierailija][quote=Vierailija kirjoitti:

No ainakin hapanpesulla pitäis lähteä.

Kiitos vinkistä!

T. Saunan oven pesijä

Vierailija

Ajattelin kokeilla tänä vuotta uutta strategiaa: en siivoa kuin sen mikä huvittaa, en siivoa koska pitää. Ajattelin muutenkin tehdä loppu kuun ajan työpäivän jälkeen sitä mikä huvittaa ja mitä on oikeasti kiva tehdä. Jos tästä tulee ratkaisevasti huonompi joulu kuin mitä aiemmat, niin palaan ensi  vuonna käytäntöön, että siivoan ja aherran vanhaan malliin ja teen mitä pitää tehdä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Universal stonella lähtee kaikki pinttyneempi, sekä rasva keittiössä että kalkki- ja saippuajäämät kylppärissä. Todella helppoa käyttää eikä tarvitse pelätä syövyttäviä aineita tai pistävänhajuisia myrkkyjä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat