Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolajärjestelmästä eroaminen

10.12.2015 |

Hei!

Onko täällä muita, jotka olisivat jättäneet neuvolajärjestelmän tai jotka ovat eläneet raskautensa kanssa koko ajan ilman neuvolaa? Oletteko kuitenkin synnyttäneet sairaalassa? Vai kotona? Haluaisin synnyttää sairaalassa.

Olen tällä hetkellä järjestelmän sisällä, mutta olen harkinnut sen jättämistä ja kiinnostaa tietää miten muilla neuvolan ulkopuolella raskaana olevilla on mennyt. Neuvolahan on vapaaehtoinen. Ei siellä ole pakko kääydä jos ei halua. Mut äitiyspakkausta tai pakkausta korvaavaa rahaa ei saa jos lääkäri ei oo todennu raskautta ennen 4. kuukauden täyttymistä.

Oikeastaan alkusysäyksen neuvolasta eroamisen harkitsemiselle on mulla antanut meidän tuputtava äitiysneuvolan terveydenhoitaja. Tuntuu, että se on enemmän kiinnostunut palvelemaan tietokonetta ja neuvolaohjelmaa kuin synnyttävää perhettä. Ihan niin kuin sillä olisi hämärtynyt se, miksi se sitä työtä tekee. Verikokeisiin, lääkäriin ja muihin on mentävä heti ja sitten se tuputtaa kaikkea pillereitä ja esitteitä vaikka sanoo, ettei tarvi. Se on enemmän kiinnostunut siitä, että verenpaine ja pissakoe on tehty varmasti joka neuvolakerralla kuin se, että miten se voisi auttaa odottavaa äitiä ja koko perhettä. Mitä ME tarvitaan ja mitä ME ei tarvita. Meitä, odottavia äitejä, isiä ja vauvoja vartenhan se sitä työtä tekee.

Minulla on menossa 4. raskaus ja osaan jo perushommat näistä jutuista, mutta sitten jos tulee jokin juuri tässä raskaudessa ilmenevä ongelma niin sitten tarvin apua. Mutta en minä joka risaukseen tarvi äitiysneuvolan tuputtamia mainoslehtiä ja ties mitä juttuja. Muutenki osaan nyt itsekin päättää mikä on välttämätöntä meille ja mikä ei. Tällä hetkellä asia on niin, että hoitajalla on tarve, ei meillä.

Meidän kunnassa ei ole mahdollista vaihtaa äitiysneuvolaa tai terveydenhoitajaa. Se on joko tämä tai sitten ei ketään.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla