Miksi kaikki muuttunut itsepalveluksi. Hinnat ei silti laske.

Vierailija

Jos haluaa palvelua, siitä on joko maksettava ekstraa tai sitä ei edes ole tarjolla.

Tämä on ärsyttävää, kun joka paikassa joutuu miettimään niiden maksu- ja varaustavat.
Hotelli on varattava itse netissä, Aurinkomatka varataan itse netissä (tai hoitavat palvelumaksusta), lentokentällä teet kaiken itse, pankkiasiat hoidat itse netistä ja rahaa saa yhdestä konttorista Tampereella (per pankki), laskutus on kaikkialle sähköinen,.paperilasku maksaa erikseen, pysäköinnin voi jossain maksaa vain kännykällä, asemilta on kadonnut lipunmyynti monesta paikasta, itsepalvelukassat ovat tulossa kauppoihin.

Mitä ihmettä tämä on? Miksei hinnat laske asiakkaille tuntuvasti? Tässähän vain häviää valtavasti työpaikkoja. Kuka vetää säästetyt rahat ja me.tavikset kärsimme.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Niin. Näihin vähän koulutusta vaativiin hommiin ei palkata enää juuri ketään, joten ne potentiaaliset näihin hommiin ovat työttöminä. Veronmaksajat siis maksavat suuryritysten osakkeenomistajoen lisääntyvät voitot, kun asiakkaat tekevät itse palvelutyön.

Vierailija

Itse en ihan periaatteestakaan käytä ikinä itsepalvelukassoja/pakettiautomaatteja tms. En vaikka joutuisin jonottamaan yhden tuotteen takia pitkään, itsepalvelukassojen ollessa tyhjillään. Haluan asioida ihmisen, en automaatin kanssa.

Vierailija

Huoltoasemien kahviloissa on tarjottimet raivattava itse pöydistä ja hinnat vaan nousee. Kohta varmaan pyyhittävä pöytäkin itse.
Me jätämme aina astiat ja tarjottimen pöydälle.

Vierailija

Niinpä minäkin haluan aina käyttää palvelua, mutta sitä ei aina ole tarjolla ollenkaan. Tai sitten sen käyttö on hankalaa tai kallista.

Vierailija

Sairaalan poliklinikoiltakin on poistettu ilmoittautumishenkilöt. Itse vaan kortti laitteeseen ja sieltä tulee lappu, mihin huoneeseen menet.

Vanhukset putoaa kyydistä nyt. Mä putoan, kun itse olen vanha. Niinhän siinä nykyään käy. (Muinoin vanhukset olivat suvun taito- ja perinnetietopankkeja. Nyt heidän taitonsa ovat hyödyttömiä. Omavaraistaloudessa pärjäsi parhaiten ne, joiden suvussa oli hyvät niksit.)

Vierailija

Ja ymmärrättekö, että jokaikinen itsepalvelu on vähentänyt työpaikkoja.

Sen, joka saa voitot itsepalvelusta, pitäisi maksaa niin suuri vero, että saataisiin halpatyöpalkan veroiset tulot näille työttömille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse en ihan periaatteestakaan käytä ikinä itsepalvelukassoja/pakettiautomaatteja tms. En vaikka joutuisin jonottamaan yhden tuotteen takia pitkään, itsepalvelukassojen ollessa tyhjillään. Haluan asioida ihmisen, en automaatin kanssa.

Sama täällä.Kerran taisin kokeilla itsepalvelukassaa kaupassa,haluan kyllä ihan oikeaa palvelua,vaikka se olisi vain sitä että joku muu piippaa ostokset.Kaipaan aikaa jolloin kirjastossa lainattiin kirjat tiskiltä,ja kirjastonhoitajan kanssa sai jutella,ehkä hän jopa antoi kirjavinkkejä.Meinaa mennä hermot,kun käytännössä pakotetaan itsepalveluun,aikoinaan kun käytin lasku-automaattia ja asioin pankissa paikan päällä,tuputtivat väkisin nettipankkitunnuksia.Kun latasin viimeksi bussikortin,bussikuski käski ladata seuraavan kerran netissä.Mikäköhän siinä asiakaspalvelussa on niin vaikeaa,että sitä pitää välttää mahdollisimman paljon?

Vierailija

Kummallista tosiaan, että itsepalvelu ei ole romahduttanut hintoja!

Lähes kaikki voidaan korvata. Ajayelkaa, että kohta on itseajavat autot. Bussissa ei sit tarvita kuskeja. Ennen busseissa oli jopa rahastaja erikseen. Siis ihan kaupunkiliikenteessä 60-luvulla Tampereella.

Vierailija

Valtavasti työtä katoaa. Isoäitini käytyi pesijättären palvelua saunassa perheelleen, käytti silittäjätärtä, halonhakkaajaa. Lisäksi oli keittäjätär ja lasten pieniä ollessa lisäksi vielä lastenhoitaja. Ja ei ne mitään rikkaita olleet. Tavallinen virkamies vaan oli isoisä.

Toinen isoisä.oli työmies ja vaimonsa hoiti kodin lämmityksen, ruuat ja pari lastaan. (Sota-aikana oli myös lehmä ja kanoja.)

Vierailija

Miten paperilasku liittyy itsepalveluun? Paperisessa laskussa joutuu näppäilemään itse kaikki tiedot maksaessa, nettilasku puolestaan maksetaan parhaimmillaan kahdella klikkauksella, tai suoramaksulla jopa kokonaan ilman klikkauksia.

Lisäksi, miksi pysäköinnin maksaminen kännykällä on jotenkin älyttömän paljon hankalampaa kuin kolikon tiputtaminen siihen systeemiin? Kenellä edes on käteistä nykypäivinä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huoltoasemien kahviloissa on tarjottimet raivattava itse pöydistä ja hinnat vaan nousee. Kohta varmaan pyyhittävä pöytäkin itse.
Me jätämme aina astiat ja tarjottimen pöydälle.

Mitä? Onko jossain huoltoasemalla vielä tänä päivänä siisti pöytä? Ei siellä kyllä ketään pöytiä pyyhkimässä näy, eikä puhdasta pöytää löydä, ei edes vaikka olisi hiljainen aika. Minäpä sen sinun tarjottimen sitten kiikutan, että itsellä on tilaa. Eli työllistät vain toisen asiakkaan, joka seuraavalla kerralla tähän kyllästyneenä ottaa kahvit termospulloon ja käy huoltoasemalla vain paskalla ja hinnat nousee lisää. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja ymmärrättekö, että jokaikinen itsepalvelu on vähentänyt työpaikkoja.

Sen, joka saa voitot itsepalvelusta, pitäisi maksaa niin suuri vero, että saataisiin halpatyöpalkan veroiset tulot näille työttömille.

Otetaanpas esimerkki: kehruu-Jenny olisi aikoinaan vähentänyt työpaikkoja käsin kehrääjiltä, joten niiden käyttäminen kiellettiin. Samoin vaatteiden valmistukseen ei keksitty yhtään helpottavaa konetta jälkeenpäinkään. Lopputulos: vauvapalstan jokainen kirjoittaja omistaa kaksi käsintehtyä puseroa eikä yhtään enempää. Sama pätee teknologiaan, liikenteeseen, kirjoihin, kaikkeen. Tietokoneita ei olisi jos kehitys olisi kielletty työpaikkojen menettämisen pelossa. Ojat pitäisi kaivaa käsivoimin, vilja jauhaa itse, ja rakennuksetkin olisivat edelleen turvemajoja kun betonia ei pahemmin ilman koneita tehdä.

Johtopäätös: työpaikkojen häviäminen ei ole laajemmasta näkökulmasta negatiivinen asia, koska se vapauttaa tilaa korkeamman tason työlle ja sitä kautta kehitykselle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Valtavasti työtä katoaa. Isoäitini käytyi pesijättären palvelua saunassa perheelleen, käytti silittäjätärtä, halonhakkaajaa. Lisäksi oli keittäjätär ja lasten pieniä ollessa lisäksi vielä lastenhoitaja. Ja ei ne mitään rikkaita olleet. Tavallinen virkamies vaan oli isoisä.

Toinen isoisä.oli työmies ja vaimonsa hoiti kodin lämmityksen, ruuat ja pari lastaan. (Sota-aikana oli myös lehmä ja kanoja.)

Millaiset työehtosopimukset oli isoäitisi aikaan? Pitikö isoäitisi maksaa kaksi euroa valtiolle jokaisesta eurosta jonka hän maksoi pesijättärelle? Pitikö hänen maksaa täysi palkka äitiysloman ja sairausloman ajalta ja maksaa täyttä palkkaa myös sijaiselle? Menikö perheen omasta palkasta progressiivinen vero? Pitikö silittäjättären hommata hygieniapassi, kuumakäsittelypassi ja tekstiilityöntekijän sertifikaatti, olisiko hänen muuten ollut kiellettyä antaa tuollaista palvelua? Pitikö halonhakkaajan ostaa tyyppihyväksytyt välineet ja tilat mikä olisi nostanut palvelun hintaa?

Nämä kaikki ovat ihan oikeita ongelmia nykyajan pienyrittäjyydessä. Lähes kenelläkään ei ole varaa tuon tason ostopalveluihin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat