Mielipiteitä kaipaan
Meillä vauva ensi viikolla 4kk. Hän nukkui 2 ekaa kuukautta tosi hyvin, heräsi ainoastaan kerran syömään. Nyt on kuukauden verran menty kolmella syötöllä yö. Hänen syöminen kestää aina 30-60min vähintään. Ja koko yöuni on n.9 tuntia(aika vähän musta). Eli jos itse meen nukkumaan samaan aikaan ja syötän (rinnasta) kolme kertaa niin mun oma yöuni jää tosi lyhyeksi kun ei saa kuitenkaan heti nukuttua.
Pointtina se että kaipaan mielipiteitä pitäiskö mun jo ruveta antamaan esim.velliä iltaisin??
En mä nyt mikään kuoleman väsynyt ole, mut olisi se tietty jo kiva alkaa nukkumaan koko yö...
annu
Kommentit (13)
minusta nuo 9 tunnin unet kyllä kuulostavat ruhtinaalliselta!
En lähtisi tuossa vaiheessa vielä kiinteitä antamaan, vaan jatkaisin suositusten mukaisesti täysimetystä sinne 6kk asti.
Ja aivan totta on tuo mitä hamu sanoi - ei se ravinnon lisääminen ole tae paremmista yöunista. Lapset ovat yksilöitä, toiset nukkuvat kellon ympäri ja toiset vähemmän :)
mielipiteitä on luonnollisesti niin monta kuin vastauksiakin,tässäpä yksi lisää.. ;)
eli jos poitsu on vielä täysimetyksellä ja yöt menee katkonaisesti tissitellen niin kyllä minä kokeilisin antaa jo jotain tuhdimpaa.
eli aurorallekin minä alotin korvikkeen oman maidon lisäksi tarvittaessa(esim.iltaisin jos ei rauhoitu nukkumaan)ja kyllä on nyt aurinkoisempi tyttö ja nukkuu paremmin,eli oli selvästi tarpeeseen.
jos taas tuntuu että maitoa tulee reilusti,mutta ei pidä enää pientä tarpeeksi kylläisenä,niin kyllä minä antaisin sosetta lisäksi.
siinähän sen näkee ainakin vaikuttaako positiivisesti nukkumiseen ja muutenkin..
mekin taidetaan kohta puoliin aloitella kiinteitä. :)
-nasuli
ps.laitoin sulle s-postia viikonloppuna.
Meidän vesseli on pian 7kk ja yhä heräillään 3-5 kertaa yössä. Joskus nukutaan klo 22-05, toisinaan 19-07 (siis imetysten kanssa).
Täysimetin 6 kk:n ikään saakka ja kohta on syöty kuukausi kiinteitä. Vauva syö kiinteitä jo aika reilusti, kolmesti päivässä ihan kunnon annos. Yöunia kiinteät ei ole pidentäneet.
WHOn suositus on jatkaa täysimetystä 6kk ikään saakka, ja uskon, että suositukselle on perusteita (tutkimustuloksia tueksi). Siksi en harkinnut kiinteiden antamista ennen 6kk ikää, koska vauva kasvoi hyvin rintamaidolla.
Mielestäni haave (äidin) pitkistä yöunista ei ole riittävä peruste aloittaa kiinteät " liian aikaisin" . Jos äiti on hajoamassa väsymykseen, niin sillon kokeillaan kaikki mahdolliset keinot (myös kiinteiden aloitus), jotta selvitään tilanteesta, mutta huvin vuoksi en lähtisi kiinteitä antamaan.
Kuuden kuukauden ikäänhän on enää vain muutama kuukausi aikaa - se on lyhyt aika verrattuna mahdolliseen elinikäiseen allergiaan tms. Tällä viimeisellä lauseella ei ole tarkoitus syyllistää, vaan näin perustelin aikanaan itselleni miksi muutaman kuukauden sinnittely on paikallaan.
olen tuossa edellisten kirjoittajien kanssa samaamieltä, etteivät kiinteät välttämättä lisää yöunien yhtäjaksoisuutta tai pituutta, vaan voi todellisuudessa vielä lisätä heräämisiä ennestään.
Miten usein teidän vauva syö päivisin? Jos ympärivuorokautinen ruokinta alkaa olla sellaista, ettei vauva jaksa odottaa tuntia, paria kauemmin, voi ehkä olla syytä aloittaa kiinteät. Imetetyillä vauvoilla taitaa olla aika tavallista, että niin kauan kuin saavat rintaa, heräävät muutaman kerran yössä (vaikka on niitäkin jotka nukkuapohottavat yön putkeen), siitä huolimatta, että söisivät jo säännöllisesti 5 ateriaa päivässä. Tuo kolmen syötön yö on kuitenkin suhteellisen hyvä, noin pienellä vauvalla, miettisin itse vielä alanko sotkemaan kiinteillä, meillä ainakin lisäruokinta sekoitti yöunet entisestään=(
Meillä meni muistaakseni juuri samallalailla, että pari ensimmäistä kuukautta nukkui tosi hyvin, mutta sitten alkoi heräily ja mitä enemmän kasvoi sitä useammin myös heräsi. Täysimetin kuitenkin 6kk ja sitten aloitin kiinteät. Ei auttanut heräämisiin ollenkaan ruoka. Pidettiin unikoulu reilu 7,5kk ikäisenä kun alkoi herämään 6-7 kertaa yössä. Se auttoi ja nyt nukkuu 21.00 - 07.00. Joskus saattaa nukkua sitte yhdeksäänkin asti. Unikoulun voi pitää yli 6kk ikäiselle ja voin ainakin omasta puolestani suositella sitä, vaikka rankkaa sekin on...heh. Mutta koita jaksaa sinnitellä vielä pari kk jos maitoa tulee hyvin. Kyllä se sitten palkitsee. :)
-Moona-
marja888:
Mielestäni haave (äidin) pitkistä yöunista ei ole riittävä peruste aloittaa kiinteät " liian aikaisin" . Jos äiti on hajoamassa väsymykseen, niin sillon kokeillaan kaikki mahdolliset keinot (myös kiinteiden aloitus), jotta selvitään tilanteesta, mutta huvin vuoksi en lähtisi kiinteitä antamaan.
Kuuden kuukauden ikäänhän on enää vain muutama kuukausi aikaa - se on lyhyt aika verrattuna mahdolliseen elinikäiseen allergiaan tms. Tällä viimeisellä lauseella ei ole tarkoitus syyllistää, vaan näin perustelin aikanaan itselleni miksi muutaman kuukauden sinnittely on paikallaan.
Onneksi meidän pojalla ei ole allergioita, vaikka kiinteät aloitettiin jo 4kk iässä, koska en voinut täysimettää...
Minusta kiinteiden aloittaminen ei ole oikotie pidempii uniin (meillä ei pidentänyt unia, mutta rauhoitti lapsen ilmiselvää nälkää päivällä ja kasvukäyrät alkoivat taas nousta), mutta ei se myöskään välttämättä aiheuta allergioita. Ja äidin hirvittävä väsymys on kyllä mielestäni ihan hyvä syy kokeilla myös kiinteiden vaikutusta uneen, sillä äidin väsymys varmasti heikentää suorituskykyä ja siitä syystä vaarantaa lapsen terveyden.
Minä en ollut koskaan kuullut WHO:n suosituksista, en ennen kuin eksyin tänne sivuille. Minulle ei meidän neuvolassa kukaan tuollaisesta puhunut mitään. Tosin meidän vauva oli pieni syntyessään ja tarvitsi alusta saakka lisäravinto + oma maidontuotanto kaikesta yrittämisestä ja imetystuesta huolimatta heikkoa. Meille kyllä ihan lääkäri suositteli kiinteiden aloittamista 4kk iässä...
Kukin tyylillään, tuskin tässä asiassa on yhtä ainoaa oikeaa tapaa.
tiedän monia joilla korvike tai velli tai kiinteät ovat parantaneet yöunia mutta meillä nuo kiinteät (myöhäänkin alotettuna) ovat vaan huonontaneet unia. Vähän voi enteillä ehkä siitäkin onko vauvallasi herkkä vatsa vai ei. (Enteillä siis sitä josko kiinteät auttavat vai päin vastoin.) Reagoiko hän sinun syömiisi aineisiin, itkeekö muuten vatsaansa jne. Meillä on lapset olleet kaikki tosi herkkävatsaisia joten osasin odottaakin että kiinteät eivät alussa varmasti paranna yöunia vaan huonontavat niitä entisestään.
täysimetin 6 kk ja muistaakseni tuolloin 4-5 kk olin ihan rikki yöheräilyjen kanssa. Sitten kun aloin lueskella eri palstojen aloituksia, huomasin että siinä iässä on ihan tavallista, että öihin tulee hulinointia :) Meillä auttoi siis aika, vaikka nyt on menossa kyllä uusi hulinakausi.... Liittynevät uusiin taitoihin ja uuden oppimiseen....
Mielestäni ei ole normaalia, että 4 kk vanhan imetyssessio kestäää 30 - 60 minuuttia kerrallaan. Hän ei varmaankaan syö kokoaikaa, vaan syömisen jälkeen jatkaa tapatissittelyllä. Meidän 4 kk pojan syöminen kestää yöllä max 5 minuuttia (ihan oikeesti). Vetää posket lommolla maidot massuun, röyhtäsee, pierasee ja jatkaa unia. Tämä setti vedetään kaksi kertaa yössä ja muuten nukutaan 9 tuntia eli itsekin saan nukuttua kunnon yöunet.
Jos mielestäsi syö aktiivisesti koko tämän imetysajan, niin kyllä maidon saanti on silloin tiukalla, eikä lapsikaan sillon oikeasti nuku 9 tuntia, vaan joutuu syömään monta tuntia yössä! En ehkä aloittaisi välttämättä vellejä tai kiinteitä, vaan antaisin illalla mahan täyteen rehellistä korviketta. Hän ehkä nukkuisi eka pätkän pidempään, jos oikeasti heräämisen syy on nälässä.
ensimmäinen sai kiinteitä ensin maistellen 4kk iästä lähtien, toinen ei suostunut syömään kun vasta 8 kk iässä. kummallakaan ei yösyötöt vähentyneet kiinteiden myötä. tämä nuorempi nukkuu yöllä kyllä noin 11 tuntia, mutta syö siinä välissä tissistä 3-6 kertaa. viime aikoina vähän useamminkin. luulisin että pisin yösyöttö on noin 20 minuuttia. koita saada niitä yösyöntejä vähän lyhemmiksi. itsekin välillä kyllästyn imetykseen yöllä ja käännään kylkeä ennenkuin vauva on valmis (vauva nukkuu vieressä mikä helpottaa molempien unia). välillä vauva tyytyy tähän, välillä ei millään...
minä en halua antaa vauvalle turhaan lehmänmaitoa, kun se kerta allergisoi (= ei tee hyvä vatsalle, suolistolle tms.) yritetään pärjätä rintamaidolla 1 v. asti. niin tehtiin esikoisenkin kanssa, tosin hän sai muutamana ensi kuukautena vähän tuttelia joskus iltaisin kun oli levoton ja ajateltiin jos oli nälkäinen, en tiedä oliko niin loppujen lopuksi.
vauvat vaan ovat tuollaisia, tarvitsevat äidin läheisyyttä ja maitoa pitkin yötä. tietysti jos ei tosiaan itse jaksa millään niin sitten pitää kokeilla jotain muuta. mutta tosiaan, ei ne kiinteät tai tutteli illalla välttämättä auta yösyöttöjä vähentävästi.
Ei se pitkä aika ole ja ainakaan meillä ei puurot, ei soseet ole pidentäneet yöunia. Täysimetin kyllä sen suositusten 6kk.
Ja niinkuin joku kirjoitti niin ruhtinaallisia öitä vietät.
Itse kyllä nukuin tuossa vaiheessa loppuyön vauvan vieressä kun nukahdin aina syötölle ja jos en heti nukahtanut niin tiesin, että en jaksa herätä nousemaan ja hakemaan vauvaa sängystään enää kun loppuyöstä syöntivälit lyhenivät.
Ja mitä tuohon tunnin lupsutteluun tulee niin meidän tapauksessa sitä oli illemmalla. Maitoa selvästi oli, mutta uni alkoi painaa päälle ja syöminen oli hitaanpaa, torkkuvana lupsutteli. Jos otin rinnalta pois niin ei siinävaiheessa ollut saanut vatsaansa kuitenkaan täyteen ja seuraava ruokailuväli lyheni puoleen.
Muista tosiaan, että taitaa olla niin, että ei vellit eikä soseet suurimmalla osalla taida pidentää unia. Täysimetyksen hyötyä ei kannata katkaista jos jotenkin suinkin jaksat sen pari kuukautta vielä koska tuskin tuo nukkuminen tuosta paremmaksi muuttuu. No, mutta mielipiteitä on kaikenlaisia ja tämä oli minun.
Meillä syöty 3 viikkoa oseita, poika nyt 5,5 kk. Nyt kohta viikko syöty 3 ateriaa soseita yht. 2 purkkia per. päivä ja poikamme herää yössä kaksi kertaa aikaisemman 4 sijaan, nukahtaa 20-21 ja eka herätys 00-02 ja toinen herätys 05-07. Pojallamme on myös aina ollut herkkä vatsa, itseni piti katsoa tarkkaan mitä suuhuni laitoin, kakka tuli kerran viikossa ja sekin aiheutti huutoja. Nyt kakataan parhaina päivinä jopa 3 kertaa ja masuvaivoja ei tähän mennessä ole aiheuttanut kuin omena. ÄM:ääm saa aina kun haluaa. Ja tätä jatketaan niin kauan kun vauva haluaa, tai maitoa riittää.
Kannattaa mennä oman jaksamisen mukaan. väsynyt äiti, ei välttämättä kiinnitä huomiota kuinka lasta käsittelee ja näin saattaakin aiheutua jopa vaaratilanteita. Toiseksi, sinusta ei ole mitään iloa lapsellesi jos pilkit koko päivän :)
Kysyppä vielä vaikka neuvolasta kiinteistä, mutta hyvän työn olet jo täysimettäjänä tehnyt!
Vakavasti sanoen: kiinteät ei välttämättä ole portti onneen. Nukkumisen suhteen siis. Vauva ei useimmiten osaa nukkua koko yötä. On tietenkin niitä ihania poikkeuksia (joihin minun lapseni eivät kuulu).
Imetätkö maaten vai istuen? Minä imetin tuon ikäisenä maaten ja nukuin itsekin siihen. Ja vauva siis nukkui välissämme. Kun lapsi oppii syömään nopeammin, meillä esikoinen n. kuuden kuukauden iässä, kuopus viiden kuukauden iässä, voi harkita omaan sänkyyn siirtämistä. Esikoista en siirtänyt, koupuksen siirsin. Eli pienempi nukkuu omassa sängyssään, ja syötän yöllä istualleen n. viisi minuuttia kerta. Pari kertaa yössä. Kuopus nyt 7kk. Parin kuukauden sisällä tähtään yösyötön lopettamiseen.