Vaitiolovelvollisuus

Vierailija

Kaverini on töissä vanhainkodissa ja kertoi minulle hirveän paljon yksityiskohtia yhdestä hänen asiakkaasta. En tunne kyseistä henkilöä täysin, mutta nimestä aavistin kuka henkilö mahtaisi olla, nimittäin naapurini on joissakin palvelukeskuksessa, mutta en tiennyt missä.

Nyt kuitenkin itse asiaan, saako hoitohenkilökunta puhua asiakkaiden asioista eteenpäin vaikka ihan näin kavereiden kesken?
Tuli jotenkin aivan älyttömän pahamieli naapurini puolesta kun hänen asioitaan puhutaan kylillä... Mietin pitäiskö mun käräyttää kaverini, mutta miten? Ihan tätä vanhusta ajattelen, eihän se ole kiva kuulla koko kylän kuinka hänellä on sitä ja sitä... Tähän pitää tulla loppu!

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
ei saa sanoa, sano sille kaverille että lopettaa juoruilun tai käräytät hänet

Eipä se minua paljon kuuntele. Huomasin sen viimeksikin. Suu kävi ku papupadalla. Mut minne mun pitäisi ilmoittaa? Suoraa pomolleko?

Vierailija

Saa puhua vain yleisellä tasolla, niin ettei kukaan ole millään tavoin tunnistettavissa. Kuulostaa sille että kaverisi on aika rajulla tavalla rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan.

Vierailija

Entinen vaimoni oli hoitoalalla ja muutaman kerran jouduin hänelle huomauttamaan kun hän esim töistä tullessaan innokkaasti kysyi "arvaa kuka on raskaana", tai "Niemisellä on keuhkosyöpä". Hän tietenkin loukkaantui huomauttelustani ja hänen mielestään kyllä kotona sai puhua potilaiden asioista. Hänellä kodin käsitys oli tässä asiassa melko laaja ja ihmettelen jos hän on vielä tuota tapaansa jatkanut eikä ole siitä jäänyt kiinni.

En tiedä millaiset sanktiot salassapitovelvollisuuden rikkomisesta tulee, maan tavan mukaan saa kai huomautuksen.

lawyer

Vanhainkodin työntekijä ei olisi saanut  kertoa hoitamansa henkilön salassapidettäviä tietoja (esim. tietoja henkilön terveydentilasta tai muusta henkilöön liittyvästä arkaluonteisesta tiedosta). Kaikki työpaikalla tapahtuva ei ole automaattisesti salassa pidettävää. Voi anonyymisti esimerkiksi kertoa, että ''tänään voimisteltiin vanhusten kanssa'' tai, että ''eräs mummo oli niin ihana, kun piristi työpäivääni.''

Vierailija

Kyllä hoitaja saa hyvinkin yksityiskohtaisesti kertoa vaikka potilaan jalan kipsaamisesta, kunhan sitä potilasta ei tunnista jutusta. Ei saa kertoa, että humalassa työmatkalla jalkansa telonut Mara sai sinisen kipsin.

Vierailija

Jos se on ympäri kyliä ehtinyt juoruumaan niin miten ei oo jääny jo kiinni?? Tosi tosi törkeetä, ja vaitiolovelvollisuutta terotetaan koulussakin about miljoona kertaa, ei voi olla tietämättä.

Vierailija

Kaverisi ei saa kertoa, että se henkilö on hoidossa. Vielä vähemmän sellaisia yksityiskohtia, joista voi tunnistaa.

Vaitiolovelvollisuuden piiriin ei kuulu sellaiset yleiset asiat, joita ei voi millään tavalla liittää yksittäiseen potilaaseen, eli ei nyt sentään ihan eri elämää tarvitse elää työpaikalla kuin sen ulkopuolella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos se on ympäri kyliä ehtinyt juoruumaan niin miten ei oo jääny jo kiinni?? Tosi tosi törkeetä, ja vaitiolovelvollisuutta terotetaan koulussakin about miljoona kertaa, ei voi olla tietämättä.

Sanoppas muuta! Siksi ajattelinkin asiaan puuttua ja saada kunnon stopin tälle!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat