Joululahjaideoita 50-vuotiaalle äidilleni?

Vierailija

Ensimmäinen aloittamani keskustelu AV:lle, joten en ole ihan varma kuinka pitkästi tähän aloituspostaukseen kannattaisi tarinoida. Mutta kuten otsikosta jo näkyykin, niin lahjaideoita 50-vuotiaalle naiselle olisi hakusessa, ja AV oli ensimmäinen paikka josta tuli mieleen kysäistä, täällä kun kuitenkin käy niin kaikenikäistä naisväkeä.

Toistaiseksi suunnitelmissa on mm. jonkinlainen isompi ostoskassi-tyyppinen laukku + jokin pieni ja sievä iltalaukku. Äitini aikaisemmat ovat vuosia vanhoja, mutta hän itse ei todennäköisesti raaski ostaa uusia ennen kuin vanhoista irtoaa kahvat...

Lisäksi äitini pitää lukemisesta – onko tässä joulun alla/tämän syksyn aikana julkaistu mitään "must-read" kirjoja naisille? Sanon erikseen "naisille", koska äitini pitää eniten naisille suunnatusta kirjallisuudesta; ei siis mistään harlekiinihömpästä, vaan tarinoista joissa vahvat ja kekseliäät naispäähenkilöt voittavat vaikeutensa ja saavuttavat unelmansa, ja ehkä siinä sivussa nappaavat itselleen miehenkin jos se heidän elämäntyyliinsä sopii. Muita mieluisiksi havaittuja genrejä ovat historialliset romanssit ja rikosdraamat.

Lisää ideoita, kellään?

(Lahjakortit erilaisiin kauneushoitoihin yms. ovat valitettavasti poissa listalta, sillä hyvin kainona ihmisenä toisten ihmisten passattavaksi äitini tuskin kehtaisi lähteä, vaikka kaunis nainen onkin.)

Kommentit (5)

Vierailija

Olen 52-vuotias nainen joten sikäli ehkä jotain tiedän äitisi ikäisistä naisista. Tosin meitä on moneen junaan.

Minun toivelahjani on tänä vuonna Sofi Oksasen Norma. Myös Finlandia-voittaja Laura Lindstedtin Oneiron on toiveissa, mutta onneksi se on myös puolisoni toiveissa, joten ostan sen hänelle (ja saan itsekin lukea...).

Ehkä voisin tykätä tyttäreni ostamasta laukusta. En ole ihan varma, mutta paljon mahdollista. Ainakin olen tykännyt tyttärieni ostamista huiveista, sukista ja jakuista, useimmista koruistakin (joku koru ollut hiukan räväkkä...).

Vierailija

Olen laukkujen suhteen samanlainen kuin äitisi. Mikä vaan kelpaa, mutta mielellään taskuja paljon. Eikä mitään kallista minulle, en perusta merkeistä yhtään, vaan käytännöllisyydestä. Itse sain yhteistyökumppanilta muutama vuosi sitten nahkarukkaset ja ne ovat kovassa käytössä olleet, nyt alkaa mennä rikki. Onko äidilläsi Karen Fossumin kirjoja? Ne ovat aika poikkeuksellisia rikosromaaneja, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu etukäteen ja näkökulmat vaihtelee. 

Vierailija

Kiitos vastauksista!

1, pitääpä ihan tsekata millaisista kirjoista on kyse, josko olisivat lahjansaajalle mieleisiä. :) Kiitos vinkeistä!

Koruja ym. asusteita äitini ei juurikaan käytä, ellei niillä sitten ole huomattavaa tunnearvoa (esim. mieheltään vuosipäivinä saamansa korut) tai ellei hän ole lähdössä esim. konserttiin tai tanssimaan, mihin haluaa laittaa vähän "parempaa päälle". Noita tilanteita varten on siis suunnitelmissa tuo pikku-/iltalaukku, ihan jo käytännöllisyyssyistä (+ koska tiedän äidilläni aikaisemmin vastaavanlaisia olleen).

2, Fossumia ei muistaakseni ainakaan äitini omasta kirjahyllystä löydy, mutta koska äitini vielä pari vuotta sitten oli ahkera kirjaston palvelujen käyttäjä, ei sitä koskaan tiedä vaikka hän olisi kirjailijan teoksiin jo tutustunutkin. Lueskelin läpi muutamien kirjojen juonikuvauksia ja vaikuttavat ainakin lähtökohtaisesti mielenkiintoisilta, ja koska uusin teos on nähtävästi niinkin tuore kuin viimevuotinen(!), on hyvät mahdollisuudet ettei äitini ole ainakaan sitä ehtinyt vielä lukea. Pistetään harkintaan! Kiitos. :)

3, ihan vain sen perusteella nuo ideat ilmoille heitin, että omalla äidilläni henk.koht. näyttäisi olevan moisille tarvetta, onhan nykyinenkin "ostoskassi" lähes päivittäisessä käytössä (kehnosta kunnostaan huolimatta... mutta siksihän tässä uuden ostoa suunnitellaankin). Mutta varmastihan laukulle kuin laukulle löytyy onnelliset omistajansa mikäli vain soveltuvat kantajansa tarpeisiin! Oma äitini saattaisi jopa suuttua mikäli ostaisin hänelle noin "kalliin" laukun. :D Mutta varmasti kätevä vinkki monelle muulle, kiitos!

Ap

Vierailija

Mun viiskymppiset tuttavat ovat kaikki aivan erilaisia keskenään, joku käy oopperassa, toinen tykkää kansanmusiikista, kolmas hiphopista ja neljäs hevistä.

Kannattaa siis unohtaa se mikä omasta mielestä olisi kivaa äidillesi. Koita seurata tarkemmin mistä sun äiti pitää ja mistä ei. Sain käsityksen että jonkun verran hissukka ja sovinnainen, joten kovin räikeät, räväkät ja trendikkäät vaihtoehdot esim. laukuissa tuskin ovat mieleisiä. Valitse sen sijaan sellainen nahkalaukku, joka on yksinkertainen, laadukas ja käytännöllinen, siitä on iloa äidillesi pitkään. Osta jokin perusväri, musta tai ruskehtava, sen mukaan mitä äitisi on ennenkin käyttänyt. Ei liian kallis, joku n. 100-200 e on varmaan okei. Tarkista myös miten äitisi kantaa laukkua, moni viiskymppinen ei ole tottunut noihin tote-tyyppisiin valtaviin laukkuihin, joita vielä kädessä kannetaan. Ei meikäläisillä kestää enää kroppa. Keskikokoinen, ei itsessään liian painava laukku on paras. Utua tai Okay's ovat suomalaisia merkkejä, joilla on tuollaista perusnahkalaukkua.

Sain äidistäsi sellaisen mielikuvan että Kaari Utrion uusin kirja Paperiprinssi voisi olla okei.

Jokin hyvälaatuinen vartalovaoide voisi olla myös toivottu lahja, jos on vaatimaton tyyppi, tuskin sellaiseen laittaa rahaa, mutta voisi arvostaa sinulta saatuna. Tuonikäiselle voiteen pitää olla täyteläinen, koska nahka tuppaa kuivumaan ja talvikin tulossa. Avenen COld Cream Body Lotion, L300 vartalovoide tai Body Shopin arganöljyvoide.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat