Millaisia oli teidän lapsuutenne joulut?t.ammattivalittaja

Vierailija

Meillä ne oli aina aika köyhiä. Kinkkua ei ollut koskaan mutta laatikoita oli. Lahjoina sai yleensä jonkun villapaidan,sukat,suklaata, jonkun halvan lelun. Barbia toivoin lapsena mutta en sellaista koskaan saanut, jonkun cindyn sain.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Köyhiä ne oli meilläkin, joskin ruokaan oli varaa. Lahjoissa sitten säästeltiin ja todella harvoin sai mitään toivomaansa lahjaa. Meilläkin meni niin, että Barbien sijaan sai jonkun kopionuken.

Vierailija

Meillä oli myös sellainen tapa ettei joulupukki käynyt koskaan vaan lahjat olivat valmiina paketoituna kuusen alla. Yhtenä jouluna kun olin n 4 vuotias lions club toi jouluruuat kun oltiin rahattomia. Eräänä jouluna saatiin sattumalta eräältä uskovaiselta 500mk kun äidillä ja isällä oli jouluksi rahaa vain 20mk.ap

Vierailija

Isä tilasi kännisen kaverinsa esittämään muovinaamari-joulupukkia. Loppuillasta isä tyhjensi kossupullon yksikseen, hakkasi äitini (joskus myös minut) ja lähti autolla tai moottorikelkalla jonnekkin.
Lahjoja saatiin ihan kivasti koska iso ja suht varakas suku, mutta oman perheen rahat meni isän kurkusta alas.

Vierailija

Meillä oli joulut hyviä, kun olin lapsi. Ehkä johtui siitä, kun joulut vietimme mummolassa. Tunelma oli hyvä, lämmin, oli joulusaunaa ja jouluruokaa, joulukuusi ja lahjoja, ei mitään pröystäilevää. Kaikki oli hyvää aina mummolassa. Toista oli sitten kotona, josta ei kukaan tiennyt ja mummolassa piti salata todellisuus. Kun mummolaa ei ole ollut enää vuosikymmeniin, vietämme joulun mieheni kanssa kaksin.

Vierailija

Ihan tavallisia jouluja. Riisipuuro aamulla, kuusen koristelu, joulurauhan julistuksen kuunteli, kuumalinja, haudoilla käynti. Pöydässä oli aina kinkkua, laatikoita ja mulle lihapullia. Lahjoja oli aina paljon, mutta ne olivat halpoja. En koskaan saanut sitä mitä toivoin, vain halppisversion. Illalla luettiin lahjakirjaa ja syötiin suklaata.

Vierailija

Isä oli aina kännissä. Oltiin aina kotona vaan oma perheen kesken, kukaan ei tullut meille eikä me käyty missään. Luultavasti johtui juuri siitä, että isä oli aina kännissä. Eniten olin katkera siitä, ettei voitu mennä mummolaan, vaikka kaikki serkut oli siellä. Mummo oli minulle tosi tärkeä, mutta asui kaukana. Ei ole hyviä muistoja joulusta, lähinnä ahdistaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Silloin kun ap oli lapsi aikaa köyhää oli kaikilla, jos tähän päivään vertaa.
No ei näin köyhää. Kyllä olin oman luokkani köyhin lapsi mutta mitään sääliä en kerää. meillä oli tunnelmaltaan ihan hyvät joulut ja kun vanhemmat olivat absolutisteja niin mitään riitoja tms ei tarvinnut koskaan pelätä.ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei näin köyhää. Kyllä olin oman luokkani köyhin lapsi mutta mitään sääliä en kerää. meillä oli tunnelmaltaan ihan hyvät joulut ja kun vanhemmat olivat absolutisteja niin mitään riitoja tms ei tarvinnut koskaan pelätä.ap

Tässä se taas tuli todistettua: Köyhyys on ylisukupolvisesti(kin) periytyvää.

Vierailija

Ihania. Mummolassa vietettiin koko suvun kesken. Paljon ruokaa, siinä ei pihistelty ikinä! Lahjojakin oli paljon, koska lapsia oli paljon.

Se mikä oli ihan kamalaa, niin se odottelu, kun pukki tuli vasta ruuan ja jälkien siivoamisen jälkeen! Ihan piinaa :-)

Vierailija

No onpa teillä ollut kamalaa lapsena! Mun lapsuuden joulut oli ihania, sellaisia koko perheen ja suvun yhteisiä juhlia. Ruokapöydässä oli usein 20 henkeä ja kaikki serkukset koolla. Lahjoja annettiin ja saatiin paljon, oltiin lahjahullua porukkaa.

Nyt vietetään joulua miehen sisarusten kanssa ja hyvin samalla tavalla. Ollaan aika jouluhullua porukkaa.

Yksi erityinen muisto lapsuuden jouluista on, että meillä jouluateria alkoi aina kirkkaalla lihaliemellä, jonka kanssa tarjottiin pieni pala sienipiirakkaa ja sherryä tai madeiraa. Ja sitä viiniä me lapsetkin saatiin aina pikkuisen lasissa. Ja sen jälkeen luettiin jouluevankeliumi ja laulettiin yhdessä Enkeli taivaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tässä se taas tuli todistettua: Köyhyys on ylisukupolvisesti(kin) periytyvää.
Ei mun lapsestani köyhää jää. Appivanhemmilta jää suht iso perintö miehelleni joka sitten menee pojalle.ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat