Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enpä taida enää ikinä ostaa irtokarkkeja marketin laarista

Vierailija
03.12.2015 |

Ilmeisesti joku vapaan kasvatuksen perhe oli ostoksilla ja n. 3 ja 5- vuotiaat närppivät (oletettavasti) kuolaisilla käsillä karkkeja niistä säiliöistä mihin ylettivät. Äiti sanoi vain "Tulkaas nyt Elli ja Lauri, ostetaan mielummin tämmöiset valmiit pussit" vaikka näki mitä tapahtui. Ei tullut mieleen komentaa tai mitään.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut videovuokraamossa ja kaukassa töissä, ihan arkipäivää. En ikinä osta karkkeja lapsikorkeudelta, enkä suosittele kellekään muullekaan. Ei asiakkaat niitä tilanteita niin helposti huomaa - asiakas viettää karkkihyllyä katsellen 0-1 minuuttia viikossa, myyjä helposti 35 tuntia (kassat on usein karkkihyllyn lähellä). Turha siis väittää että ei tapahdu, jos et itse ole ikinä nähnyt.

Vierailija
22/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutuitko sitten tse noiden lasten käytökseen? Mielestäni tuollaisessa tilanteessa voi ihan hyvin mennä sanomaan, että tuollaista ei kaupassa saa tehdä. 

Joka ikinen kerta kun olen puuttunut vieraiden lasten käytökseen on käynyt jomminkummin:

a) lapsen vanhempi on katsonut minua vihaisesti ja vienyt lapsen sanaa sanomatta kauemmas. Useimmiten lapsi on kohta jatkanut puuhaansa.

b) lapsen vanhempi on suuttunut aivan jumalattomasti ja melkein käynyt päälle sekä haukkunut minut pataluhaksi, sillä joko hänen lapsensa ei tehnyt sitä mitä teki, teki sen vahingossa ja siten se oli sallittua, tai saa tehdä sitä. Oli kyse sitten autojen naarmuttamisesta, karkkien tuhoamisesta, laskemisesta pulkalla autotielle tai K18 lehtien lukemisesta kaupassa. Tai mistä tahansa.

Enää en puutu, jos ei oma omaisuus ole vaarassa. Ei jaksa tuota psykomammaraivoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös nähnyt kuinka hieman epäsiistimpi herra lappoi käsin karkkeja pussiin. Eli alemmat laatikot on lapset lähmineet, ylemmät spurgut. Jotenkin sitä vaan kykenee näemmä tämänkin asian unohtamaan kun itse tyytyväisenä ostaa namuja. Kuten monen muunkin hygieniajutun. Olen nähnyt myös kun ihan asiallisen näköinen mies tökki sormella laarista otettavaa suolakurkkua, ei kelvannut, tiputti takaisin etikkaan ja kauhoi seuraavan. Yleensä kaikki salaatti- ja ruokabuffat, itsepalvelu vitriinit yms. on sellaisia että ei pidä liikaa ajatella ketkä kaikki niitä on ehtineet lähmimään tai sitten ei voi ostaa niistä mitään.

Vierailija
24/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte laitan aina mulukun sinne karkkilaariin vähäksi aikaa.

Vierailija
25/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutuitko sitten tse noiden lasten käytökseen? Mielestäni tuollaisessa tilanteessa voi ihan hyvin mennä sanomaan, että tuollaista ei kaupassa saa tehdä. 

Joka ikinen kerta kun olen puuttunut vieraiden lasten käytökseen on käynyt jomminkummin:

a) lapsen vanhempi on katsonut minua vihaisesti ja vienyt lapsen sanaa sanomatta kauemmas. Useimmiten lapsi on kohta jatkanut puuhaansa.

b) lapsen vanhempi on suuttunut aivan jumalattomasti ja melkein käynyt päälle sekä haukkunut minut pataluhaksi, sillä joko hänen lapsensa ei tehnyt sitä mitä teki, teki sen vahingossa ja siten se oli sallittua, tai saa tehdä sitä. Oli kyse sitten autojen naarmuttamisesta, karkkien tuhoamisesta, laskemisesta pulkalla autotielle tai K18 lehtien lukemisesta kaupassa. Tai mistä tahansa.

Enää en puutu, jos ei oma omaisuus ole vaarassa. Ei jaksa tuota psykomammaraivoa. 

Miten esität asiasi? Sitäkin, kun näkee että syöksytään hyeenanlailla kimppuun psykomammaraivoin tavoin. Sinä et tietenkään ole tälläinen, mutta kaikki muut...

Vierailija
26/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun näin tuota tapahtuvan, oli sellaisen muutaman vuoden ikäisen varastajataaperon vanhempi siinä muutaman metrin päässä ja hän kyllä todellakin näki kaiken mutta keskittyi enimmäkseen muuhun. Ei nähnyt syytä puuttua. Kuului vain täysin vailla auktoriteettia sanottu "heituusnyjuhaniseppomennääksjo". Ei siis hakenut sitä kakaraansa sieltä, antoi sen jatkaa, näki kaiken.

Olin ollut aikeissa ostaa irtokarkkeja, mutta valinta vaihtuikin jostain kumman syystä pussissa myytäviin, kun näin kuinka se räkänenäinen kakara taputteli ja lähmi kaikkien alempien laarien kannet, räpelsi niiden lapioiden kanssa pitäen kiinni lapio-osistakin aivan kuin olisi sallitusti kotihiekkiksellä leikkimässä ja lopulta vielä availi kansia ja tunki sinne likaiset ties mitä kausitauteja tai jopa matoja levittävät näppinsä.

Kävelin erittäin hitaasti tuon vanhemman ohi ja yritin koko matkan ajan ottaa häneen tiukkaa katsekontaktia jotta olisin voinut vaikka nyökätä laarien suuntaan ja sanoa että tee nyt tuolle tilanteelle jotain, mutta hän väisti katseeni täydellisesti kuin ei näkisikään enkä minä toisaalta ole mikään kaupan vartija eikä kukaan maksa minulle tuollaisten tollojen tapakouluttamisestakaan! Kun menin kassalle siihen melkein viereen hyllyn taakse, kerroin tapahtuneesta kassamyyjälle ja osoitin henkilön. Hah. Onpa varmaan kiva nuorten kassamyyjien joutua kaupassa työskennellessään kasvattamaan niiden normaalien työtehtäviensä lisäksi näitä useinkin itseään reippaasti vanhempia äitejä tai isiä, joilla on täysin hakusessa se miten kaupassa asioidaan.

Vierailija
27/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeriä tuollaisey ihmiset, jotka hokevat "vapaata kasvatusta" tietämättä edes mitä se tarkoittaa.

Käytä AP termejä jotka tunnet tai pidä naamasi ummessa.

Vierailija
28/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opetin, että saa maistaa, niin tietää, mitä karkkeja haluu ostaa.

Ja taas yksi määritelmä WT-mamman käsikirjaan :)

Vierailija
29/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miten te määrittelette vapaan kasvatuksen? :O

Ap

Vierailija
30/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osta ikinä kaupasta salaattia niistä sellaisista lounassalaatti-altaista, mistä saa itse kasata haluamansa koostumuksen. Ai miks? No siks, kun näin kerran erään aikuisen napsivan sellaisesta itselleen paljain käsin välipalaa. Hyi olkoon. Että ei pelkästään lapset ja kusihousuiset spurgut klähmi saastakäsillään karkkia mahdollisuuden osuessa kohdalle, jotkut taliaivot varastavat sitten salaattiakin. Eikä ollut spurgu tämä herra jonka näin.

Vierailija
31/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeriä tuollaisey ihmiset, jotka hokevat "vapaata kasvatusta" tietämättä edes mitä se tarkoittaa.

No sinä varmasti valaiset meitä tiedollasi? Vaikka käytöksesi perusteella sinut onkin kasvatettu vapaasti.

Vierailija
32/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

31, no eipäs nyt syytellä, en ole vain näin lapsettomana perehtynyt mikä on vapaata kasvatusta ja mikä kasvatuksen puutetta ja miten ne toisistaan eroavat :D Mutta joku viisaampi valaiskoon?

Ap

Vierailija
33/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri näki kerran kun jonkun epäsiistin mamman taaperoikäinen lapsi karkasi irtokarkkien luokse, lapsi nappasi sieltä nopeasti karkin suuhunsa jolloin tuo mamma huomasi sen ja KAIVOI SEN KARKIN LAPSEN SUUSTA JA HEITTI SAMAISEN KARKIN TAKAISIN SINNE KARKKIASTIAAN!!! :-o Hyi saatana!!!

Vierailija
34/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä varmasti valaiset meitä tiedollasi? Vaikka käytöksesi perusteella sinut onkin kasvatettu vapaasti.

Etkö osaa itse ottaa asioista selvää ja etsiä tietoa esim netistä? Mitenhän sinut on kasvatettu, kun ei edes noin yksinkertainen asia onnistu?

Vierailija
35/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverin kanssa ostettin ne lounassalaatit niistä kaupan buffeteista. Hän sai lounaan jälkeen vuorokauden kestävän oksennustaudin ja minä  toista vuorokautta kestävän ripulin! Ei ikinä enää!

Vierailija
36/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

34, jospa haluan useamman ihmisen näkökulman juuri av:lla kun täällä on niin mukavaa ja auttavaista väkeä  ;)

ap

Vierailija
37/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kasvatettu vapaalla kasvatuksella ja minulle on ollut ilmiselvää jo lapsesta asti ettei mihinkään muiden tavaroihin kosketa ilman lupaa. Näistä asioista on keskusteltu vakavasti heti niin että kerralla on ymmärretty. Ymmärrättekö nyt? Vapaa kasvatus tarkoittaa sitä että lapsi oppii omista toimistaan ja tekemisistään ja valitsee itse tekemisensä. Ei niin että vanhempi pakottaa tekemään tai elämään esim uskonnossa jo pienestä pitäen ilman valinnan vapautta. Tämä on vapaata kasvatusta jossa vanhempi opastaa mutta lapsella on vapaus valita kiinnostuksensa itse. Vanhempi kuitenkin edelleen kasvattaa kuten vapaassa kasvatuksessakin on jo itsessään mainittu.

Vierailija
38/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaupan paistopisteellä töissä, ja näen päivittäin kun ihmiset surutta paljain käsin  testailevat, että onko sämpylät lämpimiä vai ei. Sitten jos onkin sämpylä päässyt jo huoneenlämpöiseksi, se heitetään takaisin muiden joukkoon. En ymmärrä, mitä kyseistä toimintaa harjoittavilla ihmisillä liikkuu päässä. :D Mulle opetettiin jo tarhassa, että se mihin kosketaan pitää ottaa.... -.- Yleensä huomautan asiasta, mutta myös yhtä usein sieltä tulee jotain vihaista mukinaa vastaukseksi :)

Vierailija
39/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ovat taineet irtokarkit maistua ENNEN kun itse näit kuolaklähmäkäsien räpeltämisen. Vinkiksi vain että ne puistokemistit klähmii myös paistopisteiden leivoksia ja karjalanpiirakoita. Ja miettikääs hevi-osastoa, siellä vasta sörkitäänkin räkätautisina ja kakkasormisina hedelmiä ja vihanneksia...

Vierailija
40/61 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, miten te määrittelette vapaan kasvatuksen? :O

Ap

Luodaan raamit, mutta ei kosketa sisältöön. Vapaakasvatus ei auttamatta tarkoita kaiken sallimista vaan lapsi saa ehdotonta rakkautta, eikä hänestä kasvateta ihanne ihmistä, joka on kuuliainen ja tottelevainen alamainen, eikä kasvatuksella pyrkitä vaikuttamaan laajasti lapsen koko persoonaan. Eikä lasta käytetä välineenä, jonka avulla aikuinen voi päteä. Kasvatuksen päämääränä on luoda kasvatettavalle edellytykset onnelliseen elämään ilman, että elämä on kasvatusoppaiden pohjalta opittavaa suoritusta, jossa kaikki pitää tehdä tismalleen oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän