Harjoitussupistukset vk 16?
Yritin haulla jo etsiäkin tietoa asiasta, mutta tuntuu että kaikilla on harkkasupistuksia ollut vasta vk 25 jälkeen.. Apuva. Tänään tuli 15 vk täyteen eli 16 menossa ja aamulla heräsin kun alavatsa oli aiva kova, ikäänkuin pinkeänä. Ei sattunut tai nipistellyt, tuntu vaan oudolta. Päättelin sen harjoitussupisteluksi (?) Onko muilla ollut näitä näin aikasessa vaiheessa? Ensimmäistä odotan, eli ei ole aikaisempaa kokemusta asiasta ja siksi alkoi näin iltasella vähän mietityttämään.
Kommentit (11)
mulla alkoi esikoisen kohdalla rv.28 jonka johdosta jouduin sairaalaan tarkkailu-osastolle tippaan yms. ettei vauva vain synny!
toisen kohdalla alkoi harjoitussupparit jo rv.14, mutta tämänkin kohdalla yltyivät niin voimakkaiksi että jouduin taas sairaalalepoon rv.28 eteenpäin... kummatkin syntyivät kuitenkin rv.40+ terveinä.
kuulemma ovat ihan normaaleja, mutta jos tulee päivässä enemmän kuin 10 on syytä hakeutua hoitoon!!!
Kohdun supisteluherkkyys on yksilöllistä, joillakin voi todella supistella aivan alkuraskaudesta saakka ilman, että vauva syntyisi kuitenkaan etuaikaisena.
Itselläni alkoi ensiraskaudessa muistaakisen 18 vk tienoilla säännölliessti supistelemaan, kivuliaiksi ne muuttui 30--> tyttö syntyi 39+
Toisella kieroksella supistelut alkovat melkeinpä heti. 12 viikolla kun makasin selällään, kohtu oli kuin kova pallo, kivuton tosin. 27 viikolla jäin sairaslomalle kivuliaiden supistusten vuoksi ja vauva syntyi 36+6
Kuuntele kipua, siihen on syytä reagoida =)
Onnellista odotusta
esikoisenkaa aikasemminkin jo noita suppareita,mut ku ei oo kipeitä ja usein ni ihan ok..mulle vaan sano et jos alkaa usein tulee ni sit pitäs lepää..nyt tän tokankaa ei oo vielä mitään..:)
on harjoitussupparit alkaneet jokaisen kolmen raskauden aikana tuossa 16 viikon tienoilla. Lääkäriltä kysyessäni hän sanoi, että niitä saakin tulla, kunhan eivät ole kipeitä tai säännöllisiä, käski kuitenkin vältellä raskaiden esineiden nostamista ja mm. imuroiminen kiellettiin vk 20 kokonaan, koska asento on sellainen jossa helposti supistelee. Eli niin kauan kun supistukset on vain niitä kiristyksiä, niin kaikki on ok =)
Kun rupee miettimään niin mulla tuli noilla viikoilla kävellessä välillä outo tunne, nyt aina kokeilen kohtua ja tuon tunteen aikana kohtu on kovana. Ei koske, mutta tuntuu hieman oudolta. Nyt niitä harjoitussupistuksia on päivittäin.
Tytteli-83 rv 22+4
niihin aikoihin kun kuukautiset normaalisti olisivat ja myös silloin, kun kohtu kasvaa nopeasti. Niin kauan kun ovat kivuttomia, on normaalia kohdun harjoittelua. Minulla eivät aiheuttaneet mitään, sen sijaan rv 25 alkaneet kivuliaat supistukset ovat saaneet kohdunkaulaa lyhenemään ym ja nyt olen levossa. Mutta sinulla ei pitäisi olla mitään syytä huoleen!
Terveisin Kiiperi rv 28+6
Kolmatta odottelen ja en tosiaan muista oliko edellisissä raskauksissa tässä vaiheessa supistuksia.Toissa päivänä tunsin aika paljon tuota kiristymisen tunnetta alavatsalla ja aloin olla jo huolissani.Välillä tuntuu vieläkin,pitää vain yrittää välillä lepäillä.Otan kyllä puheeksi,kun menen reilun viikon päästä rakenneultraan.
Helpottavaa kuulla, että näitä on muillakin ja ettei ole vaarallista. Mulla kun ei tosiaan ole kokemusta näistä asioista, niin kiva saada vastauksia samassa tilanteessa olevilta. Otan siis rauhallisesti ja kuuntelen tuntemuksiani. Mulla on rakenneultra vasta maaliskuun puolessa välissä, mutta pitää mainita asiasta neuvolassa maaliskuun alussa.
Kiitos vielä vastauksista!
Kun eka kerran tunsin supistuksen. Se tuli, kun suutuin kissalle yöllä. Järkyttävä tunne. Sen jälkeen niitä onkin tullut säännöllisen epäsäännöllisesti.
t: H rv 37+2
Supistuksia mulla on ollu jo viikko-pari. Se mitä mua huolestuttaa on se että kohdunsuu on jo pehmentynyt, mutta onneks ei lyhentynyt. Oli emätintulehdus ja verenvuotoja, todettiin hematooma. Enkä ole ehtinyt nauttia vielä rakaudesta. Jos se stressi ja pelko onkin " tehnyt" niitä supistuksia...
Kyllä mullakin ekoja harkkasupistuksia oli jo joskus noihin aikoihin suunnilleen. Varsinkin seksin jälkeen... mutta kun ei ole kivuliaita niin ei syytä huoleen :)