Uuden miestuttavan tunnemaailma
Kertoo usein, että on stressaantunut ja asiat huonosti. Kuuntelen ja tuen ja kannustan. On toki paljon hauskaakin ja huumoria ja naurua. Kun itse olen alamaissa, ei pysty lohduttamaan mitenkään tai laittaa jotenkin huumoriksi tai ei kommentoi mitenkään. Tänään laitoin viestiä, että tapahtunut ikävää . Ei mitään vastausta. Laitoin uuden viestin, ettet taida välittää lainkaan ja sain vastauksen rankasta työpäivästä. Surettaa.
Kommentit (22)
Hyvin kehittymätön tunne-elämä. Tuskin mitään annettavaa kenellekään.
Noloo laittaa tuollaisia huomionkeruu-viestejä, "on tapahtunut jotain kauheaa..." tai "ei tunnu kiinnostavan...". Ihan teinimeininkiä.
Jos laitoit viestiä että "on tapahtunut jotain ikävää", niin en ihmettele vaikka olisi jopa ärsyyntynyt.
Mulla on tuttu joka on samanlainen. Tiedän että hän ei tarkoita mitään pahaa ja yrittää usein auttaa ym, mutta jostain syystä ei osaa lukea noita tilanteita yhtään, että milloin toinen kaipaisi jotain lohdutusta tai empatiaa. Saattaa juurikin vaihtaa aihetta vaikka lauantaimakkaraan jos toinen om juuri kertonut sairastuneensa malariaan ja zombit on vallanneet maapallon. Joskus kyse siitä ettei vain tiedä mitä sanoa mutta useimmiten ei vaan jotenkin osaa lukea toisen tunteita ollenkaan. Mulla meneekin hermot hänen kanssaan aika usein joten emme tapaa kauheasti; en jaksaisi tuota parisuhteessa.
Mun pitää jättää tuo nyt ihan vaille huomiota joksikin aikaa. Tuntuu niin loukkaavalta. Olisi kyllä arvostettavaa, jos kertoisi, ettei kestä toisten ahdistuksia. Tuollainen sivuuttaminen kyllä on ikävää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Noloo laittaa tuollaisia huomionkeruu-viestejä, "on tapahtunut jotain kauheaa..." tai "ei tunnu kiinnostavan...". Ihan teinimeininkiä.
Ei minusta. Empatia on huipputärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuttu joka on samanlainen. Tiedän että hän ei tarkoita mitään pahaa ja yrittää usein auttaa ym, mutta jostain syystä ei osaa lukea noita tilanteita yhtään, että milloin toinen kaipaisi jotain lohdutusta tai empatiaa. Saattaa juurikin vaihtaa aihetta vaikka lauantaimakkaraan jos toinen om juuri kertonut sairastuneensa malariaan ja zombit on vallanneet maapallon. Joskus kyse siitä ettei vain tiedä mitä sanoa mutta useimmiten ei vaan jotenkin osaa lukea toisen tunteita ollenkaan. Mulla meneekin hermot hänen kanssaan aika usein joten emme tapaa kauheasti; en jaksaisi tuota parisuhteessa.
Ja tuo siis pätee hänen kohdallaan muihinkin tunteisiin. Ei ole Asperger. On tosi teoreettinen ja ei itsekään omaa kovin laajaa tunnerekisteriä.
No jospa sillä miehellä oli ihan oikeasti rankkapäivä, niin aika lailla ymmärrettävää, että tuollaiset viestit aiheuta muuta kuin ärsytystä tms.
Kannattaa sanoa suoraan mikä harmittaa ja mieluiten kasvotusten.
Joskus asiat eivät vaan kohtaa. Toisella rankka päivä töissä, toinen turhaantunut kotona ja kiukkuaa, kun ei saa tahtomaansa ymmärrystä. Toisaalta, kyllä normaalilla empatiakyvyllä varustettu ihminen edes kysyy, kuinka voit nyt. Tai sitten ei oikeasti kiinnosta.
Vaikka olisin kuinka kiireinen töissä ja ehdin lukea viestin kännykästä, niin kommentoin edes niin, että yritä kestää, jutellaan illalla. On mulla kyllä jokunen huomiohakuinen ihminen, jotka kerjäävät huomiota milloin milläkin kommentilla, mutta olen oppinut nämä suodattamaan.
Eipä tuo kovin vastavuoroiselta suhteelta vaikuta. Ei jatkoon.
Lopeta kuuntelu ja myötätunto. Ensi kerralla kun valittaa väsymystä ja työuupumusta, niin puhu joulutorttujen paistolämpötilasta.
Tainnut äiti hoitaa yksipuolisesti nämä tunnekeskustelut, vaatimatta vastavuoroisuutta. Mies on tottunut siihen ja olettaa että sama kuvio on normaalia myös parisuhteessa.
Ihan hiljattainko olette tavanneet? Erosin kuukausi sitten tuollaisesta miehestä. Tai no, hän erosi minusta, mutta kylläpä on arjestani tullut kevyempää sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tainnut äiti hoitaa yksipuolisesti nämä tunnekeskustelut, vaatimatta vastavuoroisuutta. Mies on tottunut siihen ja olettaa että sama kuvio on normaalia myös parisuhteessa.
Niinhän sen pitääkin mennä, että äiti kuuntelee lasten huolia ja joku aikuinen kuuntelee äidin huolia. Silloin lapselle kasvaa epävakaa tunne-elämä, jos joutuu pitämään äidistään huolta.
Tuollainen ihminen vie vain voimia eikä muuksi muutu.. minulla ystävä samanlainen, kun kerron jostakin murheesta tai vaikka iloisesta asiasta niin vastaukseksi saattaa tulla vaikka selfie eikä mitään reaktiota asiaani. Veetuttaa tuollainen, itse olen sitten empaattinen ja kiinnostunut hänen asioistaan, vaikka aina en jaksaisi ihastella samoja asioita päivästä toiseen, mutta yritän olla silti kohtelias ja hyvä kuuntelija. Tätä jatkunut 8 vuotta ja parisuhteeseen en tuollaisen ihmisen kanssa pystyisi.
Sinä olet hänen likakaivonsa, ei häntä sinun asiasi kiinnosta.