Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapselle 5v ei kelpaa aamiaisella enää kuin suklaamurot tai vanukkaat kun saa niitä aina isänsä luona

Vierailija

Minulla ja isällään (ex-mies) vuoroviikoin (syitä en tässä nyt ala selitellä tai tulisi kilometrin romaani)

Haluaisin tarjota terveellistä ruokaa, puuroa ja hedelmiä, itsetehtyä rahkaa, marjoja. Mikään ei kelpaa. On sitten syömättä lounaaseen saakka (12 aikaan) jos ei saa haluamaansa ja sydän meinaa särkyä kun toisen maha huutaa. Pakkohan siinä on sitten niitä muroja antaa kun istuu vaikka kolme tuntia pöydässä koskematta ruokaan (jos määrään että jotain on syötävä, ennen ei pöydästä nousta)

Isälleen olen jankuttanut miljoona kertaa asiasta "mutta kun murot on niin helppo aamiainen kiireessä antaa" ja muita tekosyitä. On muutenkin niin herkkä suuttumaan (minulle, ei onneksi lapselle) enkä haluaisi haastaa riitaa.

Mitä tekisitte tilanteessani? Tuntuu että jos joutuu odottamaan lounaaseen saakka, olen suunnilleen lapsenkiduttaja mutta jos annan muroja tai vanukasta tuntuu että olen liian lepsu.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Jos tarjottu aamupala ei kelpaa, anna nähdä nälkää lounaaseen asti. Kyllä se jossain vaiheessa alkaa kelpaamaan. 

Vierailija

Minusta olet kohtuuton, kun vaadit, että lapsi ei saa poistua pöydästä ennen kuin hän on syönyt jotain. Minä antaisin kyllä poistua, mutta kertoisin selvästi, että seuraavan kerran saa ruokaa vasta lounaalla. Kyllä lapsi aika nopeasti oppii, että nälkä on ikävä seuralainen, kunhan olet johdonmukainen.

Mutta jos tarjoat lapselle muroja, niin kyllähän hän sen oppii, että muroja saa, kunhan vain on tarpeeksi tiukasti syömättä. En kuitenkaan yrittäisi saada lasta syömään jotain hänelle selvästi vastenmielistä ruokaa (esim. kaurapuuroa tai rahkaa, jos hän ei niistä selvästi pidä muutenkaan), mutta tarjoaisin jonkun sellaisen terveellisen vaihtoehdon, joka lapselle maistuu muuhun aikaan päivästä.

Vierailija

En antaisi tuossa asiassa periksi. Siinähän istuu sen kolme tuntia, lapsi ei nälkään kuole.

Isälle kuitenkin ehdottaisin nopeaksi ja helpoksi aamupalaksi jogurttia ja marjoja. Jos lapsella ei ole mitään ruokarajoituksia, niin sen maustamattoman jogurtin kaataa purkista kulhoon siinä missä maidonkin, ja marjat kippaa myös kulhoon samoin kuin murot.

Vierailija

No kyllä mä lähtisin siitä, että aikuinen  määrää mitä syödään ja lapsi sen, kuinka paljon. Eli annat sitä mikä sinusta on hyvä, lapsi syö kyllä jos on nälkä.

Monet lapsethan voivat olla päiviä syömättä, ja jaksavat ihan hyvin.

Meillä on joka aamu puuroa ja lapset syö vaihtelevalla menestyksellä. Meidän lapsille esim. hapankorppu, banaani tai hedelmäpiltti olisivat sellaisia helppoja aamupaloja, jotka aivan varmasti tulisivat syötyä, eikö teillä kelpaa?

Vierailija

Älä van anna periksi. Meillä on joskus sukulaisten 4-vee kylässä. Aivan sama mitä ruokaa tarjoan, vaikka broilerikiusausta tai väärän merkkistä paahtoleipää, se on aina "pahaa", koska se on erilaista kuin lapsen kotona. Äitinsä ehdottaa että ostaisin valmiiksi ruokia, joista lapsi pitää. Joskus kiikuttanut omat leivätkin kotoa. Voi herranjestas sentään. Itse kyllä johdonmukaisesti olen sanonut lapselle, että on epäkohteliasta työntää lautanen pois ja sanoa "en tykkää, tää on pahaa" tai muuta vastaavaa, kun ruoka on täysin syömäkelpoista ja kyse on hänen omasta nirsoilustaan. Näkee nälkää sitten ja on kiukkuinen, mutta olkoon, minusta pitäisi jo oppia joustamaan ruokailussa! Varmasti jos olisi meillä vaikka viikon putkeen, alkaisi jossain vaiheessa maistua muutkin ruuat kuin ne tietyt samat. Ihan turhaan ovat tehneet elämästä hankalaa antamalla lapsen päättää, mitä tiettyjä harvoja ruokia suostuu syömään. Ei pysty yhtään reissaamaan tai käymään ravintolassa niin että lapsi on mukana, kun ei erilainen ruoka maistu ja hirveä huuto-nälkäkiukuttelu siitä vain seuraa. Ja kun uutta ruokaa tarjotaan, sanotaan "sä et varmaan tästä tykkää, mutta maistas nyt kuitenkin", siinä just sitä asennekasvatusta. Huhhuh mikä avautuminen. Mutta meinasin vaan kannustaa sua pitämään terveellinen linja ja totuttaa monipuolisuuteen.

Vierailija

Hapankorppu ei uppoa, vaalea sämpylä menee voilla ja sulatejuustolla muttei sekään järin terveellistä ole. Piltit ei kelpaa, eikä mitkään hedelmät. 

Olen isälleen antanut ihan itse tehtyä rahkaa muovipurkkeihin pakattuina, että saisi siitä vain lykätä lapsen nenän eteen mutta "no kun ei se niitä syö" ei kai kun isä on sen verran lepsu että lykkää heti murot eteen jos lapsi sanoo vähän että hyi en tykkää.

Lounaalla suostuu yleensä vihanneksia syömään jos muotoilen niistä esim. sydämiä tai hymiöitä. Olen yrittänyt samaa hedelmillä aamuisin muttei uppoa. On aamuäreä usein.

ap

Vierailija

Ei tietenkään kelpaa mikään muu kun tietää, että annat muroja kuitenkin.

Ei se lapsi täyden ruokalautasen ääreen kuole, syö sitten lounaalla, jos tarjottu aamupala ei kelpaa.

Vierailija

Muroja, sokeria melkein puolet ja suolaa...jees, kukapa ei tykkäisi. Kyllä melkein sitä sämpylää mieluummin syöttää.
Itsekään en syö puuroja ja rahkoja, mutta kai sitä nyt jotain muitakin vaihtoehtoja on.

Vierailija

Harvalle lapselle itsetehty rahka välttämättä maistukaan. Onhan nyt oltava joku välimuoto suklaamurojen ja rahkan välillä?

Jos lapsi ei selkeästi rahkasta tykkää niin kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja - jogurtti, leipä, hedelmät?

Vierailija

Lähtisin pikkuhiljaa muuttamaan makumaailmaa. Esim. ensin suklaamannapuuroa ja mannapuuroa ja vasta sitten kaurapuuroa. Kaurapuuroon voi laittaa marjoja, voisilmän jne. Luonnonjugurttiin voi laittaa vaikka mansikoita, luulisi että edes niistä tykkää?! Hedelmäsalaattia voisi kokeilla ja jos sekaan laittaa vaikka säilykepersikoita niin voi olla lapsen makuun tarpeeksi sokerista... Makuaisti muuttuu pikkuhiljaa ja maistelukertoja tarvitaan useita, että uuteen makuun tottuu.

Lapsen kanssa voisi myös alkaa leipoa jälkiruokia niin oppisi, että on muutakin hyvää kuin teolliset makeat ruoat ja omissa leipomukissa sokerin määrää voi vähentää, jauhojen ei tarvitse olla pelkästään vehnää jne. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Harvalle lapselle itsetehty rahka välttämättä maistukaan. Onhan nyt oltava joku välimuoto suklaamurojen ja rahkan välillä?

Jos lapsi ei selkeästi rahkasta tykkää niin kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja - jogurtti, leipä, hedelmät?

Meiän 2v ei tykkää syödä iha aamusta (samanlainen kuin isänsä) juo vaan vettä tai maitoa ja siitä tunnin päästä hedelmää. Eikö teillä syö edes viinirypäleitä? Nekin parempi kun murot.. Syökö munakasta tai raejuustoa jos ei ole makean perään? Mä paistan joskus herkkusieniä ne on meillä sellainen varma ruoka. Jogurtteja rahkoja muroja eikä puuroa ei syö joskus syö leipää. Meilläkin kesti löytää mieluinen leipä (hapankorppu). Kokeilkaa erilaisia. Mites sit joisko täysmehua lasillisen ja sen kanssa vaikkapa se vaalea sämpylä? Parempi sekin kuin murot.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat