Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies lähti töihin, vaikka isyyslomalla

Vierailija

Heti toisena isyyslomapäivänä mies lähti hoitaan "pari tärkeää juttua" töihin, tapaa samalla kaveria jne. Lähti aamulla ja tulee "viimeistään seiskalta" kotiin. Minä vauvan ja esikoisen kans kotona, teen kotihommat, kuten tässä oon tehnyt kotiutumisesta lähtien. Takana kuitenkin sektio.
Olenko nyt jotenkin pikkumainen, kun toivoisin mieheltä enemmän osallistumista tähän arkeen? Sentään eilen mies oli esikoisen kanssa ulkona ja hoiti iltapuuhat nukuttamisineen. Olen kyllä kauniisti pyytänyt apua, mutta innokkuutta ei kauheesti ole ollut tarttua mihinkään :(

Kommentit (15)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Heti toisena isyyslomapäivänä mies lähti hoitaan "pari tärkeää juttua" töihin, tapaa samalla kaveria jne. Lähti aamulla ja tulee "viimeistään seiskalta" kotiin. Minä vauvan ja esikoisen kans kotona, teen kotihommat, kuten tässä oon tehnyt kotiutumisesta lähtien. Takana kuitenkin sektio.
Olenko nyt jotenkin pikkumainen, kun toivoisin mieheltä enemmän osallistumista tähän arkeen? Sentään eilen mies oli esikoisen kanssa ulkona ja hoiti iltapuuhat nukuttamisineen. Olen kyllä kauniisti pyytänyt apua, mutta innokkuutta ei kauheesti ole ollut tarttua mihinkään :(

Hei teillä on kaikki hyvin.

Kerro miehellesi, että et oikein paljon välitä siitä, kuinka paljon hän tienaa.  Vähemmälläkin  tulee toimeen.

Miestäsikin varmaan helpottaisi, että hän voi jäädä työttömäksi ilman että arvostuksesi miestä kohtaan laskee.

Rehellisyyttä peliin,  ei tarvita mökkiä, omakotitaloa, ulkomaan matkoja, eikä edes autoa, kunhan kotona työt saadaan jaettua tasan.

Meillä muuten asiat on ihan toisin päin. Vaimo käyt töissä Outokummulla, ja minä koti-isänä hoidan lapsia. Odotan tietenkin, että kun vaimo tulee töistä kotiin niin hän huolehtii lapsista, koska onhan minunkin oikeus saada hieman vapaa aikaa. Toisinaan sitten kyllä jaksan ihmetellä, miksi naapurin mies ajaa uudella audilla, kun me lapsien kanssa joudutaan tyytymään vanhaan Ooppeliin.

Vierailija

Meillä oli sama. Lapsi syntyi su. Mies yöksi kotiin ja vasta ma iltapäivällä ehti sairaalaan takaisin. Oli nukkunut kunnolla, hoitanut työasioita, käynyt rauhassa lounaalla. Samaan aikaan olisin kaivannut apua vauvanhoidossa kun synnytyksestä poikki ja pomppasin vauvalle maidot.

Vierailija

Itse hoidin vauvaa sairaalassa heti leikkauksen jälkeisenä päivänä. Olin jalkeilla koko ajan, sillä vauva oli teholla. En edes kaivannut sairaalaan apuvoimia, mutta jotenkin oletin, että mies auttaa ny kotona, kun kerran halusi isyysvapaankin heti pitää. Huomenna en päästä sitä minnekään XD ap

täti

Anteeksi nro 2, mutta en oikein ymmärtänyt pointtiasi..Siis olet sairaalassa vauvan kanssa ja kaipaat sinne miestä avuksesi?? Täh?? Juu, tiedän että on perhehuoneita, ehkä teillä oli siellä sairaalassa sellainen, mutta en siltikään ymmärrä..

Vierailija

Jälleen kerran ei voi kuin ihmetellä, että mistä te löydätte näitä helmiä ja vielä teette niiden kanssa lapsia?

Vierailija

Sama juttu oli meillä. Mies ei pitänyt isyyslomaa, kun siitä olisi tullut vähän taloudellisesti takkiin. Pitkää päivää tekee ja kokee olevansa korvaamaton työpaikalla. Jaksamista!!!

Iskä vaan

Mikäs työpaikka se sellainen on jossa töitä lomilla tehdään? On juridisesti vähän joka suhteessa sellainen kulma työnantajalle ettei kannata. Joko työntekijä on töissä tai isyyslomalla. Uskoakko koko stooria.....? 

Vierailija

Tyypillistä miehen käytöstä. Ei niitä kotihommat kiinnosta. Varaudu Ap siihen, että entistä vähemmän näet ukkoasi kotona kotihommia tekemässä. On tutkittu tosiasia, että pikkulasten isit tekee eniten ylitöitä. Miksihän? No siksi todnäk, että on helpompaa olla töissä (varsinkin klo 16 jälkeen kun hiljaista) verrattuna äkäiseenn vaimoon kotona ja kiljuviin lapsiin. Voi sitten vielä vedota, ettei hoida lasten yöheräilyjä, kun tekee niin pitkää ja raskasta työtä.

Mua naurattaa aina, kun esikoistaan odottavat naiset puhuvat, että kuinka heidän miehestään tulee mahtava ja osallistuva isä. Naiset odottavat, että mies tulee klo 16.30 kotiin ja oma-aloitteisesti tarttuu vauvanhoidannollisiin hommiin ja muihin kotihommiin. Aika harva isukki näin tekee. Pyynnöstä ehkä jotkut, moni nihkeilee silloinkin tai ei tee.

Iskä vaan

Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä miehen käytöstä. Ei niitä kotihommat kiinnosta. Varaudu Ap siihen, että entistä vähemmän näet ukkoasi kotona kotihommia tekemässä. On tutkittu tosiasia, että pikkulasten isit tekee eniten ylitöitä. Miksihän? No siksi todnäk, että on helpompaa olla töissä (varsinkin klo 16 jälkeen kun hiljaista) verrattuna äkäiseenn vaimoon kotona ja kiljuviin lapsiin. Voi sitten vielä vedota, ettei hoida lasten yöheräilyjä, kun tekee niin pitkää ja raskasta työtä.

Mua naurattaa aina, kun esikoistaan odottavat naiset puhuvat, että kuinka heidän miehestään tulee mahtava ja osallistuva isä. Naiset odottavat, että mies tulee klo 16.30 kotiin ja oma-aloitteisesti tarttuu vauvanhoidannollisiin hommiin ja muihin kotihommiin. Aika harva isukki näin tekee. Pyynnöstä ehkä jotkut, moni nihkeilee silloinkin tai ei tee.

Ihme paskaa. Ootko sattunut käymään vaikka leikkipuistoissa viime aikoina? Saman verran siellä on iskiä ja äitejä. Jokainen iskä mun tuttavaporukassa osallistuu "lasten hoitoon" (huono ilmaisu lähtökohtaisesti koska oikeasti kyseessä on lasten kanssa eläminen eikä mikään hoitaminen) tasavertaisesti. Taidat elää 50-luvun traumoissasi.

-

PS. Tottakai jos toinen on töissä ja toinen kotona niin se kotona oleva 100% varmasti on lasten kanssa enemmän kuin se töissä käyvä. Ei se sitä tarkoita etteikö vuonna 2015 isä osallistuisi työajan ulkopuolella perhe-elämään. Se on sitten surkeaa jos oma ihmiskuvasi perustuu sille, että olet ollut tekemisissä mulkeroiden ja/tai kakara-aikuisten kanssa.

Vierailija

Sektion takia ainakin olisi syytä olla apuna, ottaa ainakin päävastuu siitä esikoisesta jota et saa nostella.

Tässä on minusta selvästi vähintään kahta koulukuntaa... On perheitä joissa isä on jo tosiaan siellä laitoksella auttamassa, että äiti saa levätä ja että isä saa olla vauvan kanssa. Sitten on perheitä, joissa isällä on kai sellainen käsitys, että se synnytyksen jälkeinen äitiys- ja isyysvapaa on lomaa, ja isälläkin on silloin kivasti aikaa tehdä rästihommia tai vaikka nukkua päiväunia, kun äiti ehtii olla kotosalla...

Meillä on kolme lasta, sairaalassa olen ollut esikoisesta ehkä neljä päivää, kahdesta seuraavasta tasan 48h. En ole kaivannut isää laitokselle sen enempää, ihan kiva tietysti olisi ollut jos hän olisi siellä halunnut olla niin paljon kuin mahdollista, mutta ymmärrän tietysti ettei se niin viihtyisä paikka ole ja muutakin tekemistä on. Kiva kun kävi kuitenkin päivittäin katsomassa. Mutta se rassasi ihan tosissaan silloin aikanaan, että kotiutumisen jälkeen ei minkäänlaista ns. lapsivuodeaikaa ollut. Kotiin päästyä myöhään illalla ensimmäiseksi siivoamaan ja vaihtamaan lakanoita, koska eihän mies ole kotona ollessaan mitään sellaista ehtinyt. Arkipäivä kun oli, niin mies lähti töihin seuraavana päivänä. Jos olisi ollut vielä sektio takana, niin olisin pakannut lapset ja mennyt vaikka hotelliin tai mummolaan, mutta kun olin ihan kunnossa alatiesynnytyksen jäljiltä, niin mikäs siinä, samantien kiinni rutiineihin.

En silti tältä mieheltä ikinä mitään erityistä hoivakäytöstä odottanutkaan, mutta kyllä silti jokaisen kotiutumisen jälkeen parin päivän sisään olen päätynyt itkuhuutamaan rättiväsyneenä samasta asiasta. Mies on varmaan ihmetellyt miten hormonit näköjään naista heittelee. No, siitäkin on selvitty ja lapset nyt tehty, uskoisin.

Tsemppiä ap ja sano vaikka omalle miehellesi, että sektio on iso leikkaus josta toipumiseen tarvitaan lepoa, ja sitä lepoa ei ole se että hoitaa lapset ja kodin yksinään. Isyysvapaa on sitä varten, että isällä oikeasti olisi töitä siellä kotonakin. Sano vaikka että voit toki soittaa äidillesi ja siskoillesi ja tädeillesi ja serkuillesi, että tulisivatko teille asumaan muutamaksi viikoksi vastasynnyttäneen äidin avuksi, kun isä on kiireinen. Olisihan se kiva sukutapahtuma.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikäs työpaikka se sellainen on jossa töitä lomilla tehdään? On juridisesti vähän joka suhteessa sellainen kulma työnantajalle ettei kannata. Joko työntekijä on töissä tai isyyslomalla. Uskoakko koko stooria.....? 

Niin mikä ongelma TYÖNANTAJALLE on jos joku tekee lomalla töitä? Hyväntekeväisyyttä se on ( ja ennenkuin väität että vakuutukset ei ole (sairaus)lomalla voimassa, niin kyllä on. Vakuutukset ei katkea lomien ajaksi

Iskä vaan

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niin mikä ongelma TYÖNANTAJALLE on jos joku tekee lomalla töitä? Hyväntekeväisyyttä se on ( ja ennenkuin väität että vakuutukset ei ole (sairaus)lomalla voimassa, niin kyllä on. Vakuutukset ei katkea lomien ajaksi

Lain mukaan työnantajan on rangaistavaa pitää työntekijää töissä loman aikana.

Työntekijä ja työnantaja voivat kuitenkin sopia siitä, että työntekijä keskeyttää lomansa ja tulee töihin. Tällöin on pitää sopia, milloin ja miten lomapäivät korvataan työntekijälle.

Tottakai tämä äijä voi mennä työpaikalle kuluttamaan aikaansa jos ei kehtaa mennä baariin, mutta se on hänen oma päätöksensä eikä liity mitenkään työnantajaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hei teillä on kaikki hyvin.

Kerro miehellesi, että et oikein paljon välitä siitä, kuinka paljon hän tienaa.  Vähemmälläkin  tulee toimeen.

Miestäsikin varmaan helpottaisi, että hän voi jäädä työttömäksi ilman että arvostuksesi miestä kohtaan laskee.

Rehellisyyttä peliin,  ei tarvita mökkiä, omakotitaloa, ulkomaan matkoja, eikä edes autoa, kunhan kotona työt saadaan jaettua tasan.

Meillä muuten asiat on ihan toisin päin. Vaimo käyt töissä Outokummulla, ja minä koti-isänä hoidan lapsia. Odotan tietenkin, että kun vaimo tulee töistä kotiin niin hän huolehtii lapsista, koska onhan minunkin oikeus saada hieman vapaa aikaa. Toisinaan sitten kyllä jaksan ihmetellä, miksi naapurin mies ajaa uudella audilla, kun me lapsien kanssa joudutaan tyytymään vanhaan Ooppeliin.

Vähän enemmän vietettyä aikaa lapsen kanssa ei ole millään tavalla verrattavissa siihen, ettäkö pitäisi heittäytyä kokonaan työttömäksi.

Mistä keksitkään näin uskomatonta paskaa?

Vierailija

Mun tuttava kertoi mulle aikoinaan, että että tarkoituksella tekee ylitöitä. Ei halunnut olla kotona vastasyntyneen kanssa, liian rasittavaa kun rauha oli mennyt.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat