Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista on asua Suomen Lapissa?

Vierailija

Mieheni harkitsee työssään siirtoa Pohjois-Norjaan. Emme kuitenkaan halua muuttaa kokonaan Norjaan, joten harkitsemme kotia Suomen Lapista, esim. Inarista, Utsjoelta tai Enontekiöltä. Mieheni kävisi viikot töissä Norjassa, voisi myös tehdä jonkin verran etänä. Itse olen opiskelija, ja etäopinnot onnistuisivat. Lapsia ei ole.

Ajatus kiinnostaa, mutta en ole koskaan käynyt Oulua pohjoisemmassa. Mietinkin nyt, teenkö päätöstä epärealistisin perustein.

Olen kuitenkin aika sosiaalinen jne. Tulisinko hulluksi Lapissa kun mieskin olisi paljon poissa? Millaisia ovat paikalliset ja miten muualta tulleeseen yleensä suhtaudutaan, miten ihmiset viettävät vapaa-aikaa jne.? Mitä päätöksessä kannattaisi ylipäätään huomioida?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Talvi on pitkä, kesällä on paljon sääskiä. Toisaalta luonto on karun kaunista ja meno on rauhallisempaa. Kaipaatko paljon vaihtelevaa ohjelmaa, mieti myös miten hoidat jo olemassaolevia sosiaalisia suhteita. Välimatkat on pitkiä.

Tiedän useampia jotka ovat muuttaneet Lappiin, osa viihtynyt ja osa ei. Ja tietty päinvastaisiakin tapauksia, eli Lapista etelämpään. Vaikea sanoa kun riippuu niin ihmisestä ja siitä mitä elämältään kaipaa.

Vierailija

Itse olen toisaalta sosiaalinen, toisaalta omasta rauhasta tykkäävä. Ja voin sanoa, että meinasin viikossakin jo seota, koska ei ollut _mitään_.

Vierailija

No ikinä ei ole kiire minnekkään. Jos menet vierailulle johonkin saat kahvia, ruokaa kohta saunaki lämpiää☺. Ihmiset on rehellisiä ja vaatimattomia sekä sellaisia että eivät halua olla vaivaksi ja palveluista ja palvelusta ei valiteta eikä oikein kiitetä oli se huonoa tai hyvää. Mitään menomestoja, kauppoja, kuntosaleja ei ole eikä niitä harrasteta juuri. Kansalaisopiston kurssit sitten siellä pop. Välimatkat aivan jäätäviä, lähimpään kaupunkiin matkaa pari sataa kilsaa ainakin. poliisi pitkän matkan päässä. sääskiä paljon, karu luonto kaunis tokin. rauhallista on. joskus jopa niin rauhallista että sielu meinaa pakahtua.

Vierailija

Kirjoitan omia kokemuksiani, kun asuin muutamia vuosia Lapissa vuosituhannen alussa.

Olin pelännyt eniten kaamosta, mutta opin nopeasti tykkäämään talvesta. Kaiken A ja O on kunnolliset vaatteet! Pilkkihaalari käyttöön, niin talvi on suorastaan ihana. Kaamos ei edes ole pimeä, vaan sellainen rauhoittava sininen hämäryys. Lumi, tähdet, revontulet ja korviahuumaava hiljaisuus!

Sääsket taas olivat pieni järkytys, mutta niihinkin totuin (eli totuin olemaan pahimmat sääskiajat sisätiloissa :D) 

Oman kokemukseni mukaan lappilaiset ovat todella erilaisia, kuin muualla Suomessa, mutta positiivisella tavalla. Harvoihin asioihin suhtaudutaan mitenkään kuolemanvakavasti, edes itseensä. Tyypillinen lappilainen on hiljainen, ajattelevainen, leikkimielinen ja HYVIN rauhallinen. En oikeasti muista koskaan kuulleeni kenenkään valittavan kiireestä! Jollain oudolla tavalla he tuntuivat osaavan ennakoida asioita. Esim. tiesivät että kohta se toinen tulee, vaikka on sovittu vain epämääräisesti. Tässä tuskin oli mitään mystistä, vaikka vähän siltä se joskus tuntui.

Sellainen etelämpänä tyypillinen hampaat irvessä asioiden tekeminen "kun nyt on pakko" tuntui Lapista puuttuvan tyystin. Jos ei jaksa, niin mennään nukkumaan ja tehdään asiat myöhemmin.

Ihmiset on tosi uteliaita, mutta toisaalta hyväksyviä. Uteliaisuus voi olla ahdistavaa,  mutta loppujen lopuksi on vain hyvä että muutkin tietävät asiasi :D 

Alkuun oli vaikeuksia tutustua kehenkään, mutta sama varmaan kaikkialla Suomessa. Lapissa kuitenkin ihmiset tuntuivat välittävän omalla hiljaisella, hienovaraisella tavallaan. Minuun ei myöskään suhtauduttu mitenkään halveksivasti, mitä olin vähän pelännyt. Tähän ehkä vaikutti se, että kysyin kaikessa reippaasti neuvoa enkä yrittänytkään olla mikään Lappi-asiantuntija, (mille turistityypille käsittääkseni vähän naureskeltiin). 

Loppujen lopuksi Lapissa oli yllättävän paljon sosiaalisuutta. Jos joskus (harvoin) jotain tapahtuu, ihmiset kyllä osallistuvat. Myös kyläilykulttuuri oli voimissaan etelään verrattuna, vaikka itse he olivat sitä mieltä ettei enää kukaan kyläile kuten ennen. 

Ja kyllä, Lapissa on huikean kaunista. Itse käytin paljon vapaa-aikaani matkailemalla ympäri Lappia, niin Suomessa kuin Norjassakin. Rakastuin myös Pohjois-Norjaan, jossa ihmiset olivat todella ystävällisiä. Tietääkseni myös norjalaisten keskuudessa heillä on erityisen mukava ja rento maine. 

Kännykät ja netti eivät ainakaan tuolloin toimineet kaikkialla kunnolla, ilmeisesti eivät aina vieläkään, joten tämäkin kannattaa ottaa huomioon. Välillä Lapissa tuntee olevansa vähän pelottavalla tavalla täysin omillaan. (Ja siksi on hyvä, että asiasi tiedetään!).

Tuli pitkä teksti, mutta rakastan Lappia, ja juttua riittäisi. Enemmänkin oli vaikeuksia sopeutua takaisin etelään kuin täältä Lappiin muuttaessa. Jossain vaiheessa minullakin on tarkoitus muuttaa lopullisesti pohjoiseen.

Vierailija

Paskaa. Lapissa on paskaa ja lappilaiset ei todellakaan ole niin sympaattisia mitä täällä kuvataan (ovat ilkeitäja suurin osa alkoholisoituneita).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Paskaa. Älkää vaan muuttako tänne varikset! (oikeasti ihanaa, mutta te pilaisitte kuitenkin)

Kerro missä asut, niin emme muuta sinne. :D

Kiitos kommenteista! Lisääkin lukisin mielelläni muiden kokemuksia, vaikka vaikuttaa vahvasti siltä että jollekin sopii ja jollekin taas ei.

Itse en esimerkiksi talvea pelkää ollenkaan, enkä erityisesti ohjelmaakaan kaipaa. Vaihtaisin mielelläni Helsingin baarit ja keikat kauniiseen luontoon ympärillä. Tykkään omasta rauhastakin, mutta välillä on kyllä saatava nähdä ihmisiä. Sitten jos edes puhelin ja netti eivät välttämättä pelaa niin HUH...

Nyt alkoi mietityttää tuokin, että mitä jos jotain sattuu yksin ollessani, kun poliisi ja muut viranomaiset on kaukana (eikä kännykkä toimi!) Uskaltaako siellä ylipäätään yksinään kukaan asua?

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa. Älkää vaan muuttako tänne varikset! (oikeasti ihanaa, mutta te pilaisitte kuitenkin)

Kiitos kommenteista! Lisääkin lukisin mielelläni muiden kokemuksia, vaikka vaikuttaa vahvasti siltä että jollekin sopii ja jollekin taas ei.

Itse en esimerkiksi talvea pelkää ollenkaan, enkä erityisesti ohjelmaakaan kaipaa. Vaihtaisin mielelläni Helsingin baarit ja keikat kauniiseen luontoon ympärillä. Tykkään omasta rauhastakin, mutta välillä on kyllä saatava nähdä ihmisiä. Sitten jos edes puhelin ja netti eivät välttämättä pelaa niin HUH...

Nyt alkoi mietityttää tuokin, että mitä jos jotain sattuu yksin ollessani, kun poliisi ja muut viranomaiset on kaukana (eikä kännykkä toimi!) Uskaltaako siellä ylipäätään yksinään kukaan asua?

Ap

Mihin sinä poliiseja tarvitset? Oletko velkaa liivimiehille ja jättnyt maksamatta:D Mistä tulee tämä lapsekas luottamus viranomaisiin? Todellisuudessa poliisi ei kerkiä paikalle edes Helsingissä juuri sillä hetkällä kun joku Alepa ryöstetään.

Vierailija

Pimeää tähän aikaan vuodesta :D

Mä lähdin Helsingistä ja alussa ahdisti _kaikki_, mutta lähinnä se oli sitä yksinäisyyttä kun kaverit ja suku jäi Helsinkiin. Lähdin ajatuksena olla vuoden ja palata takaisin, mutta tapasin miehen ja tein lapsia ja en mä takaisin palaisi enää. Helsingissä käyn pari kertaa vuodessa ja nykyään se tuntuu rasittavalta, ihmiset on stressaantuneempia ja kiireisempiä, kaikki maksaa enemmän , lapsiin suhtaudutaan eri tavalla, asioihin suhtaudutaan suorittavammin jne. Helsinki on kiva kesäkaupunki, tapahtumia ja kahviloita ja kaikkea, mutta oon kelannu sen niin että kun me asutaan lapissa, meillä on varaa tehdä niitä kesäreissuja ja saada parhaat palat kauniista pääkaupungistamme.

Välimatkat on lapissa pitkiä, mutta niihinkin tottuu. Samoin kuin Helsingissä tottuu lyhyisiin välimatkoihin. Ihmiset suhtautuvat 100 kilometriin lyhyenä matkana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

Mihin sinä poliiseja tarvitset? Oletko velkaa liivimiehille ja jättnyt maksamatta:D Mistä tulee tämä lapsekas luottamus viranomaisiin? Todellisuudessa poliisi ei kerkiä paikalle edes Helsingissä juuri sillä hetkällä kun joku Alepa ryöstetään.

Tottapa kyllä tuokin. Vaikka tuohan se turvallisuudentunnetta että tietää voivansa soittaa vaikka ambulanssin tarvittaessa.

Vierailija

Mä, siis viitosviestin lapinihailija, asuin kyllä ihan yksin Lapissa eikä pelottanut. Koiran tosin sain lähes heti muutettuani, ja koirastahan on paljon seuraa ja turvaakin, etenkin kaltaiselleni suuntavaistovikaiselle joka olisin ollut jatkuvasti eksyksissä metsässä ilman koiraa.

Joskus oltuani koko päivän hiihtämässä, ajeli paluumatkalla yksi kylän miehistä moottorikelkalla vastaan, oli ajatellut tarkistaa ettei mitään ole sattunut kun olin lähtenyt jo aamuvarhaisella. Tätä tarkoitin sillä hiljaisella välittämisellä, kun en ollut mitenkään kenellekään ilmoittanut minne menen (mikä saattaisi ehkä olla hyvä tapa yksin luonnossa liikkuessa).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Paskaa. Lapissa on paskaa ja lappilaiset ei todellakaan ole niin sympaattisia mitä täällä kuvataan (ovat ilkeitäja suurin osa alkoholisoituneita).
Näin on, joten pysy kaukana meistä ;P

Vierailija

Mä entinen hesalainen asun Pohjois-Norjassa. Lappi on kuollutta verrattuna Norjaan. Täällä on vireitä pikkukaupunkeja ja töitä melko hyvin kaikille. Jos on tarkotus olla pitempään niin suosittelen muuttaa Norjaan, mm. siksi että sun miehes sopeutuis kulttuuriin paremmin, ja toisaalta sä ymmärrät sun miestä muuttumisen myötä paremmin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat