Minkä ikäiset tytöt keskenään etelään/matkalle? 15/16/17 Tai vasta aikuisena

Vierailija

Niin. 18-vuotias voi lähteä jo itse. 15-17-vuotiaan päästän harrastuksen mukana tai kielikurssille, mutta nyt tytöt haluavat lähteä keskenään ilman aikuista joko aurinkomatkalle tai edes tallinnaan. En ole antanut lupaa kumpaakaan mutta kuulemma "kaverit saa". Mitä sanoo av-raati?

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

En päästäisi alaikäisiä keskenään. Ehkä 17 v, jos on järkevä muuten.
Itse olin 17 v aurinkomatkalla kaverin kanssa. En tiedä miksi sain luvan. Hyvin kaikki meni. Mutta itse en lastani päästä

Vierailija

Minä olin 17-vuotiaana Kreikassa lomamatkalla 16-vuotiaan kaverin kanssa, enkä todellakaan päästä omia tyttäriä alaikäisinä... Ehkä Englantiin kielikurssimatkalle, mutta ei muualle.

Vierailija

Meillä teinit on saanut pyytää kavereita mukaan yhteisille lomille kun ollaan 'perheenä' matkustettu. Tuollaisille 13-17- vuotiaille kaverit on tosi tärkeitä.

Vierailija

En laskisi alaikäisiä lapsia keskenään. Entä jos heille sattuu jotain ulkomailla? Olet vastuussa alaikäisistä vaikka he matkustaisivat ulkomaille. Et voi olla varma siitä, että he pärjäävät. Muutenkin maailman tilanne on aika levoton ja Euroopassakaan ei ole enää niin turvallista. Alaikäiset yksin matkustavat voivat olla helppoja uhreja rikollisille.

Sano tytöille että matkustella ehtii aikuisenakin, ei ne ulkomaat mihinkään häviä.

Vierailija

Monella teini-ikäisellä on suuret luulot omasta pärjäämisestä, halutaan itsenäistyä ja irtaantua vanhemmista. Totuus kuitenkin on, että aika harva alaikäinen on vielä henkisesti täysin kypsä huolehtimaan itsestään. Varsinkin jos jotain yllättävää tapahtuu, niin monelle teinille tulee kyllä äitiä ikävä. En itse laskisi omia muksuja yksin matkalle.

Vierailija

Ap siis samoissa mietteissä. En aio päästää. Kieltäminen on välillä aika rankkaa, mutta sitähän se vanhemmuus on. Kiva kuulla muiden mielipiteitä niin tuntuu etten ole yksin. Olisi vielä kiva kuulla jos joku päästäisi?? Että miksi ja minkälaisen nuoren kavereineen antaisi mennä.

Olen ehdottanut että lähden heidän mukaansa, mutta eivät ole vielä lämmenneet... Ihme?!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit on saanut pyytää kavereita mukaan yhteisille lomille kun ollaan 'perheenä' matkustettu. Tuollaisille 13-17- vuotiaille kaverit on tosi tärkeitä.

Joo, tämä on tietysti hyvä, mutta nyt oli kyse nuorista jotka haluaa lähteä keskenään.

Vierailija

Ma oli 17-vuotiaana interreilaamassa kolmen kaveri kanssa. Paasin sen takia, koska olin aidin mukaan niin jarkeva, harkitseva ja aika ujokin viela. Juu-u. Tuolla reissulla lahti viinan takia muisti kahdesti, nukuttiin ties missa puistoissa ja penkeilla, hortoiltiin ihan umpihumalassa aamuyosta Bukarestin lahioissa, yhdelta hukkui passi ja rahat... Ihme juttu, etta ei kaynyt mitaan pahempaa. Kerroin aidille tasta reissusta nyt turvallisesti 15 vuotta jalkikateen. Aiti oli ihan kauhuissaan, kuinka hanen ihmistuntemuksensa oli pettanyt noin pahasti oman lapsensa kohdalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä on tietysti hyvä, mutta nyt oli kyse nuorista jotka haluaa lähteä keskenään.

Tajusin kyllä. Viestini oli ettei vastauksen tarvitse olla ettei kavereiden kanssa pääse ollenkaan matkalle vaan voi matkustaa vaikka sinne Tallinnaan jonkun nuoren perheen mukana. Ei niiden nuorten tarvitse olla liimattuna vanhempiin vaikka samalla matkalla ollaan. Kompromisseja.

Vierailija

Riippuu paljon tytöistä. Ovatko kypsiä asiaan? Itse tein ekan reissun kaverin kanssa 15 v. mutta olin nk. Kiltti tyttö. Etelässä kaverin kanssa sitten lukion tokan luokan jälkeen.

Vierailija

Suomen turvallisuustilanteeseen verrattuna moni turistikohde on turvallisempi.

Täälähän ei voi nykyään edes syrjäkylillä liikkua naisena yksin.

Vierailija

Monessa maassa alaikäiset eivät nykyään edes saa matkustaa keskenään, vaan heidät lähetettäisiin takaisin. 18 vuotiaan kanssa matkustaminen ei välttämättä muuta tilannetta, koska 18 vuotias ei välttämättä voikaan olla vastuussa alaikäisistä vaan vasta esimerkiksi 21 - 25 vuotias.

Kielimatka jonkun luotettavan järjestön kautta voisi olla hyvä vaihtoehto, koska näin alaikäinen ei olisi yksin reissussa, mutta saisi kuitenkin itsenäisemmin liikkua ja olla sillä tavalla sekä henkisesti että fyysisesti "kaukana kotoa" mitä ehkä kaipaa.

Vierailija

Meillä tyttö lähti 16 v kaverinsa kanssa kuukaudeksi reissuun. Otti kaveriksi luokan nörteimmän pojan "henkivartijaksi".  Toinen oli luotettava eikä yrittänyt mitään eikä kukaan ulkopuolinenkaan kun luuli heidän olevan pari. Fiksusti päätelty:)

17v ja 18v tyttö lähti 2 kaverinsa kanssa kiertämään etelä-Eurooppaa kuukaudeksi

Toisaalta meillä lapset on tottuneet reissaamaan vauvasta lähtien joten kynnys oli  tosi matala. Kielitaitoa on ja ongelmanratkaisukykyä ja -rohkeutta. Toiset tytöt olivat kokemattomampia mutta selvisivät hienosti. 20+ nämä samat tytöt olivat jo ulkomailla opiskelemassa kukin vuorollaan.

Vierailija

Ei missään tapauksessa alaikäisiä ilman aikuisia matkalle. Alkoholijuomia saa ostettua liian helposti ja baareihin pääsee, kun ei ole tiukkoja lakeja joka paikassa. Siitä saattaa seurata vaaratilanteita. Mites kielitaito? Ja kotona fiksusti käyttäytyvä teini voi olla kavereiden seurassa jotain ihan muuta. Joukossa tyhmyys tiivistyy, valitettavasti. Toki uskon, että sellaistakin nuorisoa on, joka matkalla pärjäsi, mutta kielikurssit mielestäni riittävät tuon ikäisille.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat