kuinka monta sektiota?
Minulla on jo 2 sektiota takana. Ne oli pakko tehdä vauvan turvallisuuden takia. (Sitä ennen kyllä 2 alatiesynnytystä). Nyt kolmas pitäisi neuvolalääkärin mukaan tehdä suunnitellulla sektiolla ja aloinkin miettimään, että montako sektiota voi tehdä niin, että se on äidille turvallista? Tiedän toki, että jo 2 sektion jälkeen on mahdollista, että kohtu repeää supistelujen alkaessa..
Onko kenelläkään kokemusta kolmesta tai useammasta sektiosta?
Kommentit (9)
mutta työkaverilla takana 4 sektiota joista 2 hätäsektiota. Terveen vauvan sai normaalin raskausajan jälkeen nyt neljännelläkin kerralla :)
sektio on minulla edessä huhtikuussa ahtaan lantion takia. Yksilöllistä on, kuinka monta sektiota kunkin kohtu kestää. Itselläni on ollut hyvä tilanne tähän asti, viidennen sektion jälkeen todettin, että kohtu on ohentunut arven alueelta, mutta sen pitäisi kestää vielä. Niinpä uskaltauduimme ottamaan vastaan tämän kuudennen lapsen, joka päätti tulla maailmaan ehkäisystä huolimatta :)
Arven alueella on ollut jonkin verran nyt vihlomista yms ja menen kontrolliin rv 33 sekä tietenkin synnytystapa-arvioon rv 36-37. Kovia supisteluja ei mielellään saisi tulla.
Mandi ja kuutonen 30+2
opetettiin, että kolme sektioita on maximi, sitten tulee jo niin paljon riskejä, että syytä välttää.
raskauden seuranta on tuolloin paljon tarkempaa, kohdun kestävyyttä seurataan ultralla jne. tarvittaessa secktio tehdään aikaisilla viikoilla
on äitejä, joille on tehty yli 10 sectiota, ihan täällä Suomessa =)
Eli hyvin on henkilökohtaista, miten kohtu kestää. Mulle sanottiin, että yleensä kolme sektiota kestää ja sen jälkeen katsotaan aina sektio kerrallaan tilanne eteenpäin. Mulla on ollut aina hyvä tilanne, neljännen jälkeen oli vähän ohentumaa, mutta vielä saatiin lupa viidenteen :o)
EIKÄ minkäänlaista tarkkailua tai seurantaa ole tiedossa tälläkään kertaa jos ei tule jotain ongelmia.
Hassua kyllä kun täällä palstoilla välillä " törmätään" samoissa merkeissä vaikka piti kai olla molemmilla lapsiluku täynnä :) No, meillä se tämän jälkeen kyllä on.
Minullakaan ei mitään kontrolleja ja seurantaa ole automaattisesti, tuo ylimääräinen rv 33 kontrolliultra on siksi, että kävin muutama viikko sitten äitiyspolin päivystyksessä arven kipujen vuoksi. Silloinkin lääkäri pitkään arpoi, että antaako mitään kontrolliaikaa edes. Joten ei se valitettavasti ole automaattista tuo tarkempi seuranta ainakaan julkisella puolella, yksityisellähän tietysti seurattaisiin niin usein kuin odottaja haluaa.
Onnellista raskausaikaa kaikille ja turvallisia sektioita :o)
Mandi ja kuutonen 30+3
Olipa ihana lukea vastauksianne, eipä niin enää murehdituta tuo asia!
Onnellista odotusta kaikille=)
Viivimari, lapset -91, -93, -01 ja -02, nyt rv 14
Täytyy myöntää, että käyn välillä " salaa" lukemassa kuulumisiasi tuolta suurperhe-pinosta :o) Itse en ole jaksanut sinne kirjoitella. On kiva kun on kohtalotoveri näissä sektiojutuissa.
Meille tämä on myös (ehdottomasti) viimeinen lapsi ja sterilisaatio siis tehdään seuraavan sektion yhteydessä.
Sen verran piti vielä lisätä aikaisempaan keskusteluun, että sektioiden takia ei tätäkään sektiota tehdä yhtään aikaisemmin (taas jos ei tule jotain komplikaatioita), vaan näillä näkymin viideskin sektio tehdään viikolla 39. Ja tämä on siis Naistenklinikan käytäntö.
Tinka neljä lasta + rv 18+1
Riippuu aina tilanteesta ja on yksilöllistäkin, mutta pääsääntö on, että 4 sektiota voidaan tehdä, ei yhtään enempää.
Charlotte ja poika 8,5kk ja rv24+1