Köyhyys

Kassialma

Viimeaikoina olen törmännyt useampaankin "köyhään" ihmiseen. Sainpa riidankin aikaiseksi siitä mitä köyhyys on. Eräs tuttava väitti suutuksiin asti olevansa köyhä näillä kriteereillä:
- Omistaa kalliita laukkuja
- Syö usein ravintoloissa tms.
- Opiskelee, kyllä opiskelukin tulee kalliiksi
- Katto pään päällä hyvällä alueella (asuu äitinsä kanssa, joka käy töissä)
- On aina puhtaat siistit vaatteet
- Leipoo ja laittaa paljon ruokaa
- Käy huvittelemassa mm. linnanmäet, piknikit, ryypiskelyt jne.
- Harrastaa säännöllisesti lajia, jossa kausimaksut 800€ luokkaa ja varusteet maksavat paljon.

Itseäni jotenkin hirvittää käsitys, että tuollainen koetaan köyhyydeksi. Ja, että köyhyys on automaattisesti sitä kun joutuu joskus laskemaan rahaa mitä loppukuusta syödään hmm...

Onko se nykyään oikeasti niin, että jos ei ole varaa elää elämäntyyliä, jonka kokee "ansaitsevansa" tai muuten haluaa niin on sitten köyhä? Vaikka kaikki perusolettamukset ja jopa enemmänkin on kunnossa?

Millainen normaalituloinen on sitten tälläisen "köyhän" mielestä?

Kommentit (2)

Vierailija

Jotenkin repesin kuvitelmalle siitä millainen tuollainen ihminen on oikeassa elämässä 😂

Itsekin tunne erään, joka ei osaa ajatella laajemmalla näkökulmalla asioita. Kaikkii pyörii oman navan ympärillä ja jos itsellä ei ole kaikkea haluamaansa niin ollaan juurikin tälläinen "köyhä". Totesi minun keskimääräisestä 3500€ kuukausiansiosta, että sehän on naurettavan vähän :) Ilmeisesti sama ansio kertaa viisi olisi sitten riittävämpi.

Minun mielestä ollaan köyhiä silloin kun raha ei enään riitä, vaikka ollaan tingitty ylimääräisistä menoista ja juurikin harrastuksista. Ei köyhällä ole varaa kaikkeen tuollaiseen mitä mainitsit. Eikä välttämättä edes alemmalla keskituloisellakaan.

Vierailija

Samaa mietin itse. Melkein surettaa, kuinka köyhyys määritellään siten, että jos puuttuu jotain = köyhä. Tuollaiselle ihmisille voisi suositella käyntiä, jossain soppajonossa tai muualla missä ehkä näkisi oikeaa köyhyyttä. Ehkä se avartaisi maailmankuvaa?

Jos kärjistetään, niin ei länsimaalainen ihminen tiedä köyhyydestä mitään, vaikka puuttuisikin jokin suurempi tekijä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat