Päiväkodin mielestä 2,5-vuotias "ei leiki", mutta...

Vierailija

..joka kerta kun tulen häntä hakemaan, hänellä on menossa jokin puuha: juoksee käytävällä, konttaa lattialla leikkiauton kanssa, tutkii lelulinnaa. Eikö tämä sitten ole leikkimistä? Kotona kasaa torneja palikoista, tekee palapelejä, juoksee taaperokärryn kanssa ja laittaa sinne milloin mitäkin, kantaa pehmoleluja, tutkii kirjoja...aamulla viimeksi laittoi Duplo-ukkoja istumaan palikoille ja "luki" itsekseen kirjaa pidemmän aikaa.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Eivät tarkoittaneet, koska siitä puhuttiin erikseen (tuon ikäiset yleensä leikkivät rinnalla, eivät vielä yhdessä). Mietin että voisiko olla sitä, kun lapsi on tyttö, ja leikit ns. poikamaisia...niin etsivätkö hänestä puutteita tuolla tapaa, esim. hoivaleikin puute?

Vierailija

Meillä oli sama juttu. Poika ei leikkinyt. Samanikäinen oli kun asiasta sanottiin ensimmäisen kerran. Vuotta myöhemmin sai kehitysvammadiagnoosin.
Kysy sieltä päiväkodista. Tuskin sinun lapsellasi mitään kummempaa on. Mutta jos tuo on oire jostain, niin mitä nopeammin asia lähtee etenemään, sen parempi.

Vierailija

Pitäisikö munkin tilata joku ammattilainen tänne kotiin tarkistaa mun lapset miten ne leikkii vai onko ne epäkunnossa? Kun ovat 4&1 eikä ole koskaan vielä viety päiväkotiin huoltoon. Musta ne kyllä toimii ihan normaalisti mutta mä olenkin ihan toisen alan asiantuntija..

Vierailija

Puhuuko hän ikätasonsa mukaisesti? Yleensä jos viivästynyt puhe, myös leikin oppimisessa voi olla hitautta. Kaikki eivät kehity samassa tahdissa. Voit opettaa itse kotona lasta leikkimään. Leikkikää yhdessä, lapsi yleensä alkaa matkia. Ehkä jokin herkkyys odottaa vielä puhkeamistaan.

Vierailija

Päiväkodissa ne puhuu kaikenlaista. Usein tuon ikäiset vasta opettelee leikkimään. Hitokseen harvoin osaa leikkimällä leikkiä. Ainakaan toisten lasten kanssa.

Sinuna en olisi huolissani. Kait sie nyt paremmin lapsesi tunnet.

Vierailija

Mulla on ehkä keskimääräistä kehittyneempi alle 2,5v koska leikkii sujuvasti jopa 4-5 vuotiaiden kanssa. Joskus tuntuu että nämä asiat ovat myös katsojasta kiinni; joidenkin mielestä puhumaton ja hiljaa istuva lapsi on helppo hoidettava, mutta toisaalta vilkas ja virikkeitä kaipaava lapsi on raskas vahdittava, vaikka selvästi onkin hyvin kehittynyt.

Vierailija

Ihan hyvää tarkoitetaan, jos kiinnitetään huomiota leikkitaitoihin. Liikkuminen ja puhe kehittyvät niin eri tahtiin, että niistä on vaikeaa päätellä ennen 3 vuoden ikää, jos ei ole merkittävää viivästymää. Mutta tuokin on hyvä pointti, että lasta kannattaa opettaa leikkimään, jos on ikätasoaan jäljessä. Aina ei ole kehitysvammaisuudesta kyse, jos on viivästymää.

Vierailija

Kiitos vastauksista. Lapsi on liikunnallisesti tosi hyvää tasoa, mutta puheenkehityksessä on pientä viivästymää. Kaipa se sitten vaikuttaa muuhunkin puuhaan, yksi päivä meinaan sanoivat että tuskin lapsi edes ymmärtää itse tiettyjä juttuja "kun ei vielä tule kertovaa puhettakaan".

5lasta

Ammattilaisten huomioita kannattaa kuunnella. Jos on vuosikausia hoitanut satoja lapsia ja saanut aiheesta myös koulutuksen ja lisäkoulutuksia, on kyllä silmää nähdä, jos jonkun lapsen toiminta on jotenkin erilaista. Lapsi ei "muutu" siitä kehitys viiveiseksi tai muuten huomion arvoiseksi, että häntä tutkitaan tai  avioidaan vähän tarkemmalla silmällä.

Päinvastoin, jos jotakin tuen tarvetta olisikin, hän saa varhaisella avulla jopa kirittyä kiinni ikätoverinsa.

Vierailija

Ahdistaako lasta puheenkehitys? Ei ehkä pääse toisten leikkeihin mukaan jos ei osaa puhua. Ton ikäiset yleensä pälpättää koko ajan. Hakeutuuko toisten seuraan?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat